Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
incasso proced...
Volkshuisevest...
Psychiatrie
Seeking CIPD a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 23 jun 2025 20:46
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

GGZ bejegend met rechter
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Silverpacer

Leeftijd: 34
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: wo 29 jun 2011 6:38    Onderwerp: GGZ bejegend met rechter Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste forumleden,

Ik zit eigenlijk met een dilemma. In februari heb ik bezoek gehad van een GGZ instelling. Destijds heb ik toestemming gegeven voor een behandeling conform de Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst (WGBO). Deze toestemming is wel gegeven na veel aandringen. Ik heb deze toestemming eigenlijk gegeven onderdruk.

Ik heb een stoornis uit het Autismespectrum stoornissen in een zeer lichte mate. Als ik iets niet doe wat zij willen ben ik opeens wilsonbekwaam en als ik doe wat zij willen ben ik opeens bekwaam. Volgens vrienden, familie, eerdere hulpverleners ben ik altijd bekwaam geweest en dat ben ik nog steeds.

Deze mensen zijn er goed in om mensen een rechter aan te zeggen als het niet gaat hoe zij dat willen, dat het gaat. Dit wil ik dan ook aanmerken als onheuse bejegening, maar op andere gronden zijn er ook een aantal onheuse bejegeningen geweest.

Ingevolge artikel 7:450, eerste lid BW, is er toestemming van de patiënt vereist om diegene te behandelen. Deze toestemming kan door de patiënt worden ingetrokken. Als ik deze toestemming wil intrekken, dan ben ik natuurlijk in hun ogen wilsonbekwaam.

Tweede punt is dat ze aanhuis komen, dus ingevolge van artikel 12 GW, Huisrecht, kan ik ze de toegang tot de woning ontzeggen. Als ze hier geen gehoor aan geven kan ik altijd nog aangifte doen wegens huisvredebreuk, artikel 138 Sr.

Mijn vraag is: wat zijn mijn rechten en hoe kan ik het voorkomen dat als ik de toestemming intrek, geen gerechtsdeurwaarder aan de deur krijg met een dagvaarding.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
sabri

sabri

Leeftijd: 49
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: wo 29 jun 2011 8:12    Onderwerp: Re: GGZ bejegend met rechter Reageer met quote Naar onder Naar boven

Silverpacer schreef:
Beste forumleden,

Ik zit eigenlijk met een dilemma. In februari heb ik bezoek gehad van een GGZ instelling. Destijds heb ik toestemming gegeven voor een behandeling conform de Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst (WGBO). Deze toestemming is wel gegeven na veel aandringen. Ik heb deze toestemming eigenlijk gegeven onderdruk.

Ik heb een stoornis uit het Autismespectrum stoornissen in een zeer lichte mate. Als ik iets niet doe wat zij willen ben ik opeens wilsonbekwaam en als ik doe wat zij willen ben ik opeens bekwaam. Volgens vrienden, familie, eerdere hulpverleners ben ik altijd bekwaam geweest en dat ben ik nog steeds.

Deze mensen zijn er goed in om mensen een rechter aan te zeggen als het niet gaat hoe zij dat willen, dat het gaat. Dit wil ik dan ook aanmerken als onheuse bejegening, maar op andere gronden zijn er ook een aantal onheuse bejegeningen geweest.

Ingevolge artikel 7:450, eerste lid BW, is er toestemming van de patiënt vereist om diegene te behandelen. Deze toestemming kan door de patiënt worden ingetrokken. Als ik deze toestemming wil intrekken, dan ben ik natuurlijk in hun ogen wilsonbekwaam.

Tweede punt is dat ze aanhuis komen, dus ingevolge van artikel 12 GW, Huisrecht, kan ik ze de toegang tot de woning ontzeggen. Als ze hier geen gehoor aan geven kan ik altijd nog aangifte doen wegens huisvredebreuk, artikel 138 Sr.

Mijn vraag is: wat zijn mijn rechten en hoe kan ik het voorkomen dat als ik de toestemming intrek, geen gerechtsdeurwaarder aan de deur krijg met een dagvaarding.

Zo op het eerste gezicht vermoed ik dat je je geen zorgen hoeft te maken. Een gedwongen behandeling is alleen mogelijk onder hele strikte voorwaarden. Denk daarbij aan de omstandigheid dat jij een gevaar bent voor jezelf of anderen. In andere gevallen is het heel moeilijk, zelfs al zouden de behandelaars je willen dwingen.
Silverpacer

BerichtGeplaatst: wo 29 jun 2011 13:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

sabri bedank voor je antwoord.

Ik val inderdaad niet onder de BOPZ. Toch heb ik nog een vraag:kan een zorginstelling iemand onder Curatele, bewind of mentorschap plaatsen, terwijl je bij je ouders woont die dit niet willen hebben.

Ik kan misschien zelf ook stappen nemen en dit voorval zien als een onrechtmatige daad (art 6:162 BW) of zie ik dat verkeerd? Want dit voorval slaat totaal nergens op, niemand begrijpt het.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 29 jun 2011 14:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is er daadwerkelijk iets voorgevallen? Uit je eerste bericht krijg ik eerder de indruk dat je over "what if" aan het nadenken bent.

BerichtGeplaatst: do 30 jun 2011 6:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Is er daadwerkelijk iets voorgevallen? Uit je eerste bericht krijg ik eerder de indruk dat je over "what if" aan het nadenken bent.

Dat staat inderdaad in het vorige bericht.

Bij het intake gesprek ongeveer 6 maand geleden werd er door een psycholoog gezegd dat ik bekwaam ben en zelfstandig over dingen kan beslissen en dit werd 3 a 4 weken geleden nogmaals gezegd. Maar toen ik vertelde dat ik wou stoppen met de behandeling was ik opeens wilsonbekwaam.

Er rijst bij mij dus de gedachten dat hier iets niet klopt. Echter heb ik niet uitdrukkelijk gezegd dat ik de behandelingsovereenkomst wil beëindigen. Aangezien ze met een rechter begonnen te gooien heb ik dit voor mij gehouden.

Daarbij komt nog dat ik de verkeerde behandeling heb, dit staat niet in de behandelingsovereenkomst.

Het lijkt mij erg verstandig om een jurist in te schakelen via de rechtsbijstand. Als ik de eerst stap zet ben ik natuurlijk wel de leider.

Wat vinden jullie wat ik het beste kan doen wel naar een jurist of niet?
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 30 jun 2011 15:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Aangenomen dat je geen gevaar vormt voor jezelf of je omgeving, kun je gewoon aangeven dat je met de behandeling stopt. Het lijkt me zeer stug dat de behandelende artsen daar moeilijk over gaan doen.

BerichtGeplaatst: vr 01 jul 2011 16:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Aangenomen dat je geen gevaar vormt voor jezelf of je omgeving, kun je gewoon aangeven dat je met de behandeling stopt. Het lijkt me zeer stug dat de behandelende artsen daar moeilijk over gaan doen.

Ja dat lijkt mij eigenlijk ook best stug, maar ze moeten toch cliënten zien binnen te halen. Ze moeten wel geld verdienen he. ik heb met mijn ouders gepraat en ze gaan bij de eerst volgende afspraak mee. Nu maar eens even kijken wat daar uit komt.

Ik hou jullie op de hoogte.
Silverpacer

BerichtGeplaatst: za 09 jul 2011 10:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Probleem opgelost.
theod

Leeftijd: 67
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: za 09 jul 2011 10:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Silverpacer schreef:
Probleem opgelost.

Hoe?
Silverpacer

BerichtGeplaatst: za 09 jul 2011 22:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

theod schreef:
Silverpacer schreef:
Probleem opgelost.

Hoe?

Ik heb gewoon een gesprek gevoerd met ze en ze gewezen op juridische consequenties. Dat had als gevolg dat we tot een besluit zijn gekomen waar we beide tevreden mee zijn.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds