Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 23:33
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Bestuursbesluit vereniging: verplichting voor een lid?
Moderators: StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
WoutV

Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 18 aug 2010 16:28    Onderwerp: Bestuursbesluit vereniging: verplichting voor een lid? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn vraag is of een bestuursbesluit van een vereniging kan leiden tot een verplichting van een van de leden.

I.c. is het zo dat het bestuur van een vereniging een bekende van mij houdt aan een bestuursbesluit waarin het bestuur besluit een van de leden op te dragen een bepaalde ontstane situatie die volgens het bestuur in strijd is met de statuten ongedaan te maken.
Is de bekende gehouden aan deze opdracht van het bestuur?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
BG

BG

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: wo 18 aug 2010 16:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zou je iets meer kunnen vertellen over wat voor besluit het precies is en wat het lid geacht wordt te doen en wat het statuut en/of huishoudelijk reglement hierover schrijft. Kan me namelijk voorstellen dat in het uiterste geval besloten kan worden het lid te royeren.
WoutV

BerichtGeplaatst: wo 18 aug 2010 17:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

BG schreef:
Zou je iets meer kunnen vertellen over wat voor besluit het precies is en wat het lid geacht wordt te doen en wat het statuut en/of huishoudelijk reglement hierover schrijft. Kan me namelijk voorstellen dat in het uiterste geval besloten kan worden het lid te royeren.

Het probleem is nu even dat ik niet alle informatie heb. In de statuten staat hier verder niets over genoemd. Huishoudelijk reglement heb ik nog niet.

Kort gezegd gaat het om het verwijderen van tuininrichting welke op verenigingsgrond zou zijn aangebracht. Dit op straffe van maatregelen te nemen door de vereniging.

/edit
Van belang is dit omdat wanneer men niet gehouden is de opdracht van het bestuur volgend uit een (geldig) bestuursbesluit op te volgen, dat er dan geen directe maatregelen genomen kunnen worden. Dan zal er m.i. eerst vastgesteld moeten worden of er daadwerkelijk sprake is van overtreding van de statuten.
BG

BG

BerichtGeplaatst: wo 18 aug 2010 20:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als er iets gebeurt in strijd met statuten dan lijkt het me dat het bestuur de bevoegdheid heeft gekregen om daartegen op te treden. Mocht daar twijfel over bestaan (over de bevoegdheid) dan kan volgens mij de ledenvergadering hierover alsnog een besluit nemen en deze bevoegdheid toekennen. Maar goed het is koffiedik kijken want de casus is dus niet geheel bekend en jij weet dus kennelijk niet of een en ander in strijd is met regelgeving...
WoutV

BerichtGeplaatst: do 19 aug 2010 14:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

BG schreef:
Als er iets gebeurt in strijd met statuten dan lijkt het me dat het bestuur de bevoegdheid heeft gekregen om daartegen op te treden. Mocht daar twijfel over bestaan (over de bevoegdheid) dan kan volgens mij de ledenvergadering hierover alsnog een besluit nemen en deze bevoegdheid toekennen. Maar goed het is koffiedik kijken want de casus is dus niet geheel bekend en jij weet dus kennelijk niet of een en ander in strijd is met regelgeving...

Inmiddels heb ik aanvullende stukken gekregen en zal hier natuurlijk even naar kijken.

Ik heb het idee dat wellicht art 2:8 lid 2 BW de uitkomst gaat worden. Omdat ze wellicht gaan komen met een hoge boete. Ik ga zeker zelf ook kijken maar hebben jullie hier misschien aanknopingspunten voor?
BG

BG

BerichtGeplaatst: do 19 aug 2010 17:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En de situatie beeindigen is geen optie?
WoutV

BerichtGeplaatst: vr 20 aug 2010 9:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

BG schreef:
En de situatie beeindigen is geen optie?

Ja dat is zeker een optie, maar dat proberen we juist te verhinderen.

Het gaat om een klein stukje dus enerzijds is het wat overdreven om er als vereniging heel moeilijk over te doen, anderzijds is het ook weer zo klein dat het ook overdreven om er uitgebreid over te procederen.

Bij mij komt het tweede steeds meer naar boven drijven...
BG

BG

BerichtGeplaatst: vr 20 aug 2010 10:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een klein beetje in strijd met regels is en blijft in strijd met regels Wink
WoutV

BerichtGeplaatst: vr 20 aug 2010 10:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

BG schreef:
Een klein beetje in strijd met regels is en blijft in strijd met regels Wink

Ja maar helaas is het niet zo zwart-wit Wink

Ga me er nog eens in verdiepen en kijken wat mij het beste lijkt.
Ronald78

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: vr 20 aug 2010 13:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Waar zit het grijze gebied dan in deze? Misschien valt daar nog wel wat meer over te zeggen, namelijk.

BerichtGeplaatst: vr 20 aug 2010 16:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ronald78 schreef:
Waar zit het grijze gebied dan in deze? Misschien valt daar nog wel wat meer over te zeggen, namelijk.

Het gaat om tuinaanleg in de vorm van een gazon, op de grond van de vereniging (staat buiten kijf). Deze situatie bestaat echter al erg lang, het belang van de vereniging is gering gezien de geringe omvang van het stuk waar het om gaat, het alleen gaat om een gazon en het is onduidelijk in welke staat de grond dan zou moeten worden terug gebracht.

Maar ik zit nog steeds met een puntje en ik hoop dat jullie daar nog iets over kunnen/willen zeggen. Wanneer het lid gebonden is aan het besluit van het bestuur kunnen namelijk direct maatregelen getroffen worden omdat het lid niet voldoet aan een verplichting. Dan zou wellicht vernietiging van het bestuursbesluit de weg zijn op grond van R&B.

Is het lid hier niet aan gebonden zal dus eerst vast moeten worden gesteld of er sprake is van overtreding van een statutaire verplichting, dat de verenigingsgrond niet aangewend mag worden voor privégebruik (even simpel gezegd).

/edit Ik ben bang dat het eerste opgaat en dat daarmee bepaalde procedures in gang gezet kunnen gaan worden.

/edit2 In de statuten staat niet genoemd dat het bestuur verplichtingen vast kan stellen voor de leden.
WoutV

BerichtGeplaatst: ma 23 aug 2010 22:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoe zit het eigenlijk met de verjaring?

Zou een beroep hierop slagen wanneer de situatie langer dan 20 jaar bestaat? Wat voor vordering heeft de vereniging? Wanneer vangt de termijn aan? Op het moment dat de situatie is ontstaan of op het moment dat de vereniging op de hoogte was van de situatie?
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds