Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 20 jul 2025 8:23
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

waar ligt bewijslast, bij koper of verkoper?
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
jorgen_fabian

Leeftijd: 33
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): HvA

BerichtGeplaatst: wo 19 mei 2010 21:20    Onderwerp: waar ligt bewijslast, bij koper of verkoper? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben met voor mijn studie bezig met een casus. Hierin heeft een verkoper van een groot bedrijf, bij het beantwoorden van een vraag van mijn cliënt, een verkeerde mededeling gedaan over het product(een dvd-speler) dat mijn cliënt wilde kopen. Als de verkoper de juiste mededeling had gegeven dan had mijn cliënt het product zeer zeker niet gekocht.

Na een maand komt mijn cliënt erachter dat de dvd-speler niet doet wat hij volgens de medewerker kan doen. Nu zegt het Bedrijf dit: "Wij willen u verzoeken bewijs te leveren voor het feit dat onze medewerker inderdaad aan uw cliënt heeft vertelt dat hij heeft gezegd dat het homecinema systeem geschikt is voor alle dvd’s en cd’s. Meneer beweert dat onze medewerker dit gezegd heeft en nu willen wij dus dat hiervoor bewijs geleverd wordt. Immers kan iedereen van onze medewerkers zeggen dat zij toezeggingen hebben gedaan, waarvan later niks waar blijkt te zijn. "

kan dit? ligt de bewijslast hier bij de consument of ligt het bij de verkoper? Ik heb het proberen op te zoeken maar ik kan het nergens vinden...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Laurens02

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: wo 19 mei 2010 22:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kun je zelf iets beredeneren? Ken je de hoofdregel van het civiele bewijsrecht, bijvoorbeeld? Waar kom je op als je die toepast?

BerichtGeplaatst: wo 19 mei 2010 22:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ik weet het niet zeker, maar ik denk "wie stelt moet bewijzen"?
Ik denk dat er bij deze casus sprake is van non-conformiteit in de zin van art. 7:17 lid 2 BW, waarbij de zaak door een foutieve mededeling niet de eigenschappen bezit die mijn cliënt op grond van de overeenkomst mocht verwachten. Er is ook sprake van een consumentenkoop en bij een consumentenkoop wordt de zaak vermoed non-conform te zijn geweest, indien de zaak binnen 6 maanden na aflevering gebrekkig raakt.(art. 7:18 lid 2)

Betekent dit dat de verkoper nu moet stellen dat er geen sprake is van non-conformiteit, en dus moet bewijzen(wie stelt moet bewijzen) of zit ik er helemaal naast Confused

nog bedankt voor je reactie Razz
IDH

Leeftijd: 42
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: do 20 mei 2010 0:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De bewijslastverdeling bij non-conformiteit draait inderdaad om indien binnen de eerste zes maanden al sprake is van gebrek c.q. de zaak niet beantwoordt aan de overeenkomst.

Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij,
mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten.

Voor hetgeen de koper echter mocht verwachten, draagt hij zelf de bewijslast.

Ik weet niet precies waar het over gaat. Stel echter, dat de verkoper heeft gezegd dat de dvd-speler ook cd's kan spelen, dan zal de koper moeten bewijzen dat hij deze eigenschap van de dvd-speler verwachtte. Als het überhaupt al op de verpakking staat (speelt ook 'eight-tracks' en lp's Wink) dan voldoet het produkt dus niet, ongeacht wat de verkoper heeft gezegd.

Je kunt dus niet onverkort stellen dat de bewijslast omdraait omdat de dvd-speler non-conform is, vanwege de verwachting die de koper had. Was deze verwachting immers wel terecht? Op basis waarvan had de koper zijn verwachting mogen hebben? Ten dien aanzien draagt hij alsnog de bewijslast. Je kunt niet simpelweg stellen: Mijn dvd-speler warmt geen pizza's op, terwijl de verkoper dat wel gezegd heeft. Aangezien ik me nu binnen zes maanden beroep op dit mankement, moet de verkoper maar aantonen dat ik deze verwachting niet mocht hebben.

p.s. Je hebt niet goed gezocht Wink Eerste hit op google: non-conformiteit en bewijslast. Meteen vind je een artikel van Boekel de Nerée. Het antwoord staat er niet in, maar de beginselen zijn meteen duidelijk.
jorgen_fabian

BerichtGeplaatst: do 20 mei 2010 9:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bedankt voor je uitleg en die site IDH, begrijp het nu een stuk beter.

Maar als ik het goed begrijp moet de koper nu gaan bewijzen wat hij kon verwachten door de mededeling van de verkoper. (de koper hoeft dus niet te bewijzen dat de mededeling door de verkoper überhaupt gedaan is?)
Laurens02

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: do 20 mei 2010 10:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zoals je zelf al aangeeft:

artikel 7:18 lid 2 BW schreef:
Bij een consumentenkoop wordt vermoed dat de zaak bij aflevering niet aan de overeenkomst heeft beantwoord, indien de afwijking van het overeengekomene zich binnen een termijn van zes maanden na aflevering openbaart (...)

Het bewijsvermoeden is: de zaak beantwoordde bij aflevering niet aan de overeenkomst.
Om dit vermoeden te 'activeren', moet worden gesteld dat de afwijking zich binnen zes maanden na aflevering openbaart. Dat impliceert dat de consument wel de inhoud van de overeenkomst zal moeten bewijzen en dat de geleverde zaak daarvan afwijkt.

Dat afwijken is in het algemeen niet zo moeilijk aan te tonen, als je eenmaal de inhoud van de overeenkomst hebt bewezen.
De overeenkomst bestaat in dit geval voor het belangrijkste deel uit de mondelinge uitlatingen. De verkoper verzoekt de koper om daarvan bewijs aan te leveren.

Het bewijsvermoeden ziet alleen op de vraag of de afwijking al bestond of later is ingetreden, niet op de vraag of er überhaupt een afwijking bestond. Het bestaan van een afwijking moet volgens de hoofdregel worden bewezen, dus inderdaad door de koper.

BerichtGeplaatst: do 20 mei 2010 10:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

dankjewel voor jullie antwoorden, ik heb er HEEL veel aangehad!! Very Happy
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds