Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...
SEO
incasso proced...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 01 jul 2025 19:45
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

opzet in tll art. 2 Opiumwet...
Moderators: Michčle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Peter1980

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): UvT

BerichtGeplaatst: zo 04 mrt 2007 11:43    Onderwerp: opzet in tll art. 2 Opiumwet... Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste allemaal,

IK had een vraagje. Ik moet een tenlastelegging zien te bewijzen waarbij het woord op "opzettelijk" in de tll is opgenomen (terwijl dit niet in de strafbepaling zelf staat). Ik heb al jurisprudentie proberen te vinden, maar dit is mij niet gelukt.
Mijn vraag is nu, hoe moet ik het opzettelijk verkopen / verstrekken zien te bewijzen, als de verdachte alleen maar toegeeft de drugs aanwezig te hebben en het dealen zelf ontkent??

Is dit mogelijk??
Verdere info is het pv van de verbalisanten. Hierin staat dat de agenten wel gedragingen zien van de verdachte, die kunnen duiden op het dealen. Is hiermee de opzet op het dealen te bewijzen? De verdachte blijkt meer dan een gebrukkershoeveelheid te hebben gebruikt.

Ik hoop dat hier iemand is die mij de goede richting op kan wijzen.

Groeten,
Peter
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MSN messenger
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 04 mrt 2007 14:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je kunt het op een feit van algemene bekendheid gooien ("wie meer dan een gebruikershoeveelheid bij zich heeft, die dealt"). Erg sterk is het niet, maar formeel gezien werkt het.

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: zo 04 mrt 2007 15:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ga d'r even van uit dat jij OvJ bent. Dan kun je toch een wijziging van de tll vorderen? Dat scheelt weer "bewijswerk".

En het enkele aanwezig hebben valt toch ook al onder art 2 Opiumwet?
Peter1980

BerichtGeplaatst: zo 04 mrt 2007 16:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi Simone!

Tijd hier niet gesproken, en dat is allemaal mijn schul aangezien ik de site een beetje was "vergeten".

Inderdaad ik "speel" OvJ en je hebt ook gelijk voor wat betreft het veranderen van de tll, als het niet zo zijn dat de tll vast staat en de tll niet mag worden veranderd in mijn casus.

Ik weet dat het aanwezig hebben ook in het artikel staat, maar ik vroeg me af of het dealen ook nog mogelijk was, want ik wil wel het maximale eruit zien te halen!

Ik ga dan maar pur voor het aanwezig hebben dan!

Bedankt voor je inbreng!

Groetjes,
Peter
MSN messenger
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: zo 04 mrt 2007 19:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nu ja, je kunt het altijd even proberen natuurlijk door het er bij in te breien.
En wellicht is er nog wat te knooien met een 36e-procedure? Wink Daarvoor is immers niet keihard bewijs nodig. Aannemelijkheid is voldoende. Wel grappig om ter zitting even aan te kondigen dat je dat gaat doen, toch?
Peter1980

BerichtGeplaatst: zo 04 mrt 2007 20:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik probeer het dealen ook wel aannemelijk te maken, en ik hoop dan dat de rechters overtuigd zijn.
Dat van die 36e procedure, is denk ik niet de bedoeling. De grenzen van de ovj zijn afgebakend door de inhoud van de casus. Aangezien we er niets bi moegn verzinnen, zal ik maar niet ineens een financieel strafrechtelijk onderzoek starten Very Happy

Nogmaals bedankt!!

Groetjes,
Peter
MSN messenger
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 04 mrt 2007 20:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mag de rechter het woord "opzettelijk" niet gewoon doorstrepen wanneer opzet niet bewezen kan worden?

BerichtGeplaatst: zo 04 mrt 2007 20:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Normaal gesproken mag de tll inderdaad aangepast worden, maar in mijn casus moe ik mij hieraan houden, helaas.
MSN messenger
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 04 mrt 2007 20:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb het dan ook niet over aanpassing van de tenlastelegging, maar over bewezenverklaring van de bestanddelen die wel bewezen kunnen worden.

Wanneer moord ten laste is gelegd, maar "met voorbedachte rade" door de rechter niet bewezen wordt geacht, zal de rechter deze woorden doorstrepen en op doodslag uitkomen.

BerichtGeplaatst: zo 04 mrt 2007 20:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ok, ik snap het, maar ja ik kom dan uiteindelijk op het aanwezig hebben uit.
Maar ja ik vroeg me af of ik er meer kon uitpersen. Ik wilde gewoon dat opzettelijk ook kunnen bewijzen.
MSN messenger
cia76

cia76

Leeftijd: 89
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: zo 04 mrt 2007 21:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Ik heb het dan ook niet over aanpassing van de tenlastelegging, maar over bewezenverklaring van de bestanddelen die wel bewezen kunnen worden.

Wanneer moord ten laste is gelegd, maar "met voorbedachte rade" door de rechter niet bewezen wordt geacht, zal de rechter deze woorden doorstrepen en op doodslag uitkomen.

Dit mag niet volgens mij. De rechter mag enkel oordelen op basis van de ten laste legging. Hij mag de grondslag van de ten laste legging niet verlaten. Als enkel moord met voorbedachte rade is opgenomen in de tll dan moet de rechter in zijn eindoordeel komen op de conclusie dat dat niet bewezen kan worden verklaard en de verdachte vrijspreken. De OvJ had dan maar subsidiair dood door schuld of wat dan ook moeten opnemen in de ten laste legging. De rechter mag dit niet ambtshalve doen.
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: zo 04 mrt 2007 22:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vind het overigens nogal een wonderlijke oefening als je niet écht OvJ'tje mag spelen. Zo raakt een mens maar in de war.....
Peter1980

BerichtGeplaatst: zo 04 mrt 2007 22:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

haha, ja he, is wel jammer, maar zo is het des te leuker (lees: moeilijker en vervelender) om uren naar jurisprudentie te zoeken Very Happy
MSN messenger
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: zo 04 mrt 2007 23:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wel even laten weten hoe het afloopt, he? Wanneer moet je dit doen?
Peter1980

BerichtGeplaatst: zo 04 mrt 2007 23:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zal ik doen, de datum is nog ver weg. Ik geloof ergens in april, maar de lijst met argumenten en tegen argumenten moet ik deze week inleveren.
MSN messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds