|
Auteur |
Bericht |
Hyzo
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvA
|
Geplaatst: di 25 jan 2011 3:10 Onderwerp: De verdachte (art. 27 Sv) |
|
|
Hallo allen,
Ik heb een klein vraagje omtrent de verdachte. Een verdachte die inverzekeringstelling zit heeft recht op een advocaat vanaf het eerste verhoor dankzij twee uitspraken van het Europees Hof. Voor de aanvang dient hij daarop ook gewezen te worden, indien niet dan is er sprake van vormverzuim.
Nu is mijn vraag:
De politie krijgt een melding over een jongen rondom mijn leeftijd die wordt verdacht van een strafbaar feit. Stel ik loop 's avonds laat over straat in zwarte kledij, met versnelde pas.
Dan kan de politie mij aanhouden omdat ik verdacht ben. Maar stel zij vragen mij het een en ander (wat ik zie als een klein verhoor). Of ik nou ontken of beken.
Kan de politie die dan meenemen in het proces-verbaal wat eventueel tegen me op wordt gemaakt? Van uitgaande dat ik niet erop gewezen ben dat ik niet tot antwoorden verplicht ben (wat vaak gebeurd). |
|
|
|
 |
Debbie83
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 25 jan 2011 10:52 Onderwerp: |
|
|
Zie Salduz-arrest ...
Zie de zaak Panovitz ...
Zie aanwijzing rechtsbijstand politieverhoor (1 april 2010) |
|
|
|
 |
LM
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 26 jan 2011 21:48 Onderwerp: |
|
|
Volgens mij haal je wat door de elkaar. Een verdachte moest altijd al de cautie ontvangen voordat het verhoor aanvangt. (d.w.z. dat hem meegedeeld moet worden dat hij niet tot antwoorden verplicht is) Dat dit `heel vaak´ niet gebeurt is niet waar. Bij het niet meedelen van de cautie is de kans dat de verklaring wordt uitgesloten als bewijs groot. Er zijn uitzonderingen denkbaar.
De recente ontwikkelingen zien op verplichte rechtsbijstand voorafgaand aan het 1e verhoor. In het verleden kreeg de verdachte pas een advocaat toegewezen als hij in verzekering werd gesteld. De precieze consequenties als dit niet gebeurd, zijn m.i. nog niet uitgekristalliseerd. In NL heeft zich dit vertaald naar een aanwijzing van het OM staat hoe het e.e.a. toegepast moet worden. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 26 jan 2011 22:08 Onderwerp: Re: De verdachte (art. 27 Sv) |
|
|
Hyzo schreef: | De politie krijgt een melding over een jongen rondom mijn leeftijd die wordt verdacht van een strafbaar feit. Stel ik loop 's avonds laat over straat in zwarte kledij, met versnelde pas.
Dan kan de politie mij aanhouden omdat ik verdacht ben. |
Zo duidelijk is het niet dat jij verdacht bent. De omstandigheden die je noemt zijn in ieder geval lang niet voldoende om je als verdachte te kunnen bestempelen.
Quote: | Maar stel zij vragen mij het een en ander (wat ik zie als een klein verhoor). Of ik nou ontken of beken.
Kan de politie die dan meenemen in het proces-verbaal wat eventueel tegen me op wordt gemaakt? Van uitgaande dat ik niet erop gewezen ben dat ik niet tot antwoorden verplicht ben (wat vaak gebeurd). |
Ligt eraan... als je daadwerkelijk verdachte bent (art. 27 Sv), dan moet de cautie zijn gegeven. Maar als je nog geen verdachte bent, staat het de politie vrij om je vragen te stellen.
Zie het arrest Plastic boodschappentasje:
Quote: | 6.2.1. Het onder 4 vermelde p.-v. van de verbalisanten Van der Vet en Klijn houdt als relaas van verbalisanten omtrent hetgeen zij op 29 maart 1978 te 13.30 uur in de Spuistraat te 's-Gravenhage hebben waargenomen het volgende in:
"Op die plaats en dat tijdstip zagen wij, verbalisanten, de ons bekende Raymond P. lopen in de Spuistraat, alhier. Wij zagen dat hij een plastic tas in zijn handen droeg. Wij begaven ons naar Raymond P. Op onze vraag wat zich in de plastic tas bevond, antwoordde hij dat hij vier boeken bij zich droeg. Wij, verbalisanten, vroegen hem waar hij die boeken gekocht had. Raymond P. antwoordde ons dat hij de vier boeken, die hij bij zich droeg, even tevoren bij twee boekwinkels had gestolen. Het bleek ons, verbalisanten, dat zich in de plastic tas vier boeken bevonden en wel deel I t/m deel IV van de Nieuwe Winkler Prins Encyclopedie.
Wij hebben op woensdag, 29 maart 1978 te 13.40 uur, in de Spuistraat als verdacht van diefstal van boeken aangehouden, Raymond P.".
6.2.2. Anders dan het middel betoogt, vloeit uit dit relaas niet noodzalijk voort, dat de verbalisanten reeds op het tijdstip waarop zij P. op straat aanspraken, te zijnen aanzien een redelijk vermoeden van schuld in de zin van art. 27 eerste lid Sv aanwezig achtten. Voormeld relaas kan immers geredelijk in die zin worden verstaan, dat de verbalisanten daarin tot uitdrukking wilden brengen, dat de omstandigheid dat de hun bekende Raymond P. met een plastic tas in zijn handen in de Spuistraat te 's-Gravenhage liep, hun enerzijds wel aanleiding gaf zich naar P. te begeven en hem voormelde vragen te stellen, doch anderzijds door hen niet zonder meer werd beschouwd als een omstandigheid waaruit een redelijk vermoeden van schuld in de zin van laatstgemeld artikel voortvloeide.
6.2.3. Door te overwegen:
"dat P. pas nadat hij op de tweede vraag van verbalisanten had geantwoord de boeken te hebben gestolen als verdachte in de zin van art. 27 Sv werd aangemerkt",
heeft het Hof aan het onder 6.2.1. weergegeven relaas van verbalisanten derhalve een uitleg gegeven, welke niet onverenigbaar is met de bewoordingen waarin dat relaas is gesteld en welke in cassatie moet worden geeerbiedigd. |
_________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Hyzo
|
Geplaatst: do 27 jan 2011 14:39 Onderwerp: |
|
|
Dank jullie wel voor de reacties.
Wat ik eigenlijk dus, kort gezegd, bedoel is: Als een persoon (of die nou verdachte is of niet) word ondervraagt op straat of daar vooraf de cautie gegeven moet worden. |
|
|
|
 |
Lexus
Leeftijd: 65 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 27 jan 2011 20:20 Onderwerp: |
|
|
Hyzo, als je verdachte bent gaat altijd de cautie aan het verhoor vooraf.
De opsporingsambtenaar is verplicht om je dus vooraf te zeggen dat je niet tot antwoorden bent verplicht. ALs je geen verdachte bent, mag een ieder, dus ook opsporingsambtenaren, best vragen stellen. Maar ook dan ben je niet tot antwoorden verplicht.
Als de cautie ontbreekt zijn de gegevens uit dat verhoor onrechtmatig verkregen en veelal niet bruikbaar in een strafproces.
Voor alle duidelijkheid: in het bestuursrecht kun je ook als 'overtreder' worden gehoord. Bijvoorbeeld als je door het rode verkeerslicht rijdt.
Maar ook in dat geval zul je vooraf de cautie krijgen. |
|
|
|
 |
LM
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 27 jan 2011 21:10 Onderwerp: |
|
|
Lexus, dat laatste is volgens mij niet juist. De meeste verkeersovertredingen (zoals ook niet stoppen voor rood) vallen onder de Wet Administratiefrechtelijk Handhaving Verkeersvoorschriften (Wet Mulder). In art. 2a van de wet Mulder wordt titel 5.1. Awb uitgesloten en laat nu net in 5:10a Awb de cautie zijn geregeld m.b.t. de bestuursrechtelijke sanctie.
Ter nuancering: Je hoeft strikt genomen niets te zeggen, maar i.v.m. art. 8a van de Politiewet 1993 ben je in een dergelijke situatie bijv. wel verplicht om je legitimatiebewijs te tonen aan de politie. Dat kan ook als je nog geen verdachte bent. |
|
|
|
 |
Berk
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: do 27 jan 2011 21:51 Onderwerp: |
|
|
Hyzo schreef: | Dank jullie wel voor de reacties.
Wat ik eigenlijk dus, kort gezegd, bedoel is: Als een persoon (of die nou verdachte is of niet) word ondervraagt op straat of daar vooraf de cautie gegeven moet worden. |
Een verhoor is naar mijn weten het vragen aan een verdachte naar zijn betrokkenheid bij een strafbaar feit. Als ze je dus niet zulke vragen stellen is het nog geen verhoor, en hoeft inderdaad ook nog geen cautie te worden gegeven. (Als dit niet correct is hoor ik het graag!)
"De politie krijgt een melding over een jongen rondom mijn leeftijd die wordt verdacht van een strafbaar feit. Stel ik loop 's avonds laat over straat in zwarte kledij, met versnelde pas.
Dan kan de politie mij aanhouden omdat ik verdacht ben."
Arresten die eventueel ook interessant zijn voor wat betreft welke personen als verdachte zijn aan te merken ex. art. 27 Sv:
- Hollende Kleurling (deze lijkt aardig op de situatie die je schetste, het feit dat je met versnelde pas loopt e.d. is inderdaad niet voldoende om je aan te merken als verdachte)
- Rennende Reputatie (zoals de naam al zegt ging het hier om personen die al bekend waren bij de politie, verder rende iemand geloof ik snel de auto uit, deze gedragingen e.d. konden er wel toe leiden dat personen hier werden aangemerkt als verdachte) |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: do 27 jan 2011 22:25 Onderwerp: |
|
|
Hyzo schreef: | Dank jullie wel voor de reacties.
Nee, zolang je geen verdachte bent niet. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 28 jan 2011 2:19 Onderwerp: |
|
|
Hyzo schreef: | Wat ik eigenlijk dus, kort gezegd, bedoel is: Als een persoon (of die nou verdachte is of niet) word ondervraagt op straat of daar vooraf de cautie gegeven moet worden. |
Het antwoord is al gegeven:
bona fides schreef: | als je daadwerkelijk verdachte bent (art. 27 Sv), dan moet de cautie zijn gegeven. Maar als je nog geen verdachte bent, staat het de politie vrij om je vragen te stellen. |
_________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Hyzo
|
Geplaatst: vr 28 jan 2011 11:27 Onderwerp: |
|
|
Thanks, het is duidelijk nu  |