|
Auteur |
Bericht |
Throne
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: zo 05 sep 2010 14:24 Onderwerp: Strafrechtelijke definitie van 'Goed' bij diefstal |
|
|
Dit is misschien een domme vraag maar kan men een contractueel vorderingsrecht stelen? In het elektriciteitsarrest staat dat rechten en geestesproducten niet gestolen kunnen worden. Maar eigendom is natuurlijk ook maar het eigendomsrecht op een zaak en valt dus ook te kwalificeren als recht in privaatrechtelijke zin. Het eigendomsrecht is dan wel weer absoluut, in plaats van relatief, maar een relatief vermogensrecht kan men ook verabsoluteren.
Als een natuurlijk persoon op een onpersoonlijke corporatie met vele duizenden klanten een contractueel vorderingsrecht (digitaal of anders) heeft die over dezelfde eigenschappen beschikt als vastgesteld in het elektriciteitsarrest, zou dit dan onder 'goed' kunnen vallen als gebruikt in art. 310 Sr? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 05 sep 2010 15:34 Onderwerp: |
|
|
Rechten kun je niet stelen, omdat een recht een juridische vaststelling is die je niet wederrechtelijk kunt wegnemen. Als A een vordering heeft op B, dan houdt dat recht van A alleen op te bestaan wanneer dat uit bepaalde rechtsregels volgt.
Bij het stelen van een zaak wordt dan ook niet het eigendomsrecht weggenomen, maar het feitelijke bezit van de fysieke zaak.
Wegnemen van een contractueel vorderingsrecht lijkt me daarom onmogelijk. Wat ik me wel kan voorstellen is dat iemand op een wederrechtelijke manier met bewijsstukken rommelt waardoor hij de schijn wekt dat niet een ander maar hij beschikt over een bepaald contractueel vorderingsrecht. Hoewel die ander dan juridisch gezien nog steeds dat contractuele vorderingsrecht heeft, kan ik me voorstellen dat zoiets strafrechtelijk als diefstal kan worden aangemerkt. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|