Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Top Notch Qual...
Best Quality C...
Best Patches i...
Personalized T...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 31 jul 2025 16:32
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

medeplichtig
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
mackie

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: di 02 nov 2010 2:26    Onderwerp: medeplichtig Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo allemaal, ben je medeplichting wanneer je weet dat een collega iets gestolen heeft op werk. Hij/ zij heeft je dat persoonlijk verteld dat hij/ zij dat heeft gedaan. Ben je dan medeplichtig wanneer je daarover zwijgt? Alvast bedankt!

gr. mackie
Bekijk profiel Stuur privé bericht
NickV

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: di 02 nov 2010 13:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee, je bent pas medeplichtige als je hebt bijgedragen aan het strafbare feit. Als je collega je voor de de diefstal heeft verteld dat hij dat ging doen kan je mogelijk wel worden aangerekend als medeplichtige. Als je collega het achteraf heeft verteld ben je geen medeplichtige.
mackie

BerichtGeplaatst: di 02 nov 2010 16:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee, hij vertelde het voor hij het ging doen. Tenminste hij opperde het idee om te stelen. Moet ik hem dan erbij lappen ofzo? Is dat dan de juiste gang van zaken?

gr. mackie

ps. moet je dan telkens wanneer je iemand je iets vertelt, dat gelijk door vertellen?
NickV

BerichtGeplaatst: di 02 nov 2010 16:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat hij het vertelde dat hij iets ging stelen is op zich nog geen strafbaar feit of poging/voorbereiding tot. Hierdoor kan je hem er ook niet bij lappen. Pas als hij je ziet dat hij iets gaat stelen kan je worden aangemerkt als passief medeplichtige wanneer je niks doet.

Verstandig is natuurlijk wel hem erop te wijzen dat het niet juist is wat hij wil doen maar dit ligt natuurlijk ook aan de omstandigheden waarop hij je dit verteld heeft.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 02 nov 2010 19:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Precies, het hangt helemaal af van wat er precies is gebeurd en gezegd.

Stel iemand vertelt je dat hij iets wil stelen, en jij vertelt hem waar hij moet zoeken, dan ben je natuurlijk medeplichtig.

BerichtGeplaatst: wo 03 nov 2010 13:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nou, die collega van mij op werk kwam dus naar mij toe en opperde het idee om wat te stelen op werk. Ik werk in een magazijn en hij vroeg mij waar een bepaald product lag. Ik wist het niet en dacht in eerste instantie dat het een grapje was of dat hij iets anders bedoelde, maar hij leek serieus en wilde dat soort medicijnen opsturen naar het buitenland om te verkopen. Ik vertelde hem dat ik niet wist waar het lag waarop hij zei of ik hem dan kon laten weten waar het lag als ik het tegen zou komen. Ik heb hierop niet gereageerd. Ik was er eigenlijk nogal beduusd van en wilde mij meteen distantieren van hem. Probleem is een beetje dat ik altijd heel goed met hem heb kunnen opschieten...

Ik vind het vervelend dat ik nu belast ben met deze informatie. Volgens mij is hij echt van plan om een doos medicijnen/ pijnstillers te stelen en te verkopen. Ik wil hier absoluut niets mee te maken hebben, maar het probleem is dat ik nu al betrokken ben vanwege de kennis die ik heb.

Hij heeft het volgens mij nog niet gedaan, hij opperde het idee alleen, dus hij moet het nog doen. Persoonlijk vind ik het walgelijk plan, maar ik ben bang dat als ik hem erbij lap dat hij mij iets aan gaat doet. Volgens mij heeft hij al een keer vastgezeten en hij is denk ik wel een type die in staat is mij iets aan te doen. Ik ben namelijk de enige die dit weet van hem (misschien ook nog een andere jongen, maar daar ben ik niet zeker van). Ik had hem overigens toegezegd dat ik tegen niemand iets zou zeggen hierover...

Dit is dus zo'n beetje het verhaal.

gr. mackie
HenkR

HenkR

Leeftijd: 56
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: za 06 nov 2010 14:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Moeten mensen nou verplicht aangifte/melding doen bij de politie als ze kennis hebben genomen van een misdrijf of ook als ze enkel hebben kennis genomen van het voornemen van het plegen van zo'n misdrijf?

BerichtGeplaatst: za 06 nov 2010 15:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Artikel 161 Sv: Ieder die kennis draagt van een begaan strafbaar feit is bevoegd daarvan aangifte of klachte te doen.

Het moet dus gaan om een strafbaar feit. Het voornemen van het plegen van een misdrijf is niet altijd strafbaar. Als je collega zegt dat hij diefstal gaat plegen is hij dus nog niet strafbaar, het is geen poging en geen voorbereiding tot.

Wanneer iemand dus kennis heeft genomen van een strafbaar feit mag hij aangifte doen en in sommige gevallen moet dit zelfs, echter weet niet iedereen wat een strafbaar feit of niet.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 06 nov 2010 15:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

NickV schreef:
en in sommige gevallen moet dit zelfs

Namelijk:
art. 160 Sv schreef:
1. Ieder die kennis draagt van een der misdrijven omschreven in de artikelen 92-110 van het Wetboek van Strafrecht, in Titel VII van het Tweede Boek van dat Wetboek, voor zoover daardoor levensgevaar is veroorzaakt, of in de artikelen 287 tot en met 294 en 296 van dat wetboek, van menschenroof of van verkrachting, is verplicht daarvan onverwijld aangifte te doen bij een opsporingsambtenaar.
2. De bepaling van het eerste lid is niet van toepassing op hem die door de aangifte gevaar zou doen ontstaan voor eene vervolging van zichzelven of van iemand bij wiens vervolging hij zich van het afleggen van getuigenis zou kunnen verschoonen.
3. Evenzoo is ieder die kennis draagt dat iemand gevangen gehouden wordt op eene plaats die niet wettig daarvoor bestemd is, verplicht daarvan onverwijld aangifte te doen bij een opsporingsambtenaar.

Leeftijd: 52
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: za 06 nov 2010 19:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is niet je vraag, maar wat mij nu te binnen schiet is dit: als jij in een magazijn werkt en er is iets gestolen, dan is het aannemelijk dat men de magazijnmedewerkers als eerstse verdenkt. Voorzichtig doen dus.
Maar dat ben je wel volgens mij.
HenkR

HenkR

Leeftijd: 56
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: zo 07 nov 2010 10:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als ik het goed samenvat Mackie, dan liggen de zaken dus zo:

Er is nog geen strafbaar feit gepleegd en je hebt geen info gegeven die de eventuele dader nodig had om het misdrijf te plegen en àls dat wèl zo was dan heb je nòg geen plicht om aangifte te doen omdat je jezelf dan in de vingers kunt snijden wegens medeplegen of medeplichtigheid.

Als ik het goed zie dan hoef je dus niks te doen en hebt dan niks te vrezen.

Mocht die gozer ooit wèl het misdrijf plegen en het Openbaar Ministerie wil jou daarna ook graag een zwarte Piet toeschuiven (wat op zich dus niet terecht zou zijn als het klopt wat je hier zegt) dan zou je de rechter kunnen wijzen op de inhoud van dit topic.

Iemand bezwaar tegen deze conclusie?

Leeftijd: 52
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: zo 07 nov 2010 14:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Lijkt mij een prima conclusie.

Dan heeft Mackie nog wel een ander probleem (niet juridisch, maar toch..). Wat zegt hij als die collega, die dus iemand is waar je liever geen ruzie mee hebt, terugkomt en vraagt waar de spullen liggen.

Antwoorden dat je er niet aan mee wilt werken? Iets vaags zeggen als dat je het ook niet weet of dat de spullen op zijn ofzo, of zorgen dat de spullen achter slot en grendel gaan en dat zeggen?

Wat ik me nog bedenk; pleit dit topic Mackie wel vrij? Het kan ook een deel van de voorbereiding zijn om zelf wat te jatten.

Niet vertellen waar de spullen liggen dus. Overigens is het niet zo slim van die collega om het zo in te steken. Hij had het beter 'langs de neus weg' kunnen vragen.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds