Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Exploring the ...
Afstuderen - v...
Discover the F...
Energiekosten
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 07 jan 2026 3:07
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Studentenwerk
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Balou

Leeftijd: 34
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): HAN

BerichtGeplaatst: zo 18 jul 2010 21:58    Onderwerp: Studentenwerk Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo allemaal,

Ik heb via studentenwerk een baan gekregen als uitzendkracht. Bij studentenwerk vertelden ze mij dat ik onder de CAO van het bedrijf viel waar ik moest werken. Hierdoor zou ik op deze zaterdag baan ipv 150% gewoon 100% verdienen. Ik zou dan onder de CAO van klein metaal vallen. Volgens mij is het toch zo dat je als uitzendkracht altijd onder de CAO van de uitzendkrachten valt. Klopt dit?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
kuyt1

Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): HvA

BerichtGeplaatst: zo 18 jul 2010 22:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

mmm dit komt mij bekend voor
Ronald78

Leeftijd: 47
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: ma 19 jul 2010 16:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee, je valt niet altijd onder de CAO voor uitzendkrachten, in sommige gevallen is de CAO van de inlener van toepassing. Hoe het precies zit durf ik niet te zeggen, maar ik meen dat het afhankelijk is van welke uitzend-CAO van toepassing is (ABU/NBBU) en in welke fase de uitzendovereenkomst zit. Daar is al wel eens vaker wat van gezegd.

Leeftijd: 46
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: wo 21 jul 2010 11:45    Onderwerp: StudentenWerk Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi Balou,

Ik kan me voorstellen dat dit verwarrend is. Ik zal proberen uit te leggen hoe het precies in elkaar zit…

Je hebt inderdaad gelijk dat je gewoon onder de CAO voor uitzendkrachten (de ABU-CAO) valt. In de ABU-CAO is vastgelegd dat er gekozen kan worden om de beloningsregeling te volgen van de ABU-CAO of die van het bedrijf waar je gaat werken (de inlenersbeloning). Dat betekent dat ervoor gekozen kan worden om de lonen en toeslagen van de CAO van het bedrijf waar je voor werkt te hanteren.

In jouw geval is er dus blijkbaar voor gekozen om de beloningsregeling van het bedrijf waar jij gaat werken te gebruiken. Dit betekent dat de toeslagen en lonen worden gevolgd van het bedrijf waar je voor werkt. Als die CAO geen toeslagen hanteert op bijvoorbeeld zaterdag, klopt het inderdaad dat jij die ook niet krijgt.

Mocht je hier meer over willen lezen, dan kun je altijd zelf even de ABU-CAO erop naslaan. In Hoofdstuk 4, artikel 19, lid 5 staat meer over de inlenersbeloning.

Als je nog aanvullende vragen hebt, kun je natuurlijk ook nog even reageren op dit berichtje, dan probeer ik je verder te helpen!

Groetjes,

Jenneke
StudentenWerk
DENNIS79

Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: wo 21 jul 2010 13:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dag Jenneke,

wellicht kun je ook reageren op dit topic:
http://rechtenforum.nl/forum/thread/title/Voorgelogen+bij+aannamegesprek+over+voorwaarden./p/172531/#172531

Het betreft hier ook een werknemer van jullie organisatie.
ouwe sloeber

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: wo 21 jul 2010 19:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Klopt het toevallig ook dat de CAO van het inlenende bedrijf slechter is dan de uitzend-CAO.

