|
Auteur |
Bericht |
sromijn
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 08 jul 2010 15:00 Onderwerp: pokeren behendigsheidsspel |
|
|
Hallo,
Deze week is er door de rechtbank in Den Haag geoordeeld dat pokeren een behendigheidsspel is. Heb vernomen dat de officier in beroep is gegaan.
Zelf ben ik horeca ondernemer en vroeg ik mag af wat er kan gebeuren indien in een aparte pokerzaal maak waar ik entree voor hef om poker te spelen. De entree is voor huur van de zaal en aanwezigheid van de benodigheden voor het spelen poker. In deze zaal wordt geen alcohol geschonken.
Ben ik op deze manier juridisch ingedekt op dit moment?
Mvg,
S.Romijn |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 08 jul 2010 18:59 Onderwerp: |
|
|
Als het oordeel van de rechtbank in hoger beroep of cassatie geen stand houdt, ben je nu al strafbaar als je zo'n pokerzaal inricht. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Alfatrion
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 14 jul 2010 12:04 Onderwerp: |
|
|
Als er niet om geld wordt gespeeld zit je volgens mij veilig. _________________ Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 14 jul 2010 13:57 Onderwerp: |
|
|
Pokeren is vrijwel per definitie voor geld of iets van waarde en zeker in een context als beschreven door TS. Pokeren voor fiches of hoe je het ook noemt is ook voor geld. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Alfatrion
|
Geplaatst: wo 14 jul 2010 14:17 Onderwerp: |
|
|
Pokeren voor fiches is zeker niet per definitie het zelfde als spelen voor geld of iets van waarde. De fiches kunnen geld vertegenwoordigen, maar ook gebruikt worden om de score bij te houden.
De wet op de kansspellen verbied het creëren van gelegenheid waarmee deelnemer prijzen of premies kunnen winnen en de winnaar wordt aangewezen middels enige kansbepaling.
TS heeft aangegeven dat hij geld wil vragen voor entree vanwege aanschaf en onderhoud van de materialen, maar niet dat de deelnemers prijzen of premies kunnen winnen. En al zou dit wel het geval zijn, dan nog is het inrichten van een poker zaal voor het publiek op zichzelf geen strafbare handeling. _________________ Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 14 jul 2010 16:41 Onderwerp: |
|
|
Alfatrion schreef: | TS heeft aangegeven dat hij geld wil vragen voor entree vanwege aanschaf en onderhoud van de materialen, maar niet dat de deelnemers prijzen of premies kunnen winnen. |
Klopt, maar dat de deelnemers prijzen of premies kunnen winnen valt binnen deze context in redelijkheid niet serieus te betwijfelen.
Quote: | En al zou dit wel het geval zijn, dan nog is het inrichten van een poker zaal voor het publiek op zichzelf geen strafbare handeling. |
Zeer zeker wel (aangenomen dat poker in lijn met de huidige rechtspraak van de HR als kansspel blijft worden aangemerkt). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Alfatrion
|
Geplaatst: wo 14 jul 2010 18:33 Onderwerp: |
|
|
Het inrichten van een poker zaal voor het publiek is geen strafbare handeling, omdat hiermee geen gelegenheid tot wordt gecreëerd. De ruimte kan ook gebruikt worden om poker te spelen zonder winstkans. _________________ Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 15 jul 2010 3:07 Onderwerp: |
|
|
De rechter zal zoiets echter in zijn maatschappelijke context beoordelen, en reken er maar op dat de rechter het met mij eens zal zijn. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Alfatrion
|
Geplaatst: do 15 jul 2010 22:10 Onderwerp: |
|
|
Ik zie eerder overeenkomsten met torrent programmatuur. We weten allemaal dat de bestandsuitwisseling die hiermee plaatst vind voor 99,9% onrechtmatig dan wel illegaal is en toch is de programmatuur niet verboden. _________________ Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 15 jul 2010 22:18 Onderwerp: |
|
|
Tja, als je het verschil niet wilt zien...
Volgens jou is gelegenheid geven tot het spelen van een kansspel dus nooit strafbaar, want in theorie kan er om spek en bonen worden gespeeld. Moet denken aan de giegeltoets. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Alfatrion
|
Geplaatst: za 17 jul 2010 12:16 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Tja, als je het verschil niet wilt zien...
Volgens jou is gelegenheid geven tot het spelen van een kansspel dus nooit strafbaar, want in theorie kan er om spek en bonen worden gespeeld. Moet denken aan de giegeltoets. |
Dat is onlogische conclusie, ik schreef namelijk eerder.
Alfa schreef: | De wet op de kansspellen verbied het creëren van gelegenheid waarmee deelnemer prijzen of premies kunnen winnen en de winnaar wordt aangewezen middels enige kansbepaling. |
Het is onder voorwaarden strafbaar. Dat is iets anders dan altijd of nooit.
Art 1 aanhef en onder a Wet op de kansspelen schreef: |
Behoudens het in Titel Va van deze wet bepaalde is het verboden: gelegenheid te geven om mede te dingen naar prijzen of premies, indien de aanwijzing der winnaars geschiedt door enige kansbepaling waarop de deelnemers in het algemeen geen overwegende invloed kunnen uitoefenen, tenzij daarvoor ingevolge deze wet vergunning is verleend; |
Ik lees dit artikel zo dat TS een pokerspel moet organiseren waarbij een prijs of premie te winnen is, wil deze strafbaar zijn. Eventueel als de zaal zonder toezicht wordt opengesteld.
De situatie dat een groepje vrienden onderling stiekem afspreken voor een prijs te spelen acht ik hier niet onder vallen. 1) De wetgever had de woorden prijzen of premies dan weg kunnen laten. 2) Het groepje vrienden kan dit ook thuis doen en dan is het niet strafbaar. (art. 2) _________________ Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill |
|
|
|
 |
Arnoud Engelfriet
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1385
|
Geplaatst: za 17 jul 2010 12:56 Onderwerp: |
|
|
Bij het inrichten van een pokerzaal die tegen betaling te gebruiken is (verhuur) is er op zijn minst de aanmerkelijke kans aanwezig dat mensen die gaan gebruiken om een verboden kansspel (aangenomen dat poker dat is) te spelen. Dat leidt al heel snel tot overtreding van artikel 1(b) WOK.
Misschien kom je ermee weg als je in je huisregels eist dat er niet om geld of prijzen gespeeld mag worden en je ook daarop toeziet.
Maar "ik weet niet of mijn klanten om geld spelen" is echt niet genoeg, je moet weten dat veel klanten dat gaan doen. _________________ ICT-jurist, blogger en octrooigemachtigde ~ Partner bij ICTRecht.nl ~ Beheerder www.iusmentis.com |
|
|
|
 |
Freak
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 24 jul 2010 2:08 Onderwerp: |
|
|
Al zou je nu pokertournooien gaan houden waarbij geld verdiend gaat worden, is er toch geen rechter die je zal straffen? Immers, je mag er vanuit gaan dat - gezien de uitspraak waar dit topic mee begon - pokeren een behendigheidsspel is? |
|
|
|
 |
BG
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1134
|
Geplaatst: za 24 jul 2010 9:55 Onderwerp: |
|
|
Behalve als de rechter een foute uitspraak heeft afgegeven en dit hersteld wordt door het Hof of de Hoge Raad. _________________ Mine! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: za 24 jul 2010 11:37 Onderwerp: |
|
|
Freak schreef: | Al zou je nu pokertournooien gaan houden waarbij geld verdiend gaat worden, is er toch geen rechter die je zal straffen? |
Natuurlijk wel, als die rechter poker maar een kansspel vindt. De Hoge Raad heeft poker al eens als een kansspel aangemerkt, dus dikke kans dat de gemiddelde rechter dat ook zal doen.
Quote: | Immers, je mag er vanuit gaan dat - gezien de uitspraak waar dit topic mee begon - pokeren een behendigheidsspel is? |
Nee. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|