Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 14 aug 2025 18:45
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Factuur uit het buitenland betalen?
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
tomdebie

Leeftijd: 50
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: do 19 aug 2010 18:38    Onderwerp: Factuur uit het buitenland betalen? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Ik ben net terug van een vreselijke vakantie in Italie. We zaten in een stacaravan/bungalow waar alles misging. Steeds sloegen stoppen eruit/mieren in huisje, zelfs in de koelkast en lekkages en zo kan ik nog wel even doorgaan. Dit hebben we steeds bij receptie gemeld maar die reageerden niet of nauwelijks...we zijn uiteindelijk 3 dagen (vd 14)eerder weggegaan. De vrouw van de receptie begreep het. Nu hebben we een aanbetaling gedaan van 500e. Het restant(1750e) moesten we betalen toen we weggingen. Dat hebben we, gezien wat we hebben meegemaakt, natuurlijk niet betaald.Bij thuiskomst heb ik een mail gestuurd met mijn hele verhaal. Deze was in het nederlands omdat ik weet dat er bij de recetie een paar nederlandse meisjes werken. Nu zijn we 2 weken terug en ligt er een aangetekende brief, in het italiaans, waarin staat dat we binnen 15 dagen moeten betalen anders komt er 100e bij???? De brief begrijp ik verder niet omdat ik geen italiaans ken.

Hoe kan ik hier het beste mee omgaan? Blijven ze me achtervolgen als ik niet betaal? Rechtsbijstand inschakelen? Aangetekende brief terugsturen?

Alvast mijn dank!
Tom de Bie
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Don

Leeftijd: 42
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: za 21 aug 2010 2:55    Onderwerp: Re: Factuur uit het buitenland betalen? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bericht verwijderd.
Laurens02

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: zo 22 aug 2010 12:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je wilt kan ik wel een samenvatting geven van het italiaans, ik spreek wel een woordje of twee. PM maar een scan van de brief als dat kan!

Leeftijd: 37
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL

BerichtGeplaatst: zo 22 aug 2010 13:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat je overeenkomst kunt ontbinden omdat correcte nakoming onmogelijk is nu en het hier over een flinke tekortkoming gaat. (zo klinkt het)

Quote:
Artikel 265
1. Iedere tekortkoming van een partij in de nakoming van een van haar verbintenissen geeft aan de wederpartij de bevoegdheid om de overeenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden, tenzij de tekortkoming, gezien haar bijzondere aard of geringe betekenis, deze ontbinding met haar gevolgen niet rechtvaardigt.
2. Voor zover nakoming niet blijvend of tijdelijk onmogelijk is, ontstaat de bevoegdheid tot ontbinding pas, wanneer de schuldenaar in verzuim is.

Een aangetekende brief waarin je de tekortkoming en onmogelijkheid van correcte nakoming anno nu duidelijk maakt met een mededeling van ontbinding volstaat hiervoor.
Ontbinding betekent herstel in de oude toestand, dus dat betekent ook dat je het voorschot terug zou krijgen.

Bovendien bestaat er een recht op verdere schade vergoeding via:

Quote:
Artikel 277
1. Wordt een overeenkomst geheel of gedeeltelijk ontbonden, dan is de partij wier tekortkoming een grond voor ontbinding heeft opgeleverd, verplicht haar wederpartij de schade te vergoeden die deze lijdt, doordat geen wederzijdse nakoming doch ontbinding van de overeenkomst plaatsvindt.
2. Indien de tekortkoming niet aan de schuldenaar kan worden toegerekend, is het vorige lid slechts van toepassing binnen de grenzen van het in artikel 78 bepaalde.

Wat betekent dat in de brief ook kan worden opgenomen de eis (of dreiging van als ze niet meewerken) tot vergoeding van het gederfde vakantie genot door de tekortkoming van de verhuurder.

Hierover kun je meer vinden o.a. op:
http://www.anwb.nl/rechtshulp,/voor-wie/vakantieganger/wat-doen-bij-klachten.html

Een paar problemen waar ik tegen aan loop hier zijn dat ik niet weet of deze rechtsbetrekking onder Nederlands recht valt (denk ik wel).
Verstuur e-mail
BartL

Leeftijd: 49

BerichtGeplaatst: di 24 aug 2010 11:54    Onderwerp: Re: Factuur uit het buitenland betalen? Reageer met quote Naar onder Naar boven

tomdebie schreef:
Hallo,

Ik ben net terug van een vreselijke vakantie in Italie. We zaten in een stacaravan/bungalow waar alles misging. Steeds sloegen stoppen eruit/mieren in huisje, zelfs in de koelkast en lekkages en zo kan ik nog wel even doorgaan. Dit hebben we steeds bij receptie gemeld maar die reageerden niet of nauwelijks...we zijn uiteindelijk 3 dagen (vd 14)eerder weggegaan. De vrouw van de receptie begreep het. Nu hebben we een aanbetaling gedaan van 500e. Het restant(1750e) moesten we betalen toen we weggingen. Dat hebben we, gezien wat we hebben meegemaakt, natuurlijk niet betaald.Bij thuiskomst heb ik een mail gestuurd met mijn hele verhaal. Deze was in het nederlands omdat ik weet dat er bij de recetie een paar nederlandse meisjes werken. Nu zijn we 2 weken terug en ligt er een aangetekende brief, in het italiaans, waarin staat dat we binnen 15 dagen moeten betalen anders komt er 100e bij???? De brief begrijp ik verder niet omdat ik geen italiaans ken.

Hoe kan ik hier het beste mee omgaan? Blijven ze me achtervolgen als ik niet betaal? Rechtsbijstand inschakelen? Aangetekende brief terugsturen?

Alvast mijn dank!
Tom de Bie

Schakel in ieder geval rechtsbijstand in. En probeer tot een oplossing te komen.

Wat je moet zien te voorkomen is dat het bedrijf gerechtvaardigd kosten gaat maken om jullie tot betaling te dwingen omdat (mijns inziens) ze ook daadwerkelijk nog wel een vordering op jullie hebben. Je hebt immers 11/14 deel van je vakantieperiode daar daadwerkelijk gezeten. Zelfs al wordt de overeenkomst ontbonden dan hebben ze nog wel recht op een vergoeding die boven de aanbetaling van 500 euro uitkomt.

Maak dus gebruik van het aanbod van Laurens02 en doe ze een tegenaanbod. Wanneer je het restant of een redelijk gedeelte daarvan niet gaat betalen dan zit je mijns inziens zelf ook fout. Wanneer het dan tot een zaak komt dan verwacht ik dat je in ieder geval een gedeelte van het restant en je eigen proceskosten en de aanmaningskosten zult moeten betalen.
Don

Leeftijd: 42
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: vr 27 aug 2010 1:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

BartjeD schreef:
(...)
Een paar problemen waar ik tegen aan loop hier zijn dat ik niet weet of deze rechtsbetrekking onder Nederlands recht valt (denk ik wel).

Volgens mij valt op die stelling wel wat af te dingen. Mits de overeenkomst is gesloten op of na 17 december 2009 wordt deze beheersd door verordening 593/2008 EG. Als de overeenkomst zou zijn gesloten vóór 17 december 2009 dan is het Verdrag inzake het recht dat van toepassing is op verbintenissen uit overeenkomst van toepassing, dat mijns inziens tot hetzelfde resultaat zal leiden voor wat betreft het toepasselijke recht.

Uit de casus blijkt niet dat er sprake is van een rechtskeuze of van een verhuurder die niet in Italië is gevestigd. Daarom moet worden gekeken naar art. 4 sub c van de verordening:

Quote:
Artikel 4
Het recht, dat bij gebreke van een rechtskeuze door de partijen toepasselijk is

1. Bij gebreke van een rechtskeuze overeenkomstig artikel 3 en onverminderd de artikelen 5 tot en met 8, wordt het op de overeenkomst toepasselijke recht als volgt vastgesteld:
a. (...)
b. (...)
c) de overeenkomst die een zakelijk recht op een onroerend goed of de huur van een onroerend goed tot onderwerp heeft, wordt beheerst door het recht van het land waar het onroerend goed is gelegen;
d) niettegenstaande punt c), wordt de huurovereenkomst van een onroerend goed voor tijdelijk particulier gebruik met een duur van ten hoogste zes opeenvolgende maanden
beheerst door het recht van het land waar de verhuurder zijn gewone verblijfplaats heeft, mits de huurder een natuurlijke persoon is en zijn gewone verblijfplaats heeft in
hetzelfde land;
e) (...)
f) (...)
g) (...)
h) (...)

Artikel 6 van de verordening (met betrekking tot consumentenovereenkomsten) kan hier buiten beschouwing blijven omdat het toepassing mist als het gaat om onroerend goed.

Het lijkt me nogal een opgave om aan te tonen dat de overeenkomst nauwer is verbonden met Nederland dan met Italië (waaruit zou volgen dat het Nederlandse recht van toepassing is).
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds