Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
MarchelWitt
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 21 jul 2010 13:39 Onderwerp: Mijn verplichtingen aan de schulden van iemand die inwoont? |
|
|
Goedemiddag,
Door vanmorgen per ongeluk een enveloppe open te maken die niet voor mij bedoelt was ben ik erachter gekomen dat ik -naar mijn idee- met een erg groot probleem zit. Hopelijk is hier iemand die mij het eea. kan toelichten over mijn rechten en verplichtingen, want ik zit nu nogal met mijn handen in het haar...
Een aantal weken geleden is een vriendin van mijn vriendin ivm. problemen thuis -tijdelijk- bij ons in komen wonen. Ze staat nu ook op dit adres ingeschreven. Echter blijkt dat ze een groot aantal schulden heeft en dat er begin volgende week beslag op de inboedel gelegd zal worden.
Ik ben zelf de enige eigenaar van deze woning en er is verder geen enige vorm van contract tussen mij en deze dame.
Welke verplichtingen heb ik aan de schulden van deze dame? En kan er ook daadwerkelijk beslag op mijn spullen gelegd worden?
Wat zijn verder mijn mogelijkheden om haar zsm. weer uit te schrijven om deze problemen in de toekomst te voorkomen? De gemeente wil dit namelijk niet doen.
Alvast bedankt voor jullie reacties! |
|
|
|
 |
Yetl
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvU
|
Geplaatst: do 22 jul 2010 10:01 Onderwerp: |
|
|
In principe heb jij natuurlijk geen verplichtingen om haar schulden te betalen. Maar er is inderdaad een risico wanneer iemand ingeschreven staat op jouw adres en de deurwaarder plant een beslaglegging op de inboedel. De deurwaarder heeft namelijk (volgens vaste jurisprudentie) een zeer beperkte onderzoeksplicht om te bepalen van wie de inboedel is. Dat betekent dat de deurwaarder dus beslag zal leggen op alles wat hij ziet tenzij evident is dat de spullen niet van de schuldenaar zijn.
Ik heb 'm even niet scherp, maar ik las kortgeleden een uitspraak waarbij de deurwaarder op de vingers was getikt omdat hij te snel had aangenomen dat de spullen niet van de schuldenaar waren (terwijl ik bij beslagleggingen regelmatig genoegen had genomen met dat soort bewijsstukken). Als ik die uitspraak vind zal ik hier een linkje neerzetten.
De bewijslast dat de spullen van jou zijn, ligt bij jou. Legt de deurwaarder beslag (ondanks dat wat je hem hebt laten zien aan bewijsstukken) dan zal je een kortgeding moeten starten tegen de beslaglegger (de schuldeiser).
Bij de gemeente kan je iemand anders inderdaad niet uitschrijven. Je kunt slechts vragen om de gegevens van iemand in onderzoek te laten nemen. Dan moet je aangeven waarom je dat wil. Als die vriendin van jouw vriendin nog in de woning woont, zal de gemeente het adres niet wijzigen. Wil je de bewijslast ontlopen, dan zal ze daadwerkelijk moeten vertrekken en dat regelen bij de gemeente. _________________ Messenger at Arms |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|