Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
Westlander
Leeftijd: 60 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 20 sep 2010 18:48 Onderwerp: Studiebijdrage 21 jarige na 2 jaar niets gedaan te hebben |
|
|
Hallo Forumleden,
Mijn zoon is afgelopen april 21 jaar geworden en is woonachtig bij zijn moeder. Tot die tijd heb ik een bijdrage in zijn levensonderhoud betaald van 152 euro. 2 jaar geleden is hij van school afgekomen en heeft daarna niet zoveel gedaan, anders dan "niet zoveel gedaan!".
Echter heeft hij nu besloten een MBO opleiding te gaan volgen.
In het echtscheidingsconvenant ben ik overeen gekomen dat ik, bij het volgen van een studie, tot zijn 25ste een studiebijdrage zal betalen.
Hoewel ik niet te beroerd ben om mijn zoon bij te staan in zijn levensonderhoud, zou ik wel willen weten of ik vanuit het convenant verplicht ben hem bij te staan nadat hij 2 jaar lang niets heeft gedaan.
Deze vraag stel ik omdat ik net een brief van een advocaat heb gekregen waarin ik gesommeerd wordt € 152,- per maand te betalen en dat mijn zoon zich het recht voor houdt om, via een rechter, een hoger bedrag te vorderen.
In het convenant staat dat ik de verplichting heb om aan mijn zoon van 21 jaar of ouder een studiebijdrage te geven, zolang hij met redelijke resultaten en in overleg met mij een beroepsopleiding volgt, danwel studeert, tot het tijdstip dat hij 25 wordt. Ook staat er in het convenant dat dit beding onherroepelijk is.
Mijn eigenlijke vragen:
- Als er staat: "in overleg een beroepsopleiding volgt" moet er toch overleg hebben plaatsgevonden? Of niet?
- Ben ik verplicht een studiebijdrage te voldoen?
- Indien verplicht, hoe hoog moet dit bedrag zijn (152 euro?)?
- Wat zijn in dit geval redelijke resultaten en kan ik zijn eerste rapport als leidraad gebruiken voor redelijke resultaten.
- Kan een rechter inderdaad besluiten een hoger bedrag toe te kennen of is dit een soort van "blackmail"?
Alvast Bedankt,
Ralph |
|
|
|
 |
IuriJos
Leeftijd: 64 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 20 sep 2010 20:04 Onderwerp: |
|
|
Het beding in het convenant kan worden beschouwd als een derdenbeding. Je zoon kan die aanspraken geldend maken. Tot en het het 21e levensjaar bestaat een directe onderhoudsplicht (levensonderhoud en studie ogv artikel 1:395a BW). Daarbij doet het er niet toe of het kind wel of niet iets uitvreet. Evenzeer als ten aanzien van kinderalimentatie, kan bij overeenkomst niet ten nadele van de wettelijke regeling worden afgeweken.
Na de 21 wordt het anders. Het beding in het convenant geldt in volle omvang. Dus na overleg, is na overleg.
Hoe hoog de bijdrage is? Als er in het convenant euro 152,-- staat is het euro 152,--. Voor de "behoefte" tot en met 21 jaar wordt in de regel aangesloten bij de normen voor studiefaninciering. Na 21 jaar zijn er geen vast regels, maar als in het convenant euro 152,-- staat dan kan daar wel aanspraak op gemaakt worden. Een hogere "behoefte" zal door je zoon moeten worden onderbouwd. De onderhoudsplicht na 21 jaar is,zoals gezegd nauwelijks genormeerd.
Wat zijn redelijke resultaten?
Dat is natuurlijk deels objectief deels subjectief. Ik zou zeggen: resultaten waarmee een diploma kan worden behaald.
Tot slot. Ga voor een adviesgepsrek naar een familierechtadvocaat of het juridisch loket. |
|
|
|
 |
Westlander
Leeftijd: 60 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 20 sep 2010 22:56 Onderwerp: |
|
|
Hi IuriJos,
Bedankt voor je response.
Voor de bijdrage na 21 jaar is geen bedrag genoemd.
Die 152 euro is de bijdrage in onderhoud tot zijn 21ste geweest.
Voor de periode na zijn 21ste is geen bedrag genoemd.
Allereerst zal ik aan de advocaat van mijn zoon vragen om een bewijs van inschrijving voor deze opleiding. Op afstand kan ik niet bepalen of hij eigenlijk wel een opleiding volgt. Zoals je begrijpt zijn de verstandhoudingen niet echt fantastisch omdat we al 6 jaar geen contact hebben gehad.
Wat een advocaat of juridisch loket betreft. Ik zit niet echt op hoge kosten te wachten en probeer zoveel mogelijk zelf te doen. In het verleden heb ik al gemerkt dat de brieven van deze advocaat uit een hoop bluf bestaan en hij eigenlijk blindelings in een brief schrijft wat mijn ex in de brief wil hebben. Nu doet hij hetzelfde voor mijn zoon. Op een of andere manier fungeert hij niet echt als filter. Maar misschien is dat zijn taak ook niet
Met vriendelijke groet,
Ralph |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|