|
Auteur |
Bericht |
GG
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM Studieomgeving (MA): UM Berichten: 10
|
Geplaatst: ma 13 sep 2010 12:19 Onderwerp: Ongerechtvaardigde verrijking |
|
|
Beste mensen,
Ik heb de volgende casus waarin ik jullie advies kan gebruiken:
De heer A en de heer B hadden samen een B.V. Door deze B.V. is een pand gehuurd, welke het eigendom is van de heer B. In naam van de B.V. heeft de heer A geld gestoken in dit pand. De B.V. is op enig moment ontbonden en nu wil B het pand, dat nog steeds zijn eigendom is, verkopen.
De vraag is of de heer A recht heeft op (een deel van) het door hem in het pand gestopte geldbedrag indien het pand wordt verkocht. Is er hier sprake van ongerechtvaardigde verrijking aan de zijde van de heer B?
Groet,
GG |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 13 sep 2010 12:36 Onderwerp: |
|
|
Je kunt je vraag vereenvoudigen door te spreken van een huurder en een verhuurder. De BV, A en B en de ontbinding doen er niet toe.
In het algemeen is er geen sprake van ongerechtvaardigde verrijking van de verhuurder als een huurder uitgaven doet voor een gehuurd pand.
Details geef je verder niet, dus veel meer valt er niet te zeggen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
BartjeD
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: ma 13 sep 2010 13:02 Onderwerp: |
|
|
Ik denk zelf van wel omdat, als ik je goed begrijp de waardering van het pand hoger is door het geld van A en de schuld blijkbaar niet afgelost is bij ontbinding van de BV.
Nu de BV dus niet meer bestaat is de hogere waardering van het pand van B een direct gevolg van de gemaakte kosten van A.
Wat betreft het opdringen van een bestedings patroon, de bereidheid om deze kosten te maken van B ligt toch besloten in het toestaan van de investering van de BV in het pand waar hij zelf eigenaar van is?
Maar: Om wat voor investering gaat het? Als ik me het goed herinner [Edit: En ik lees da Bona Fides dit ook aangeeft] is de huurder gehouden o.a. kleine dingetjes zelf te betalen. (waarmee het dus rechtvaardige verrijking zou zijn) |
|
|
|
 |
GG
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM Studieomgeving (MA): UM Berichten: 10
|
Geplaatst: ma 13 sep 2010 17:26 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor de inzichten in dit leerstuk.
Ik heb zelf ook niet meer informatie over deze casus.
Ik ben gevraagd aan de hand van deze gegevens uit te zoeken wat de mogelijkheden zouden kunnen zijn. Nieuwe inzichten van anderen zijn daarbij van harte welkom dus mijn dank daar voor  |
|
|
|
 |
GG
|
Geplaatst: ma 13 sep 2010 17:27 Onderwerp: |
|
|
Dubbelpost  |
|
|
|
 |
|