Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...
SEO
incasso proced...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 01 jul 2025 8:08
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Geld voor Goed Doel ophalen
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
thenose1

Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT

BerichtGeplaatst: di 14 sep 2010 19:25    Onderwerp: Geld voor Goed Doel ophalen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste juristen,

Indien je als jarige stichting collega-Stichtingen, gemeenten en oud-medewerkers op wilt roepen om geen bloemetje te sturen maar geld over te maken voor een bepaald goed doel, heb je dan toestemming nodig van dat goede doel om hun naam in jouw brief te zetten met bovenstaand doel?

Bedankt voor de hulp!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 14 sep 2010 20:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoezo denk je dat het goede doel daar bezwaar tegen zou kunnen hebben?

Leeftijd: 52
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: di 14 sep 2010 21:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

het maakt verder niet uit hoor, maar bedoel je met 'hun naam' de naam van de jarige of de naam van de gever?
BartjeD

Leeftijd: 36

BerichtGeplaatst: di 14 sep 2010 21:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een jarige stichting wil geld ophalen voor een goed doel? Als ik het me goed herinner heb je voor het collecteren van donaties op openbare plekken, huis aan huis etc.. een vergunning nodig maar ik denk niet dat dit zo gekwalificeerd kan worden.
Als ik het goed begrijp vraag je of de mensen wat geld aan de stichting over maken zodat deze het cadeau aan een goed doel kan geven.

Het hele doel van het 'goede doel' is om de middelen tot hun beschikking te gebruiken om het doel te verwezenlijken. Ik kan me niet voorstellen dat je niet zou mogen aangeven dat het de intentie van de stichting is om het verjaardags geld aan dit goede doel te doneren.
Zoals anderen al vroegen: waarom zou het goede doel hiertegen protesteren?

Dit is een intentie verklaring betreffende het geld dat de stichting cadeau krijgt, niet een goed doel op zich en ook geen vertegenwoordiging van het goede doel.

Een vraag voor de andere forum leden:
Als het geld niet aan het goede doel wordt betsteed dan kan je over een OD praten, juist?. Er is een toezegging waarop men mag vertrouwen - maar als het geld niet naar het goede doel gaat lijd je als geld gever dan wel schade waarop je de OD can baseren?
Het is in eerste instantie een verjaardags cadeau. Misschien omdat de gift anders een andere vorm of proportie zou hebben aangenomen? Dat lijkt me toch niet makkelijk om aannemelijk te maken Laughing

A: Als het niet voor een goed doel was had ik minder gegeven
B: Maar dat is niet gebeurd hoe weten we dat?
A: Ik geef altijd guller bij goede doelen dan bij traditionele cadeau's.
B: Kan je dat ook bewijzen?
Verstuur e-mail
theod

Leeftijd: 67

BerichtGeplaatst: wo 15 sep 2010 6:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Hoezo denk je dat het goede doel daar bezwaar tegen zou kunnen hebben?

Ja

Het gebeurt namelijk ook dat er zogenaamd voor een goed doel geld ingezameld wordt maar het goede doel nimmer zijn geld ziet.

Ook zijn er goede doelen die niet aan bepaalde instellingen verbonden willen worden.

voorbeeld:

De dierenbescherming zal nimmer gelden aannemen van de bond van nertsenhouders, dierenbescherming zal dan ook nooit toestaan dat de bond van nertsenhouders hun naam gebruikt voor een inzamelingsactie.

Daarbij is het toch niet meer dan normaal om even te vragen of je een ander zijn naam mag gebruiken.
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 15 sep 2010 10:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

theod schreef:
Het gebeurt namelijk ook dat er zogenaamd voor een goed doel geld ingezameld wordt maar het goede doel nimmer zijn geld ziet.

Ik ging ervan uit dat zou worden gevraagd het geld direct naar het goede doel over te maken, en niet naar een rekeningnummer van de jarige stichting. Misschien klopt die aanname inderdaad niet.

Quote:
Daarbij is het toch niet meer dan normaal om even te vragen of je een ander zijn naam mag gebruiken.

Ik zie geen kwaad in een suggestie "liever geen bloemen, maak liever geld over aan [een bij name genoemd goed doel]".

Leeftijd: 67

BerichtGeplaatst: wo 15 sep 2010 13:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
theod schreef:

Ik zie geen kwaad in een suggestie "liever geen bloemen, maak liever geld over aan [een bij name genoemd goed doel]".

Als dit een particulier initiatief betreft zie ik ook het probleem niet, echter als en andere stichting dit gaat doen is het de vraag of de andere stichting op die manier in de belangstelling wordt gebracht en de naam gebruikt wordt voor bepaalde doeleinde, vergeet niet dat aan het vieren van een feest ook een reclamecampagne verbonden is door bijvoorbeeld het rondsturen van een mailing.

Ik ken twee van dit soort stichtingen die vooraf bekijken wie de naam gebruikt voor inzamelingen en derde mogen niet de naam gebruiken.
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 15 sep 2010 15:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Of een goed doel het leuk vindt of niet, ik zie niet in op welke grond het verboden zou kunnen zijn om op te roepen, zeg, de Hartstichting te ondersteunen. Hier spelen geen privacybelangen of iets dergelijks. Ook merkenrechtelijk zie ik geen bezwaar, zolang maar niet de indruk wordt gewekt dat de Hartstichting op één of andere manier is verbonden met de jarige stichting.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds