|
Auteur |
Bericht |
GSikma
Leeftijd: 73 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 27 sep 2010 20:38 Onderwerp: aansprakelijkheid verhuurder jegens koper inzake overlast |
|
|
Koper heeft huurwoning gekocht van verhuurder. Kort daarna is sprake van ernstige overlast door nieuwe buren (huurders). Verhuurder stelt zich op standpunt niet aansprakelijk te zijn en geen verplichting jegens koper te hebben om huurder (overlastgever) te wijzen op en houden aan zijn plicht zich als een goed huurder te gedragen. Deze verplichting is in de standaardovereenkomst tussen huurder en verhuurder overeengekomen.
vraag: is verhuurder verplicht om huurder te manen zich als goed huurder te gedragen en geen overlast te veroorzaken? Koper lijdt schade door het niet nakomen door verhuurder. Zijn hier uitspraken over? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 27 sep 2010 20:52 Onderwerp: Re: aansprakelijkheid verhuurder jegens koper inzake overlast |
|
|
GSikma schreef: | Koper heeft huurwoning gekocht van verhuurder. Kort daarna is sprake van ernstige overlast door nieuwe buren (huurders). |
Koper heeft het huis van zijn hurende buren gekocht?
Misschien kun je de situatie eerst eens precies uitleggen.
Ik gok: verhuurder verhuurt een aantal appartementen. Verhuurder verkoopt een appartement aan een koper. Koper komt wonen in zijn nieuwe appartement, en wordt geconfronteerd met de vervelende huurders van één van de andere appartementen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
GSikma
Leeftijd: 73 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 28 sep 2010 7:15 Onderwerp: |
|
|
Waar het om gaat is de vraag of verhuurder gehouden is zijn huurder aan te spreken omdat deze huurder overlast veroorzaakt jegens een niet huurder. Met andere woorden: heeft het beding dat tussen huurder en verhuurder geldt derdenwerking. Ik begrijp ook wel dat de verhuurder altijd op basis van onrechtmatige daad (geen gehoor geven aan maatschappelijke verplichting etc..) is aan te spreken. Nu duidelijker? Zijn hier uitspraken over bekend? |
|
|
|
 |
Aafke Klopman
Leeftijd: 61 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 24 dec 2010 2:46 Onderwerp: Overlast van koper. |
|
|
Hallo.
Ik zit in hetzelfde schuitje. Met een buurman als koper die mij terroriseert. Het is een strontverwend jong dat zich niet laat aanspreken door instanties, en dat dan weer op mij afreageert. Er is al van alles gebeurd: vernielingen, baksteen tegen de ruiten op 7 augustus, lastigvallen - door de brievenbus 's avonds laat beledigingen als "vuile hoer" schreeuwen, herhaaldelijk op mijn ruiten bonzen, mijn heggenschaar heeft hij gestolen, en in de nacht van 14 op 15 december j.l. heeft hij 4 keer eieren tegen mijn ramen gesmeten. Toen ik het tenslotte zat was en 2 keer een trap tegen zijn voordeur gaf, vloog hij mij achterna, sloeg mij en trachtte zich door zich met kracht tegen mijn voordeur aan te drukken naar binnen te dringen. Ik slaagde erin om de voordeur dicht te drukken, toen heeft hij de ruit van mijn voordeur ingeslagen. Dat wil zeggen: de buitenruit, het is dubbelglas. De langskomende politie zegt: "Ach mevrouw, dit speelt al zo lang, het interesseert ons helemaal niets. En nu snapt zeker wel gezien het vroege tijdstip dat we hiervan geen aangifte opstellen, u belt morgen maar naar nummer 0900-8844". In een klachtenbrief over de politie heb ik geschreven, dat ik dat helemaal niet snap, want dat ze daarvoor zijn, wat voor tijdstip het ook is.
De afgelopen week heb ik contact gehad met een advocaat over de vraag of mijn verhuurder juridisch is aan te pakken, omdat ze het woongenot niet nakomen. Volgens de agenten, bij wie ik op 14 oktober aangifte deed van de gestolen heggenschaar, pleegt mijn verhuurder hiermee contractbreuk.
Maar de advocaat zei dat het niet mogelijk is; omdat mijn verhuurder niet bij machte is om er iets aan te doen, omdat het huis - van de buurman - niet van hen is. Ik heb hem wel verteld, dat eerder dit jaar een huurder schadevergoeding kreeg toegewezen van de rechter, omdat zijn verhuurder ook het woongenot niet nakwam. Ook hier ging het om een huurder die overlast ervoer van een koper naast hem. Ik moet
maar eens op Internet gaan zoeken, of ik met bepaalde trefwoorden deze zaak kan vinden. Het advocatenkantoor heeft mij voor juridisch advies naar de Jurofoon verwezen. Als het niet lukt om informatie over die andere zaak te vinden, zal ik juridische stappen maar achterwege laten, want zo vermogend ben ik tenslotte niet - ik leef van een uitkering - om het risico te nemen dat ik een rechtszaak verlies.
Als je weinig geld hebt, behoef je dus niet op bescherming te rekenen. De politie interesseert zich helemaal niet voor bewonersterreur. Precies hetzelfde in de Friese gemeente Hemelum. Daar terroriseren 2 gezinnen het dorp. De instanties grijpen niet in, zeggen dat ze er niets aan kunnen doen. Ahmed Marcouch van de PvdA is hier geweest. Mensen met veel geld daarentegen kunnen particuliere beveiliging inhuren om zich te beschermen tegen agressie en geweld.
Het enige wat je dan nog kunt doen is te proberen bewijslast te verzamelen door bewakingscamera's aan te schaffen. Ik heb er al 1 gekocht en wil proberen een aparte camera op dezelfde set - het is een USB-camera - aan te schaffen, die ik dan aan voor- en achterzijde van het huis ophang. Mijn buurman ontkent allerlei feiten, zoals de eieren, hij probeert altijd het lieve jongetje uit te hangen, hij doet nooit wat. Hij is strontverwend, ik heb die moeder gezien bij de Buurtbemiddeling afgelopen zomer, haar kind stond centraal, en zijn geluk mag ten koste gaan van het geluk van anderen, als hij maar prettig woont. Tja, met zo'n opvoeding word je totaal bedorven.
Met vriendelijke groet,
Aafke Klopman. |
|
|
|
 |
Aafke Klopman
Leeftijd: 61 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 24 dec 2010 2:57 Onderwerp: Koper die overlast ervaart van huurder. |
|
|
Volgens mij is een verhuurder verplicht overlast van een huurder aan te pakken. Die kunnen ze aanpakken, omdat het hun huurder is. Ik heb net iets gelezen dat een verhuurder verplicht is een gebrek aan te pakken als ze dat kunnen aanpakken. En in dit geval als waarmee het onderwerp begint gaat het dus om een huurder die overlast veroorzaakt, en dat kunnen ze aanpakken.
Is er in de betreffende gemeente ook een Meldpunt Overlast? In mijn stad hebben we dat wel, alleen, mijn buurman gaat over alle grenzen heen en respecteert God noch gebod, dan staat het Meldpunt Overlast ook machteloos.
Met vriendelijke groet,
Aafke Klopman. |
|
|
|
 |
WimWest
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 24 dec 2010 8:29 Onderwerp: |
|
|
Een verhuurder kan in gebreke gesteld worden als deze geen rustig woongenot biedt in het door u gehuurde. Een dergelijke ingebrekestelling kan leiden tot gedeeltelijke korting op de huurpenning tot het gebrek is opgeheven.
U kunt van de verhuurder geen schadevergoeding claimen in uw koophuis door de overlast van haar huurder, deze zult u uiteindelijk bij de huurder moeten claimen.
Kortom, de verhuurder van uw buren is niet schadeplichtig voor uw woongenot in uw koophuis vanwege overlast door haar huurder, dat is de huurder zelf. |
|
|
|
 |
Laurens02
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 467
|
Geplaatst: vr 24 dec 2010 14:35 Onderwerp: |
|
|
WimWest schreef: | Een verhuurder kan in gebreke gesteld worden als deze geen rustig woongenot biedt in het door u gehuurde. Een dergelijke ingebrekestelling kan leiden tot gedeeltelijke korting op de huurpenning tot het gebrek is opgeheven. |
Alleen als de overlast veroorzaakt wordt door een andere huurder bij dezelfde verhuurder. In dit geval is het een koper, en daar kan de verhuurder niks aan veranderen. _________________ È meglio una mano dal giudice, che un abbraccio dall'avvocato. |
|
|
|
 |
WimWest
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 24 dec 2010 16:47 Onderwerp: |
|
|
Dat staat ook in mijn laatste twee zinnen, Laurens |
|
|
|
 |
Laurens02
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 467
|
Geplaatst: vr 24 dec 2010 17:20 Onderwerp: |
|
|
Ohja sorry, had de opbouw van je reactie niet helemaal door - dacht dat de tweede zin e.v. ging over de schade aan ramen e.d. _________________ È meglio una mano dal giudice, che un abbraccio dall'avvocato. |
|
|
|
 |
Alfatrion
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 21 dec 2013 14:12 Onderwerp: |
|
|
Het klopt mijn inziens niet dat een verhuurder, wiens huurder overlast veroorzaakt, alleen jegens zijn andere huurders aansprakelijk zou zijn.
In de situatie waarbij een huurder huurt van dezelfde verhuurders als de huurder die de overlast veroorzaakt, dan kan de huurder, die de overlast ondergaat, huurvermindering vorderen op grond van art. 7:207 BW.
De onderliggende norm is dat de verhuurder er voor moet zorgen dat zijn huurders geen overlast veroorzaken. En ik zie geen rechtvaardiging om dit te beperken tot huurders van dezelfde verhuurder.
Anderen dan huurders van de verhuurder kunnen zich baseren op de onrechtmatige daad. Dezelfde norm is dan van toepassing.
Quote: | Op 6 maart 2012 heeft het gerechtshof te ’s-Hertogenbosch geoordeeld dat een verhuurder ook moet optreden wanneer haar huurders overlast veroorzaken aan een buurman, niet zijnde een huurder. Het ging in deze zaak om notoire overlastveroorzakers die door de verhuurder gehuisvest waren naast een forensisch psychiatrisch instituut. De medewerkers van dit instituut ondervonden overlast van de betreffende huurders en daarom is het instituut een gerechtelijke procedure gestart tegen de verhuurder. Hierin vorderde zij dat de verhuurder op haar beurt in een gerechtelijke procedure de ontruiming van de huurders moest vorderen. Het gerechtshof overwoog: “een goed verhuurder en buur dient de belangen van haar buur af te wegen tegen die van haar huurders en, als de huurders overlast aan de buur veroorzaken, de door haar te nemen maatregelen daarop af te stemmen. Stilzitten is onder omstandigheden onrechtmatig jegens de buur.”
Bron:
http://www.huisvestingsadvocaten.nl/blog/107-overlast-veroorzaakt-door-huurders-aan-een-buur-niet-zijnde-een-huurder-ook-dan-moet-de-verhuurder-optreden |
_________________ Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill |
|
|
|
 |
theod
Leeftijd: 67 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 31 dec 2013 11:17 Onderwerp: |
|
|
WimWest schreef: | Een verhuurder kan in gebreke gesteld worden als deze geen rustig woongenot biedt in het door u gehuurde. Een dergelijke ingebrekestelling kan leiden tot gedeeltelijke korting op de huurpenning tot het gebrek is opgeheven.
U kunt van de verhuurder geen schadevergoeding claimen in uw koophuis door de overlast van haar huurder, deze zult u uiteindelijk bij de huurder moeten claimen.
Kortom, de verhuurder van uw buren is niet schadeplichtig voor uw woongenot in uw koophuis vanwege overlast door haar huurder, dat is de huurder zelf. |
Gelukkig gaat dit niet op, de verhuurder is wel aansprakelijk via het verhuurcontract, dat je geen aanspraak kunt maken op verlaging van de huurpenning sluit niet uit dat de verhuurder handelend moet optreden, je zult als buur voor de rechter aannemelijk moeten maken dat je als naaste buur schade ondervindt in het woongenot en dat je alle gedaan hebt om de schade te beperken (door onder meer de verhuurder aan te spreken op zijn tekortkoming), de rechter kan dan de verhuurder een schadeloosstelling opleggen en herstel van het woongenot. |
|
|
|
 |
|