Bzerk
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: wo 25 aug 2010 11:53 Onderwerp: Miskoop auto, overweging kort geding aanspannen |
|
|
Hallo,
Alvast excuses voor het lange uitgebreide verhaal maar ik probeer een zo'n gedetaileerd mogelijk verhaal te schetsen want heb serieuze overwegingen een kort geding aan te spannen maar ik weet niet op grond waarvan
Het verhaal is als volgt:
Ik en m'n vader hebben een aantal weken geleden een auto gekocht
het betreft hier een aankoopbedrag van 2.475 voor de auto
om zeker te weten dat we een goede aankoop doen hebben we voordat we de auto hadden aangeschaft hebben we bij dezelfde garage (ik zeg bij voorbaat maar dat het een grote erkende garage is want ik zou goed begrijpen als daar later in m'n verhaal vragen over bestaan) een technische keuring laten uitvoeren (keuring was 50 euro) hieruit kwamen de volgende problemen met de auto voort:
-Kapotte lambdasonde
-condens in linkerachterlicht
-koplamp rechtsvoor niet meer in hoogte verstelbaar
-lekkende radiatorkraan
-ruitensproeier werkte niet (geen idee hoe ze dit hebben getest, het knopje werkte gewoon...)
Voordat we de auto dus uiteindelijk hebben gekocht wisten we van deze problemen af.
Vervolgens gaan ik en m'n vader naar onze eigen garage en blijkt absoluut GEEN van de zaken die op de technische keuring te staan te kloppen (op de condens in de achterlichten na maar dat hadden we zelf al opgelost).
Echter is er wel een ander probleem, er moet namelijk om redenen (ben zelf een totale leek op het gebied van autotechniek) een nieuwe katalysator en einddemper onder. (bedrag van 695 euro)
Vervolgens weet de garage ons ook nog te melden dat de synchromesh ringen van de versnellingsbak en de koppakking van de motor kapot zijn (bij elkaar een reparatie van ±1500-2000 euro)
Het ding is nu, op de onderhouds lijst die bij de auto meegeleverd was, bleek dat de koppakking ±1 jaar geleden is vervangen. Bij navraag bij onze eigen garage blijkt dat een koppakking NOOIT binnen 1500km of 1 jaar kapot kan gaan en claimt dat het OF niet OF niet goed is gebeurd. Onze garage raad ons vervolgens ook aan contact op te nemen met de garage waar we de auto hebben gekocht want je hebt garantie op dat soort grote reparaties.
Zodra we bij de garage aankomen is er weinig bereidheid en word gemeld dat de reparatie inderdaad WEL uitgevoerd is, maar dat de auto nooit weer goed is gekomen
Het ding is nu dus dat we een auto hebben gekocht waarvan we hadden verwacht (en volgens mij hadden mogen verwachten) dat er op z'n minst geen kapotte koppakking aan zat. De garage wist kennelijk dus van dit probleem en heeft erin nagelaten het bij de aankoop te vertellen (daargelaten dat je ZOIETS toch wel op een technisch rapport verwacht?!)
Het liefst wil ik nu natuurlijk van de koop afzien met het ingestoken geld (dus incl. 700 voor kat. en einddemper)
Zelf ben ik een redelijk leek met betreft het recht maar volgens mij is dit een geval van dwaling?
HEEL HEEEEEL erg graag juridisch onderbouwde meningen en\of tips over in hoeverre ik en m'n vader in ons recht staan
Bij voorbaat bedankt, |
|