|
Auteur |
Bericht |
fan
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 28 jul 2010 17:15 Onderwerp: Artikel 84 Gemeentewet: Bevoegdheden |
|
|
In artikel 84 Gemeentewet staat het volgende:
De raad, het college of de burgemeester kan andere commissie s dan bedoeld in de artikelen 82, eerste lid, en 83, eerste lid, instellen.
Dit artikel is de wettelijke grondslag voor het instellen van een adviescommissie bezwaarschriften. Nu ben ik voor mijn werk de Verordening commissie bezwaarschriften aan het actualiseren en ben ik op een onduidelijkheidje gestuit:
Moet de verordening nu door zowel het college, de burgemeester en de raad worden vastgesteld? Of alleen door de raad (uiteraard op voorstel van het college)?
Als iemand een antwoord weet hoor ik het graag! |
|
|
|
 |
Duch Moderator
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 4351
|
Geplaatst: wo 28 jul 2010 17:46 Onderwerp: |
|
|
Ik weet het niet precies, maar dit helpt je vast op weg. Het Handboek Gemeenterecht (Dölle & Elzinga) meldt op p. 464 dat er verschillende commissies kunnen worden onderscheiden, waaronder: Quote: | Andere (advies-)commissies. Deze commissies brengen advies uit en worden ingesteld door hen die deze raadgeving behoeven (...), waaronder de bezwaarschriftencommissie en de klachtencommissie. |
Op p. 468 staat vervolgens dat waar een commissie meerdere organen adviseert, die wordt ingesteld door die organen gezamenlijk. _________________ This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes - |
|
|
|
 |
BG
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1134
|
Geplaatst: wo 28 jul 2010 19:10 Onderwerp: |
|
|
Geen antwoord, maar heb je toegang tot de SDU-site met modelverordeningen? Zij beheren voor VNG alle modelverordeningen. Als het goed is, heeft de gemeente daarvoor een account. Met een beetje geluk is de modelverordening ook terug te vinden op de website van VNG. Voordeel is dat op deze sites vaak ook de vaststellingsbesluiten staan. Dan is het alleen nog even de datum en gemeentenaam veranderen. Lijkt me namelijk sterk dat je helemaal opnieuw het wiel moet uitvinden. _________________ Mine! |
|
|
|
 |
pacta sunt servanda
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 805
|
Geplaatst: do 29 jul 2010 8:51 Onderwerp: |
|
|
Als je Googled zie je dat over het algemeen de raad de verordening vaststelt. Ik heb zo snel geen voorbeeld gezien dat alleen B&W vaststellen, wel een keer dat zowel B&W als de raad het doen.
Uiteraard is dit geen antwoord waarmee jouw vraag helemaal is opgelost maar misschien helpt het je. _________________ ~Tempora mutantur, et nos mutamur in illis~ |
|
|
|
 |
fan
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 29 jul 2010 11:28 Onderwerp: |
|
|
Allen bedankt voor de reacties.
Ik heb inmiddels het boek Gemeentewet Tekst & Commentaar erbij gepakt en de VNG Modelverordening bekeken. Ik ga de verordening door alle drie de organen laten vaststellen! Aangezien alleen de raad de verordende bevoegdheid heeft zal ik het college en de burgemeester adviseren tot het nemen van het besluit tot instellen van de commissie. |
|
|
|
 |
|