Ik krijg een beetje de indruk dat je als student niet bij studentenwerk moet zijn, maar als werkgever weer wel. Maar goed, er zullen ook wel massa's studenten zijn die graag via jullie werken.
Balou

BerichtGeplaatst: wo 21 jul 2010 20:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jenneke,

Ik zag in het desbetreffende artikel ook staan dat "De toepassing van voornoemde inlenersbeloning dient schriftelijk te worden
bevestigd aan de uitzendkracht." Hiervan is echter geen sprake, dus kan ik me ook niet voorstellen dat het gebruik van de inlenersbeloning rechtsgeldig is. Kan iemand anders hier meer over vertellen?

voorde liefhebbers het artikel:
lid a
Quote:
5. Inlenersbeloning
a. In afwijking van het bepaalde in de leden 2, 3 en 4a. en 4b. van dit artikel kan de
uitzendonderneming met de uitzendkracht overeenkomen de inlenersbeloning
toe te passen vanaf de aanvang van de verblijfsduur van de uitzendkracht bij de
inlenende onderneming. Dit met inachtneming van hetgeen is bepaald in artikel
9 lid 4 van de CAO.
Het feitelijk loon bij de toepassing van de inlenersbeloning dient indien de uitzendkracht
werkzaam is in fase C minimaal gelijk te zijn aan het terugvalloon*.
De toepassing van voornoemde inlenersbeloning dient schriftelijk te worden
bevestigd aan de uitzendkracht.
Indien gekozen is voor toepassing van de inlenersbeloning is het de uitzendonderneming
slechts dan toegestaan van deze keuze af te wijken na een onderbreking
van de verblijfsduur bij desbetreffende opdrachtgever van 26 weken of
meer. Dit impliceert dat indien inlenersbeloning met de uitzendkracht wordt
overeengekomen vanaf de eerste dag van de verblijfsduur, dit tevens geldt voor
de overige uitzendkrachten van de betrokken uitzendonderneming die dezelfde
of nagenoeg dezelfde arbeid verrichten bij dezelfde opdrachtgever.
StudentenWerk

Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: do 22 jul 2010 17:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi Balou,

Standaard krijg je altijd een bevestiging van deze zaken. Het is denk ik het handigste om even contact op te nemen met je contactpersoon bij StudentenWerk. Diegene kan jou deze bevestiging dan alsnog sturen.

Succes!

Groetjes,

Jenneke
StudentenWerk
Balou

BerichtGeplaatst: do 22 jul 2010 18:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Waarom zou ik contact hierover opnemen, als ik hier achteruit op ga? Als jullie hier zelf niet mee komen wordt het gewoon een duur grapje voor jullie
DENNIS79

Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: vr 23 jul 2010 11:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StudentenWerk schreef:
Standaard krijg je altijd een bevestiging van deze zaken. Het is denk ik het handigste om even contact op te nemen met je contactpersoon bij StudentenWerk. Diegene kan jou deze bevestiging dan alsnog sturen.

Jenneke,

belangrijker nog dan dat het inlenersloon wordt bevestigd, is dat de afspraak overeengekomen dient te worden. Hiervan lijkt niet echt sprake in casu. Althans voor zover Balou al gezegd zou hebben dat hij akkoord was met het aanbod, was hij niet op de hoogte dat er voor hem dan opeens een andere beloning zou gelden; een beloning die hem zou benadelen. Dan is er op z'n minst sprake van dwaling. Nu Studentenwerk vergeten is de afspraak, voor zover die al gemaakt is, te bevestigen, lijkt het mij dat Studentenwerk een hele kluif zal hebben aan het verhaal van Balou.

Kortom de beloning (maar óók de andere rechten en plichten) conform de uitzend CAO lijkt mij gewoon van toepassing. Dit houdt dus ook in, dat Balou op andere punten mogelijk benadeeld wordt met de uitzend CAO ten opzichte van de inlenersCAO.

Overigens is het natuurlijk de vraag of Balou helemaal niets heeft meegekregen aan documentatie. Wellicht dat op die wijze alsnog, zij het summier, aan de plichten is voldaan. Dus tevens de vraag aan Balou, of hij überhaupt een bevestiging van salaris en voorwaarden heeft meegekregen?
kuyt1

Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): HvA

BerichtGeplaatst: vr 23 jul 2010 16:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hier werk ik ook, dus ik zal het antwoord wel voor Balou geven aangezien hij op dit moment van zijn vakantie aan het genieten is.

Wij hebben niks van documentatie meegekregen, ons salaris was in het gesprek verteld.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds