|
Auteur |
Bericht |
Samwitse
Leeftijd: 75 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 04 okt 2010 17:30 Onderwerp: Auteursrechten op fietsroute? |
|
|
Beste rechtenforumelaars,
In hoeverre is een (gepubliceerde) routebeschrijving van een fietstocht beschermd?
Volgende voorbeelden:
1. Een gewone opeenvolging van straten: "eerste straat links, dan tweede rechts, 100 m verder oversteken,..."
2. Met beschrijving van de weg: "Grindbaantje volgen tot aan de kerk, daar links afslaan over een drukke baan..."
3. Met beschrijving van de omgeving: "Aan de Sint-Bavokerk naar links. Deze kerk werd gebouwd in 1633 door ..."
Zij er verschillen tussen publicaties in boeken, folders, internet?
Mag ik een route in een bepaalde vorm 'destilleren' uit een tekst, en zo enkel de route zoals in voorbeeld 1 overhouden?
Wat als ik een route uit en folder zélf affiets, en mijn bevindingen noteer en publiceer?
Dank voor het overpeinzen,
Sam. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 04 okt 2010 17:56 Onderwerp: |
|
|
Een fietsroute lijkt mij op zichzelf niet vatbaar voor auteursrechtelijke bescherming. Een beschrijving van een fietsroute kan dat wel zijn, nl. wanneer bij het opschrijven van de beschrijving creatieve keuzes zijn gemaakt.
Voorbeeld 1 bevat geen creatieve keuzes.
Voorbeeld 2 komt wat dichter in de buurt van creatieve keuzes, maar lijkt mij nog steeds te feitelijk.
Voorbeeld 3 komt weer wat dichter in de buurt van creatieve keuzes, al geeft het nog steeds eigenlijk alleen uitdrukking aan feiten.
Er is geen verschil tussen boeken, folders, internet.
Quote: | Mag ik een route in een bepaalde vorm 'destilleren' uit een tekst, en zo enkel de route zoals in voorbeeld 1 overhouden? |
Ja, daarmee kun je problemen voorkomen. En zo'n voorbeeld 1 route kun je zelf eventueel weer opleuken tot een voorbeeld 2 of 3 route.
Quote: | Wat als ik een route uit en folder zélf affiets, en mijn bevindingen noteer en publiceer? |
Dat mag dus.
Het bovenstaande valt of staat natuurlijk met mijn eerste zin, maar ik ben daar wel zo goed als zeker van. Bij het overnemen van routes in de vorm van bestanden met gps-coördinaten zou je eventueel met het databankenrecht te maken kunnen krijgen.
Let op dat je niet een hele tekst integraal mag overnemen, ook als er geen auteursrecht op rust (wegens "geschriftenbescherming"). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: ma 04 okt 2010 18:40 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Een fietsroute lijkt mij op zichzelf niet vatbaar voor auteursrechtelijke bescherming. |
En de reden hiervoor is m.i. dat de route op zichzelf, dus los van de woorden waarin zij is opgeschreven, niet zintuiglijk waarneembaar is. Een route is weliswaar te fietsen, maar niet te zien, te horen, te voelen, te proeven of te ruiken.
Daarnaast is het maar de vraag in hoeverre een aantal keuzes tussen "rechts" en "links" wel creatief kan zijn. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Samwitse
Leeftijd: 75 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 04 okt 2010 19:11 Onderwerp: |
|
|
Heel erg dank voor de heldere antwoorden! Ik sta perplex van de geboden hulp.
Als ik het goed begrijp zijn zinnen als "Hier heb je een prachtig zicht op de Veluwe" dus wél gevoelig.
Want op hoeveel van de doorsnee fietsroutes uit een brochure kun je een auteursrecht claimen? Als ik de antwoorden hierboven lees, niet veel? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: ma 04 okt 2010 19:58 Onderwerp: |
|
|
Samwitse schreef: | Als ik het goed begrijp zijn zinnen als "Hier heb je een prachtig zicht op de Veluwe" dus wél gevoelig. |
Nog steeds redelijk beschrijvend en feitelijk, maar voor de zekerheid zou ik het weglaten of iets anders opschrijven.
Quote: | Want op hoeveel van de doorsnee fietsroutes uit een brochure kun je een auteursrecht claimen? Als ik de antwoorden hierboven lees, niet veel? |
Op recht-toe-recht-aan feitelijke routebeschrijvingen zit naar mijn mening inderdaad geen auteursrecht. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|