Theo54
Leeftijd: 71 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 26 nov 2010 0:23 Onderwerp: Vraagje mbt bedrijfje |
|
|
Hallo allen,
Sinds jaar en dag maak ik met veel plezier meubels. Gaandeweg de jaren heb ik echt een eigen stijl opgebouwd waarmee ik mij toch wel onderscheid van anderen. Sinds een jaar of 10 ben ik 'ontdekt'. Via via kwamen er wat tafeltjes e.d. bij een binnenhuisarchitect terecht en toen is het balletje gaan rollen.
De afgelopen tijd merk ik dat er steeds meer tijd in mijn hobby gaat zitten. Wat begon met een kratje bier als 'salaris' is het laatste jaar toch zeker een paar honderd euro per maand geworden en ik kan de vraag op dit moment niet aan.
Nu ga ik wat minder werken en wil ik mijn meubeltjes officieel gaan regelen. Ik ben uiteraard langs de KVK geweest maar ik heb toch een paar vraagjes waar ik hoop dat jullie mij enigszins over kunnen adviseren.
-Ik koop voor mijn tafeltjes een paar onderdeeltjes bij een kennis (die hobbyist is) die een dure CNC machine (computer gestuurde frees voor de leken onder ons) heeft en dus wat dingetjes voor mij maakt. Hiervoor geef ik hem altijd een paar tientjes voor materiaal/stroom/tijd e.d. Hij doet het voor de lol, vriendschap en voelt zich ook nuttig met zijn 70 jaar. Hoe moet ik dit met de belasting regelen? Aangezien dit kosten voor mij zijn, wil/moet ik het natuurlijk wel opgeven toch? Maar ik kan mij voorstellen dat hij ook niet de belasting op de stoep wil voor de paar dingetjes die hij doet. Is die kans er? Hij woont net over de grens in Duitsland, mocht dat relevant zijn.
-Ik neem aan dat mijn designs beschermd zijn? Ik heb in de loop der jaren honderden uren zitten schetsen, proberen e.d. dus wil niet dat iemand zo aan de loop gaat met mijn design. En hoe doe ik dat met een idee dat bijvoorbeeld mijn schoonbroer heeft aangedragen? Hij had ooit een ideetje voor een kastje. Hardstikke leuk, dus die heb ik er ingehouden. Kan hij, mochten we ooit een discussie krijgen, mij simpelweg verbieden nog dat kastje te maken?
Dit is uiteraard hypothetisch, maar geld is vaakgenoeg reden voor ruzie, dus ik weet liever waar ik aan begin.
-Ik heb een goed gevulde werkplaats met enorm veel apparatuur. Sommig gereedschap is al 100 jaar oud, terwijl ik ook een bovenfrees van 3 maanden nieuw heb liggen. Kan ik hier nog wat mee mbt belasting?
Al met al, snap ik wel waarom ik tot nu niet verder ben gegaan met mijn hobby.. Al die regels en juridische punten!
Alvast bedankt voor de mogelijk reacties! |
|