|
Auteur |
Bericht |
Silasmika
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: vr 02 jul 2010 15:21 Onderwerp: Geld lenen van particulier |
|
|
ik heb op dit moment een doorlopend krediet bij een bank met een hoge rente.
Een vriend wil het krediet bij de bank in 1x afbetalen zodat ik geen BKR registratie meer heb.
Hij wil mij dan de lening aanbieden tegen een veel lagere rente dan bij de bank.
Opzich klinkt het aantrekkelijk maar hoe zit het dan met rechten en plichten?
Ik wil een contract opstellen waar één en ander in komt te staan, bijv. wat gebeurd er als een van beide partijen komt te overlijden.
Wie kan mij hierover goede tips c.q. goed advies geven?
Alvast bedankt! |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: vr 02 jul 2010 15:55 Onderwerp: Re: Geld lenen van particulier |
|
|
Silasmika schreef: | Wie kan mij hierover goede tips c.q. goed advies geven?
|
De notaris die de akte op gaat stellen. |
|
|
|
 |
Nemine contradicente Moderator
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 2250
|
Geplaatst: za 03 jul 2010 11:51 Onderwerp: Re: Geld lenen van particulier |
|
|
StevenK schreef: | De notaris die de akte op gaat stellen. | Kort maar krachtig  _________________ Legere Iudicare Reparare |
|
|
|
 |
Silasmika
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: ma 05 jul 2010 12:02 Onderwerp: |
|
|
Zeker kort maar krachtig.
Al lijkt het mij toch duidelijk dat als ik hier een vraag stel dat ik van de medelezers tips en advies vraag.
Daar is dit forum ook voor dacht ik zo. |
|
|
|
 |
Marco S
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 243
|
Geplaatst: ma 05 jul 2010 21:37 Onderwerp: |
|
|
Je vraagt wie er tips/advies kan geven. StevenK geeft netjes aan dat de notaris dat kan doen.
Waarschijnlijk wil je tips hebben. Echter, dit vroeg je niet direct (beetje flauw, maar goed). Laat ik dan maar direct de eerste tip geven: zodanig formuleren dat er maar 1 uitleg mogelijk is. De notaris kan dat meestal als de beste, dus ga daar heen. _________________ Waarvan akte! |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: di 06 jul 2010 10:32 Onderwerp: |
|
|
Een lagere rente dan bij de bank, terwijl hij zelf jouw lening afbetaalt? Dat moet dan wel een hele goede vriend zijn?
Ik maak uit jouw post niet op dat het in casu om jouw partner gaat. Dan vind ik het erg vreemd dat iemand jou op deze manier gaat helpen. Er moet dan haast wel ergens een addertje onder het gras zitten. Ik ken maar weinig (lees: geen) mensen die - zonder er iets voor terug te verlangen - geld geven aan een ander. Wees achterdochtig!
Zoals StevenK als zegt, kun je voor de tips die jij vraagt, het beste terecht bij de notaris. Waarom, vraag je je misschien af. Omdat jij een en ander geregeld wilt hebben bij overlijden van een van jullie. Om dergelijke zaken, na het overlijden (denk aan een testament), geregeld te hebben, dien je je soweiso te richten tot een notaris, zodat deze daarvan een akte kan opmaken. Hij zal ongetwijfeld nog wel wat ongevraagd advies hebben en hij is (enigszins) verplicht om jou te wijzen op ernstig nadelige inhoud voor jou. |
|
|
|
 |
Matthijs
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 58
|
Geplaatst: do 08 jul 2010 10:21 Onderwerp: |
|
|
Is het niet zo dat de BKR een doorlopend krediet altijd registreert, ongeacht of er gebruik van wordt gemaakt? Of bedoel je dat er een achterstandsmelding is gedaan aan het BKR?
Ik zou zelf uitkijken dat je een vriendschap niet laat lijden onder een zakelijke verhouding. Als jij een termijn aan die vriend mist, reken maar dat hij denkt "oh god, hier begint het". Maar goed, dat is een keuze die jij moet maken. Wie weet is dit een laatste redmiddel om je financiele ondergang te voorkomen.
Zoals eerder gezegd: zorg dat de overeenkomst duidelijk en eenduidig is. Vermeld het bedrag, de rente en de looptijd. Wat er gebeurt bij overlijden kún je afspreken, maar bedenk dat jouw/zijn erven in principe gewoon de vordering op de ander erven en de overeenkomst kunnen voortzetten alsof hij met hen gesloten is (en iets anders lijkt me ook niet logisch). |
|
|
|
 |
Flash Moderator
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: do 08 jul 2010 18:11 Onderwerp: |
|
|
Matthijs schreef: | Vermeld het bedrag, de rente en de looptijd. Wat er gebeurt bij overlijden kún je afspreken, maar bedenk dat jouw/zijn erven in principe gewoon de vordering op de ander erven en de overeenkomst kunnen voortzetten alsof hij met hen gesloten is (en iets anders lijkt me ook niet logisch). |
Nou dat vraag ik me af. Als de schuldenaar komt te overlijden en er is sprake van een vriendschappelijke relatie tussen de schuldenaar en schuldeiser waarom zou dan de overeenkomst onverkort van toepassing moeten blijven?
Ik zou eerder denken dat de geldlening op dat moment opeisbaar wordt. De erven zullen dan netjes aan de schuldeiser terug moeten betalen, zodat deze zijn geld terugkrijgt. _________________ Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig.... |
|
|
|
 |
Flash Moderator
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: do 08 jul 2010 18:12 Onderwerp: |
|
|
Matthijs schreef: | Vermeld het bedrag, de rente en de looptijd. Wat er gebeurt bij overlijden kún je afspreken, maar bedenk dat jouw/zijn erven in principe gewoon de vordering op de ander erven en de overeenkomst kunnen voortzetten alsof hij met hen gesloten is (en iets anders lijkt me ook niet logisch). |
Nou dat vraag ik me af. Als de schuldenaar komt te overlijden en er is sprake van een vriendschappelijke relatie tussen de schuldenaar en schuldeiser waarom zou dan de overeenkomst onverkort van toepassing moeten blijven?
Ik zou eerder denken dat de geldlening op dat moment opeisbaar wordt. De erven zullen dan netjes aan de schuldeiser terug moeten betalen, zodat deze zijn geld terugkrijgt. _________________ Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig.... |
|
|
|
 |
|