Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 05 aug 2025 12:15
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Casus verbintenissenrecht
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
verbintenissenrecht221

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): JHAF

BerichtGeplaatst: di 17 aug 2010 11:22    Onderwerp: Casus verbintenissenrecht Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben net klaar met het maken van een oefententamen verbintenissenrecht. Het viel me eerlijk gezegd niet mee.

Omdat ik nog twijfel over mijn antwoorden zet ik het tentamen en mijn antwoorden op het forum. Als jullie er even naar kunnen kijken zou dat zeer welkom zijn. Eventuele correcties natuurlijk ook.

Casus
De Dela is eigenaar van een winkelpand aan de Demer in Eindhoven. Dit pand wordt al meer dan 30 jaren gehuurd door V&D. V&D verzorgt zelf het onderhoud aan het pand en de installaties. Op 24 augustus 2009 is er forse schade aan het gebouw ontstaan door een gasexplosie. Er zijn 2 doden en 20 zwaar gewonden. De explosie is ontstaan in het ketelhuis van V&D.

De explosie is veroorzaakt door een gaslek, die veroorzaakt werd door een breuk in een gasbehuizing. Dit onderdeel was 15 jaren geleden ingebouwd in het ketelhuis. Dit type gasbehuizing is sinds het midden van de zeventiger jaren succesvol geproduceerd en heeft vele jaren zonder veel problemen gefunctioneerd. In het einde van de negentiger jaren zijn er wat problemen geweest doordat het gashuis scheurde. Volgens de fabrikant, Radson, was dit gebrek in belangrijke mate te wijten aan achterstallig onderhoud. Daarna zijn er aanpassingen gedaan aan het ontwerp van het gashuis, o.a. door het aanbrengen van een extra rib rondom de behuizing. In 1998 is er een explosie geweest in Utrecht, die veroorzaakt werd door een niet gemodificeerd gashuis. Daarna heeft Radson nogmaals een verbetering aangebracht in het ontwerp, en heeft Radson aan de gebruikers extra onderhoudsinformatie verstrekt. Radson heeft nagelaten om te waarschuwen voor potentiële gevaar van niet-gemodificeerde gasbehuizingen.

V&D deed nauwelijks iets aan onderhoud en inspectie van het ketelhuis.

1. De gewonden en de nabestaanden willen hun schade verhalen op:
- V&D
- DELA
- Radson

Wat zijn de rechtsgronden waarop deze drie rechtspersonen aansprakelijk te stellen zijn; en beoordeel de kans op succes daarvan. Per rechtspersoon kunnen mogelijk meerdere rechtsgronden naar voren gebracht worden (30 ptn.)

Antwoord
- V&D: Naar mijn mening is V&D aansprakelijk te stellen omdat het in strijd heeft gehandeld met de maatschappelijke zorgvuldigheid. Er moet getoetst worden aan de Kelderluik-criteria.
1. Hoe groot is de kans dat een ander onvoorzichtig/ onoplettend is?
2. Hoe groot is de kans dat er een ongeval ontstaat?
3. Hoe ernstig kunnen de gevolgen van de situatie zijn?
4. Hoe bezwaarlijk is het om maatregelen te nemen?
Er is naar mijn mening sprake van een risicoaansprakelijkheid waar V&D niet onderuit kan komen (art. 6:162 lid 2 BW).

Verder is V&D net als DELA ook aansprakelijk te stellen op de kwalitatieve aansprakelijk van opstallen omdat zij de bedrijfsmatige gebruiker is van het pand (art. 6:174 BW jo art. 6:181 BW). Voor de uitwerking hiervan, zie hieronder.

- DELA: is aansprakelijk te stellen op de rechtsgrond kwalitatieve aansprakelijkheid voor opstallen, zij is namelijk de bezitter van het pand (art. 6:174 lid 2 BW). De vereisten voor deze aansprakelijkheid zijn als volgt:
1. De aansprakelijke persoon is de bezitter. (voldaan)
2. Er is sprake van een duurzaam ter plaatse bouwsel. (voldaan)
3. Gebrekkig. (voldaan, nl niet gemodificeerd gashuis)
4. Opstal levert dienstengevolge gevaar op. (voldaan)
5. Het gevaar verwezenlijkt zich. (voldaan)
Er is geen sprake van uitzondering op de aansprakelijkheid via de tenzij-clausule. DELA had namelijk op de hoogte moeten zijn van het gevaar.

- Radson: is aansprakelijk te stellen op de rechtsgrond productaansprakelijkheid (art. 6:185 BW). De vereisten hiervoor zijn als volgt:
1. bevrijdende omstandigheden zijn niet van toepassing (art. 6:185 lid 1 BW).
2. product (art. 6:187 lid 1 BW), voldaan.
3. producent (art. 6:187 lid 2-4 BW), voldaan.
4. gebrekkig product (art. 6:186 BW), voldaan.
5. schade (art. 6:190 sub a BW), dood en lichamelijk letsel, voldaan.
6. causaal verband (art. 6:188 BW), zonder het gebrekkig product zou de schade niet zijn ingetreden.

2. DELA wil haar schade verhalen op:
- V&D
- Radson

Wat zijn de rechtsgronden waarop deze twee rechtspersonen aansprakelijk te stellen zijn, en beoordeel de kans op succes daarvan. Per rechtspersoon kunnen mogelijk meerdere rechtsgronden naar voren gebracht worden (20 ptn).

Antwoord
- V&D: De huurder is aansprakelijk voor de schade aan de gehuurde zaak, tenzij hij bewijst dat deze niet is ontstaan door een hem toerekenbare tekortkoming. V&D deed nauwelijks iets aan de inspectie en modificatie van het ketelhuis, dat is dus een toerekenbare tekortkoming. De verplichtingen voor huur worden beheerst door de artikelen 1596 – 1600 boek 7a. Dit zijn bepalingen die op de huur in het algemeen betrekking hebben en dus ook op woningen.
Het verzuim treedt van rechtswege in wanneer een voor voldoening bepaalde termijn verstrijkt zonder dat nakoming plaatsvindt alsmede wanneer de verbintenis strekt tot schadevergoeding. Dit houdt in dat een ingebrekestelling niet is vereist om de schadevergoedingsplicht van de huurder te doen ontstaan. Nakoming is immers al blijvend onmogelijk (art. 6:83 BW),(HR Schwarz/ Gnjatovic, Kinheim/ Pelders).

- Radson: zie de productaansprakelijkheid van Radson bij vraag 1.

3. In hoeverre is Radson in het kader van productenaansprakelijkheid aansprakelijk bij vragen ‘1’ en ‘2’?
Antwoord
Zoals ik bij vraag 1 al aangeef is Radson aansprakelijk te stellen op de rechtsgrond productaansprakelijkheid (art. 6:185 BW). De vereisten hiervoor zijn als volgt:
6. causaal verband (art. 6:188 BW), zonder het gebrekkig product zou de schade niet zijn ingetreden.

Radson is ook aansprakelijk te stellen op grond van art. 6:162 BW. Het in het verkeer brengen van een product dat bij normaal gebruik voor het doel waarvoor bestemd, schade veroorzaakt, is onrechtmatig jegens de gebruikers van het product (HR Koolhaas c.s./ Rockwool).
Bekijk profiel Stuur privé bericht
BartjeD

Leeftijd: 36
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL

BerichtGeplaatst: di 17 aug 2010 12:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kelderluik?
Gaat het bij de V&D wel om gevaarzetting via kelderluik? Er is toch geen sprake van:
Quote:
1. Hoe groot is de kans dat een ander onvoorzichtig/ onoplettend is?

in de casus?

De V&D heeft als ik het goed begrijp een overeenkomst voor huur waaruit ook voortvloeit dat zij voor het onderhoud verantwoordelijk is.
Er is een gas explosie geweest door gebrek aan onderhoud, wat dan betekent dat de V&D wanprestatie heeft gepleegd in het onderhouden van het gehuurde pand met als gevolg flink wat schade.

Het kelderluik arrest heeft toch voornamelijk betrekking op gevallen waarbij er een direct verband is tussen een gedraging van A en een gedraging of afwezigheid daarvan van B met als gevolg schade voor A.
Ik zou het noemen van shoppen niet in direct in relatie brengen tot onvoorzichtige of onoplettende gedraging omdat het geen direct verband heeft met de schade.

In andere woorden bedoel ik te zeggen dat de explosie niet het gevolg was van onoplettend of onvoorzichtig handelen van een van de klanten(?) / slachtoffers maar van gebrekkig ondehoud (voor zover ik kan lezen) en daarom is kelderluik specifiek niet van toepassing.

Dat neemt niet weg dat het slechte onderhoud in strijd is met de maatschappelijke zorgvuldigheid (OD) alleen vraag ik me af of kelderluik hierop wel van toepassing is.
Zelf zou ik eerst naar een wanprestatie kijken. (V&D moet volgens de overeenkomst toch voor het onderhoud zorgen?)

Vraagje over Radson:
Heeft Radson ook niet onrechtmatig gehandeld door na te laten haar klanten te waarschuwen over het potentieel zeer gevaarlijke probleem met een van haar producten?
(Wist Dela dit maar heeft het niet aan de V&D Doorgegeven?)
Dit is denk ik ook in strijd met de maatschappelijke zorgvuldigheid en misschien zelfs een expliciete wettelijke plicht? (om dit door te geven, niet enkel verantwoordelijk via product aansprakelijkheid)

Opstal of Bestanddeel?
Is het Gas gebeuren wel te kwalificeren als een opstal? Is dit niet een bestanddeel van het pand?
Als ik me het goed herinner is een bestanddeel al vrij snel gemaakt zolang het duurzaam ter plekke moet blijven etc.. Dit lijkt mij het geval als we het hebben over de gastoevoer & voorziening.
Verstuur e-mail
verbintenissenrecht221

BerichtGeplaatst: di 17 aug 2010 20:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

BartjeD bedankt voor het meedenken.

Mbt tot de Kelderluik-criteria heb ik het een en andere aangepast in mijn antwoord. In mijn eerste antwoord had ik de verkeerde Kelderluik criteria opgesomd. Hieronder staan de juiste.

Met betrekking tot het gashuisprobleem denk ik zoals jij al aangeeft dat het een bestanddeel is van de opstal waardoor aansprakelijkheid ogv 6:174 BW ontstaat.

Verder heb ik in mijn antwoord bij vraag 2 Radson o.g.v. wanprestatie schuldaansprakelijkheid toegerekend. Mijn nieuwe volledige antwoord staat hieronder, denk je dat de antwoorden zo compleet zijn?

1. De gewonden en de nabestaanden willen hun schade verhalen op:
- V&D
- DELA
- Radson

Wat zijn de rechtsgronden waarop deze drie rechtspersonen aansprakelijk te stellen zijn; en beoordeel de kans op succes daarvan. Per rechtspersoon kunnen mogelijk meerdere rechtsgronden naar voren gebracht worden (30 ptn.)

- V&D: Naar mijn mening is er namens V&D aansprakelijk te stellen omdat het in strijd heeft gehandeld met de maatschappelijke zorgvuldigheid. Er moet getoetst worden aan de Kelderluik-criteria (de factoren die onrechtmatigheid bepalen).
1.) De mate van waarschijnlijkheid dat het gevaar zich verwezenlijkt; voldaan.
2.) De ernst en de omvang van de schade, indien het gevaar zich verwezenlijkt; voldaan.
3.) De bezwaarlijkheid van voorzorgsmaatregelen die geschikt zijn om de kans dat het gevaar zich verwezenlijkt te verminderen; voldaan.
4.) De mate waarin voorzienbaar is dat derden niet de vereiste voorzienigheid in acht zullen nemen; voldaan.
Uitwerking Kelderluik-criteria:
Immers het gevaar van gasexplosie had zich al diverse malen eerder verwezenlijkt in andere panden, dus er was een kans dat het zich ook in dit pand zou verwezenlijken. De ernst en de omvang van de schade zijn groot te noemen, er is namelijk schade in de omvang van dood en lichamelijk letsel. De te nemen voorzorgsmaatregel is slechts het aanbrengen van een extra rib rondom de behuizing. De klanten (derden) zullen waarschijnlijk niet op de hoogte zijn van dit gevaar waardoor ze niet de juiste voorzienigheid in acht kunnen nemen.

Er is naar mijn mening sprake van een risicoaansprakelijkheid waar V&D niet onderuit kan komen (art. 6:162 lid 2 BW).

Verder is V&D net als DELA ook aansprakelijk te stellen op de kwalitatieve aansprakelijk van opstallen omdat zij de bedrijfsmatige gebruiker is van het pand (art. 6:174 BW jo art. 6:181 BW). Als V&D op de hoogte zou zijn geweest van het ontploffingsrisico van het gashuis (bestanddeel van de opstal), zou hij immers een onrechtmatige daad plegen door de toestand te laten voortbestaan. Hooguit zouden zij kunnen proberen aan te tonen dat het gebrek zo kort voor de ontploffing is ontstaan dat ze ook bij bekendheid daarmee geen maatregelen meer had kunnen nemen, maar dit zal stuiten op het probleem dat V&D nauwelijks iets deed aan onderhoud en inspectie van het ketelhuis.

- DELA: is aansprakelijk te stellen op de rechtsgrond kwalitatieve aansprakelijkheid voor opstallen, zij is namelijk de bezitter van het pand (art. 6:174 lid 2 BW). De vereisten voor deze aansprakelijkheid zijn als volgt:
1.) De aansprakelijke persoon is de bezitter; (voldaan).
2.) Er is sprake van een duurzaam ter plaatse bouwsel; (voldaan).
3.) Gebrekkig; (voldaan, een bestanddeel van de opstal voldoet namelijk niet aan de eisen die men daaraan in de gegeven omstandigheden mag stellen en daardoor gevaar voor personen en zaken oplevert).
4.) Opstal levert dienstengevolge gevaar op; (voldaan).
5.) Het gevaar verwezenlijkt zich; (voldaan).
Er is geen sprake van uitzondering op de aansprakelijkheid via de tenzij-clausule. DELA had namelijk op de hoogte moeten zijn van het gevaar. Net zoals V&D (hierboven) zou zij kunnen proberen aan te tonen dat het gebrek zo kort voor de ontploffing is ontstaan dat ze ook bij bekendheid daarmee geen maatregelen meer had kunnen nemen, maar dit zal vaak op praktische problemen stuiten.

- Radson: is aansprakelijk te stellen op de rechtsgrond productaansprakelijkheid (art. 6:185 BW). De vereisten hiervoor zijn als volgt:

Verder is Radson aansprakelijk te stellen op de rechtsgrond schuldaansprakelijkheid uit onrechtmatige daad art. 6:162 BW). Het heeft namelijk onrechtmatig gehandeld door na te laten haar klanten te waarschuwen over het potentieel zeer gevaarlijke probleem met een van haar producten (HR Staat/ Shell). Dit is verwijtbaar gedrag. Als gevolg van het verwijtbaar gedrag is er sprake van schade (art. 6:95 BW), waarmee het causaal verband (6:98 BW) is aangetoond. Zonder het nalaten zou de schade niet zijn ingetreden.

2. DELA wil haar schade verhalen op:
- V&D
- Radson

Wat zijn de rechtsgronden waarop deze twee rechtspersonen aansprakelijk te stellen zijn, en beoordeel de kans op succes daarvan. Per rechtspersoon kunnen mogelijk meerdere rechtsgronden naar voren gebracht worden (20 ptn).

- V&D: De huurder is aansprakelijk voor de schade aan de gehuurde zaak, tenzij hij bewijst dat deze niet is ontstaan door een hem toerekenbare tekortkoming. V&D deed nauwelijks iets aan de inspectie en modificatie van het ketelhuis, dat is dus een toerekenbare tekortkoming. De verplichtingen voor huur worden beheerst door de artikelen 1596 – 1600 boek 7a. Dit zijn bepalingen die op de huur in het algemeen betrekking hebben en dus ook op woningen.
Het verzuim treedt van rechtswege in wanneer een voor voldoening bepaalde termijn verstrijkt zonder dat nakoming plaatsvindt alsmede wanneer de verbintenis strekt tot schadevergoeding. Dit houdt in dat een ingebrekestelling niet is vereist om de schadevergoedingsplicht van de huurder te doen ontstaan. Nakoming is immers al blijvend onmogelijk (art. 6:83 BW),(HR Schwarz/ Gnjatovic, Kinheim/ Pelders).

- Radson: zie de productaansprakelijkheid van Radson bij vraag 1.

Verder is er namens Radson ook sprake van wanprestatie ten opzichte van DELA. Radson heeft niet behoorlijk gepresteerd door DELA niet te waarschuwen over het gevaar van niet gemodificeerde gashuizen. Er is dus sprake van een tekortkoming in de nakoming van een verbintenis. De schade kan in de vorm van een schadevergoeding direct opeisbaar, er is geen verzuim nodig want de prestatie van Radson is nu BLIJVEND onmogelijk (art. 6:74 lid 1 en 2 BW). Namens Radson is er geen sprake van overmacht en kan dus op grond van wanprestatie aansprakelijk worden gesteld.

Radson is tot slot ook aansprakelijk te stellen voor het in het verkeer brengen van een product dat bij normaal gebruik voor het doel waarvoor bestemd, schade veroorzaakt, is onrechtmatig jegens de gebruikers van het product (art. 6:162 BW) (HR Koolhaas c.s./ Rockwool).

3. In hoeverre is Radson in het kader van productenaansprakelijkheid aansprakelijk bij vragen ‘1’ en ‘2’?

Zoals ik bij vraag 1 en 2 al aangeef is Radson aansprakelijk te stellen op de rechtsgrond productaansprakelijkheid (art. 6:185 BW). De vereisten hiervoor zijn als volgt:
BartjeD

Leeftijd: 36
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL

BerichtGeplaatst: wo 18 aug 2010 13:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Product Aansprakelijkheid:
Quote:

Is dit wel een gebrekkig product te noemen? Het was toendertijd in circulatie gebracht en met de technische kennis van toen werd het beschouwt als veilig. Zoveel jaar na dato is het verouderd en ontploft het bij slecht onderhoud.
Ik vind het geen wonder dat een product kapot gaat als het slecht is onderhouden dus ik zou daarom geen causaal verband op basis van een gebrekkig product aannemen.
(daar staat tegenover dat een product niet catastrofaal hoort te ontploffen bij wat achterstallig onderhoud zonder waarschuwing, bovendien waren er verschillende gevallen (andere explosies) die demonstreerden dat de levensduur van het product misschien korter was dan in eerste instantie aangenomen?)

Ik denk zelf:
Quote:
Wat ik wel zie is een Onrechtmatige daad omdat de producent haar klanten niet heeft gewaarschuwd over het gevaar toen bekend werd wat de mogelijke gevolgen van achterstallig onderhoud zijn.

Ik denk zelf dat producten aansprakelijkheid via 6: 185 b en e is uitgesloten.

Hier kan je denk ik beide zeiden beargumenteren (hoe noemen ze dat ook al weer? Topoi? - Gezichtspunten)

Dela wil dat Radson en V&D aansprakelijk zijn zodat zij niet hoeft te betalen. Dus Dela wil dat Radson product aansprakelijk is en dat V&D aansprakelijk is voor de rest van de schade vanwege het slechte onderhoud.

Radson wil aantonen dat er geen product aansprakelijkheid is zodat zij het grootste deel van de schade post niet hoeft te dekken.

V&D:
De V&D lijkt me op basis van 6:162 (zorgvuldigheid, schade door gebrek aan onderhoud) aansprakelijk te stellen (slecht onderhoud). De criteria van Kelderluik hebben hier geen plaats (denk ik) omdat de gedragingen van derden (klanten? slachtoffers) hier niet uit maken.
In kelderluik is er een element van eigenschuld en gaat het om een gedraging door een derde die OD oplevert van de coca cola man.
Hier gaat het niet om een gedraging van derden maar om een OD op basis van geleden schade zonder betrokken gedraging van de getroffen derden / slachtoffers.

6: 174 (opstallen) geld alleen voor bezitters en als ik me het goed herinner is een bezitter niet de huurder. Huurder is Houder. (V&D houd het pand niet voorzichzelf maar voor de eigenaar en mag ervan gebruik maken in ruil voor een vergoeding)

De V&D is in dit geval houder van het pand (en de opstal) maar bezitter en eigenaar van het huurrecht op het pand.

Bovendien kan Dela de V&D aansprakelijk stellen op basis van 7:218 (schade aan gehuurde zaak) en misschien 7:213(?) (goed huurderschap, onderhoud verzorgen) als ook 6:74 aangenomen dat er een overeenkomst is waaruit blijkt dat V&D zelf het onderhoud moest regelen van de gaskamer.

Dela:
De eigenaar is aansprakelijk op basis van 6:174 (bezitter opstal) & 6:162 (OD) De eigenaar heeft bovendien een wettelijke plicht om het belangrijke onderhoud voor zijn rekening te nemen in een verhuurd pand. (gas lijkt me hieronder te vallen)
Dit artikel staat in boek 7 onder huur, ik heb het niet opgezocht (sorry ik ben wat lui vandaag ) Wink

Dela is waarschijnlijk in eerste instantie dus aansprakelijk voor de geleden schade (6: 174) maar kan deze later op V&D verhalen vanwege schending van de onderhouds overeenkomst. (6:74)
Verstuur e-mail
verbintenissenrecht221

BerichtGeplaatst: wo 18 aug 2010 22:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor je reactie, ik denk inderdaad dat je beredenering de juiste is. Ik heb zelf altijd moeite met verbintenissenrecht en heb me nu voogenomen om meer te oefenen aan de hand van het uitwerken van een casus.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds