|
Auteur |
Bericht |
Knullig
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 29 sep 2010 17:09 Onderwerp: Casus Fiets |
|
|
LS
Ik wilde de volgende vraag stellen. Ik zal alvast op voorhand zeggen dat het een vrij knullig verhaal is.
Ik ben aangehouden door de politie tijdens het vervoeren van een kinderfiets. Een paar potjes bier, 'ja dat doe ik wel', zodoende. Ontzettend dom, maar goed.
Om het verhaal natuurlijk goed te maken had ik geen ID mee. Aangehouden op basis van 'het meezeulen van een kinderfiets en een vaag verhaal' mocht ik mee naar het bureau. Aangehouden, nachtje cel en 's ochtends in een verklaring alles toegegeven.
Nu is hier door de eigenaar van de kinderfiets geen aangifte tegen gedaan, maar heb ik wel toegegeven (en ben betrapt) op dit feit. Niet dat er enige intentie was om het te houden (ik was van plan het ding op de terugweg in de buurt van het oppikken weer te lozen), maar ik heb verder weinig informatie meegekregen van de politie.
Wat gaat er nu gebeuren? Ik kan me niet voorstellen dat zoiets knulligs voor de politierechter komt. Stel er komt een taakstraf of een boete, heb ik dan alsnog een strafblad?
hartelijk dank alvast,
B |
|
|
|
 |
Sinterklaas
Leeftijd: 69 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 29 sep 2010 17:34 Onderwerp: kinderfiets |
|
|
Je kwalificeert de handeling als knullig. Dat is een eigen interpretatie van het feit. Probeer je altijd te verplaatsen in het slachtoffer. In casu een klein kindje. Hoe bedroeft zal dit kind zijn bij vermissing van zijn fietsje. Daar ga je wel erg gemakkelijk aan voorbij. Het blijft diefstal ook al wilde je het fietsje ergens droppen en niet houden. Op het moment dat je het wilde droppen was je heer en meester over het fietsje. Je had geen toestemming van het kindje om het fietsje weg te nemen dus ben je de "klos". Ik moet je geruststellen een gevangenisstraf zal er wel niet in zitten maar reken wel op een taakstraf van 40 uur banden plakken in een kinder-fietsenzaak. Niet meer doen! |
|
|
|
 |
Eric_vr
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HAN
|
Geplaatst: wo 29 sep 2010 21:11 Onderwerp: Re: kinderfiets |
|
|
Sinterklaas schreef: | Het blijft diefstal ook al wilde je het fietsje ergens droppen en niet houden. |
Artikel 310 Wetboek van Strafrecht
Hij die enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort wegneemt, met het oogmerk om het zich wederrechtelijk toe te eigenen, wordt, als schuldig aan diefstal, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vierde categorie.
Daar lijkt mij geen sprake van. Laat ons weten hoe het verloopt! Ben benieuwd. |
|
|
|
 |
BG
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1134
|
Geplaatst: wo 29 sep 2010 22:36 Onderwerp: |
|
|
Volgens jouw uitleg zou, kort door de bocht, een heterdaadje dus nooit tot bewezenverklaring kunnen leiden: ja, maar ik wilde hem echt terugbrengen / dumpen / verstoppen etc.. _________________ Mine! |
|
|
|
 |
pacta sunt servanda
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 805
|
Geplaatst: do 30 sep 2010 8:39 Onderwerp: |
|
|
Ik zie wel een oogmerk tot wederrechtelijk toeëigenen en een niet vrijwillig terugtreden van de dader.
Je weet dat alcohol je handelen beïnvloedt dus je kunt je niet verschuilen achter dat gebruik.
Aangifte maakt in deze niet uit omdat het naar ik meen geen zogenaamd 'klachtdelict' betreft. _________________ ~Tempora mutantur, et nos mutamur in illis~ |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1831
|
Geplaatst: do 30 sep 2010 14:15 Onderwerp: Re: kinderfiets |
|
|
Eric_vr schreef: | Sinterklaas schreef: | Het blijft diefstal ook al wilde je het fietsje ergens droppen en niet houden. |
Hij die enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort wegneemt, met het oogmerk om het zich wederrechtelijk toe te eigenen, wordt, als schuldig aan diefstal, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vierde categorie.
Daar lijkt mij geen sprake van. Laat ons weten hoe het verloopt! Ben benieuwd. |
Natuurlijk is daar wel sprake van. Dat je na het toeeigenen de fiets weer teruggeeft of 'dropt' doet er niet aan af dat hij wederrechtelijk was toegeeigend. Dit kun je niet ongedaan maken door hem daarna terug te geven. |
|
|
|
 |
LM
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 01 okt 2010 11:36 Onderwerp: |
|
|
Het kan zijn dat je verklaring door de politie / OM geloofwaardig wordt geacht en dat men kiest voor art. 424, straatschenderij. Is een veel lichter feit, kan alleen met geldboete worden bestraft. Dit wordt gebruikt voor gedragingen die in de sfeer van baldadigheid zitten.
In dit geval voldoet de gedraging ook aan 310 sr. 311 sr zou ook nog kunnen, dit hangt af wat je hebt moeten doen om de fiets te pakken. Bijv. in de nachtelijke uren een besloten erf betreden, dit zou dan nog een strafverzwaring opleveren.
Je kunt niet meer spreken van een poging (geen vrijwillige terugtred) en het feit dat jij van plan was de fiets elders te dumpen (al dan niet op de plek waar je de fietst oppikte) doet er feitelijk niet toe. |
|
|
|
 |
NickV
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: vr 01 okt 2010 18:32 Onderwerp: Re: kinderfiets |
|
|
cia76 schreef: | Eric_vr schreef: | Sinterklaas schreef: | Het blijft diefstal ook al wilde je het fietsje ergens droppen en niet houden. |
Natuurlijk is daar wel sprake van. Dat je na het toeeigenen de fiets weer teruggeeft of 'dropt' doet er niet aan af dat hij wederrechtelijk was toegeeigend. Dit kun je niet ongedaan maken door hem daarna terug te geven. |
In dit geval is er waarschijnlijk wel sprake van het toeeigenen maar er zijn ook gevallen waar dit niet opgaat zoals wanneer iemand een auto van iemand anders "steelt" om hier even mee rond te rijden en deze daarna weer terug te zetten. |
|
|
|
 |
|