Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 08 aug 2025 4:48
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Cursus terug betalen aan werkgever
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ad12345

Leeftijd: 69
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: wo 03 aug 2011 23:14    Onderwerp: Cursus terug betalen aan werkgever Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goedendag,
Mijn dochter werkte bij het postkantoor welke gevestigd is in een drogisterij.
Eind 2010 kwam de baas naar haar toe of ze een cursus wilde volgen voor vakopleiding drogist,op dit moment leek dit geen slecht aanbod omdat de postkantoren er in 2012 mee stoppen.
De werkgever heeft een cursus van drogisterij academy voor haar aangevraagd.
De werkgever heeft de cursus betaald maar met een aantal voorwaarden,terug betalen zonder succes,voortijdig stoppen ,binnen redelijke tijd ,uit dienst treden,of binnen 2 jaar naar ratio.
Ze heeft al een aantal male een tijdelijk contract getekend en dit loopt in januari af,nu heeft ze afgelopen juni geïnformeerd bij de werkgever of ze kan blijven werken in de drogisterij omdat het post kantoor ophoud te bestaan en het antwoord was niet duidelijk ,want op de vraag of er dan ontslag voor haar inzat was het antwoord :dit zou zo maar kunnen.
Nu heeft ze inmiddels per 1 augustus een nieuwe baan en het geld van de cursus heeft ze terug moeten betalen nl.1600 euro.
De cursus van drogisterij academy bestaat uit 3 modules en 3 examens,welke alle 3 tegelijk afgenomen zijn.
Ik heb diverse malen met drogisterij academy gebeld of er geen geld terug gestort kon worden en uiteindelijk wilde men de 3 examens wel weer terug storten ,maar ook dit gaat niet door volgens een email van de boekhouding.
Uit de gesprekken via de telefoon werd er aan gegeven dat men ook 1 module tegelijk kan afnemen maar hier is nooit over gesproken door de werkgever.
Welke stappen kunnen we onder nemen om nog iets van de betaalde 1600 euro terug te krijgen of is dit onbegonnen werk.

gr. adri van pelt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: do 04 aug 2011 9:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat je tegen de baas van je dochter weinig kunt beginnen. De baas heeft kosten gemaakt voor een opleiding, en het is niet zijn schuld dat die opleiding nu niet afgemaakt wordt en voor niet sis betaald. Uit je verhaal blijkt bovendien ook niet dat jouw dochter destijds expliciet gevraagd heeft om losstaande modules.

Je hebt wel recht op terugbetaling van dat deel van de studiekosten waarvan toegezegd is dat het terugbetaald zou worden. Daarvoor moet je wel kunnen aantonen dat de toezegging concreet was en gedaan werd door iemand waarvan jij niet hoefde twijfelen of deze persoon bevoegd was om een terugbetaling toe te zeggen. Het maakt dan namelijk nog verschil of een receptioniste de toezegging doet, of dat de amdninstrateur dat zelf doet.

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 04 aug 2011 13:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zie het wat minder somber in. De studie is blijkbaar betaald door de baas. Om die kosten te verhalen op de werknemer is een studiekostenovereenkomst nodig tussen baas en werknemer. Zo'n overeenkomst moet aan allerlei voorwaarden voldoen. Of aan die voorwaarden wordt voldaan lijkt me hier maar de vraag. Is dat niet het geval, dan lijkt die 1600 euro mij onverschuldigd te zijn betaald, zodat die kunnen worden teruggevorderd. Voor de voorwaarden zie hier en hier.

BerichtGeplaatst: do 04 aug 2011 21:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo bona fides

Bedankt voor uw antwoord.
Als ik op het twee hier klik dan komt er een pagina over arbeidsrecht,nu staat er Lings onder een klein kadertje over proeftijd hier is een uitspraak over gedaan,is dit ergens na te lezen ?

alvast bedankt gr. adri
bona fides

BerichtGeplaatst: do 04 aug 2011 21:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ad12345 schreef:
Als ik op het twee hier klik dan komt er een pagina over arbeidsrecht,nu staat er Lings onder een klein kadertje over proeftijd hier is een uitspraak over gedaan,is dit ergens na te lezen ?

Hier de uitspraak. Merk op dat je dochter niet meer in haar proeftijd zit.
Ktg. Amsterdam 20 november 1997 schreef:
Uitspraak

1 Als gesteld en niet (voldoende) weersproken en op grond van de niet bestreden inhoud van de overgelegde bewijsstukken staat in dit geding vast:

1.1 Tussen partijen is op 7 december 1995 een tijdelijke arbeidsovereenkomst gesloten voor de duur van twee jaar ingaande 1 april 1996 met — na indiensttreding — een wederzijdse proeftermijn van twee maanden.

1.2 Daarnaast en onlosmakelijk daaraan verbonden sloten partijen op 1 maart 1996 een studiecontract, waarbij gedaagde zich verbond gedurende het dienstverband het management trainee programma van eiseres te volgen. De aan de gehele leergang verbonden kosten, die ƒ 15 000 belopen, moeten worden terugbetaald, indien het dienstverband tussentijds wordt beëindigd.

1.3 In de algemene arbeidsvoorwaarden en het huishoudelijk reglement van eiseres, die op de tussen partijen gesloten overeenkomst van toepassing zijn, is bepaald:
‘art. 3.2
De eerste twee maanden van het dienstverband gelden als wederzijdse proeftermijn, gedurende welke periode beide partijen met onmiddellijke ingang de arbeidsovereenkomst kunnen beëindigen.
art. 3.4
Na de proeftermijn geldt een wederzijdse opzegtermijn van twee maanden, tenzij anders is overeengekomen. Beëindiging van het dienstverband dient schriftelijk te geschieden.’

1.4 Gedaagde heeft de dienstbetrekking tijdens de proeftijd op 28 mei 1996 opgezegd.

2 Eiseres vordert veroordeling van gedaagde bij vonnis uitvoerbaar bij voorraad tot betaling van een bedrag van ƒ 15 000. De wettelijk rente over de hoofdsom wordt gevorderd vanaf de dag der dagvaarding. Eiseres stelt daartoe — kort gezegd — dat gedaagde de arbeidsovereenkomst tussentijds heeft beëindigd en deswege gehouden is de studiekosten ad ƒ 15 000 te vergoeden.

3 Gedaagde verweert zich tegen deze vordering en voert daartoe als meest verstrekkende verweer aan dat eiseres niet ontvankelijk dient te worden verklaard, omdat gedaagde tijdens de proeftijd heeft opgezegd en zulks impliceert dat de arbeidsovereenkomst is geëindigd als had zij nimmer bestaan.
Voorts stelt zij — kort gezegd — dat het verlangen van betaling van ƒ 15 000 studiekosten door een werknemer bij beëindiging van een arbeidsovereenkomst door deze tijdens de proeftijd in strijd is met het wezen van de proeftijd.

4 Eiseres stelt daartegenover dat gedaagde goed wist waar zij aan begon. Zij sloot niet alleen een arbeidsovereenkomst maar tevens een studiecontract. Het tekenen van dit contract is een voorwaarde om bij eiseres in dienst te kunnen treden. Het opzeggen van de arbeidsovereenkomst, waartoe gedaagde het recht had, laat de studieovereenkomst onverlet, aldus eiseres.

5 De kantonrechter oordeelt dat eiseres in haar vordering ontvankelijk is. Dat gedaagde de arbeidsovereenkomst tijdens de proeftijd opzegde brengt daarin geen verandering. Ook op basis van een aldus geëindigde overeenkomst kunnen door de betrokken partijen vorderingen worden ingesteld. Bovendien hebben partijen ook een studiecontract gesloten, dat aan de vordering (mede) ten grondslag ligt.
Het tweede verweer van gedaagde treft doel. Niet kan worden aanvaard dat één partij bij een arbeidsovereenkomst het gebruik maken van een uitdrukkelijk overeengekomen wederzijdse proeftijd nagenoeg onmogelijk wordt gemaakt door het opleggen van een prohibitieve financiële voorwaarde, in casu ongeveer een half jaarinkomen netto. Het aangaan van de studieovereenkomst was voor gedaagde in casu geen vrijblijvende zaak. Het was een voorwaarde voor het kunnen aangaan van de arbeidsovereenkomst. De tussen partijen gesloten overeenkomsten dienen billijkheidshalve dan ook zo te worden uitgelegd dat de werknemer eerst bij tussentijdse beëindiging na afloop van de proeftijd tot vergoeding van de studiekosten kan worden aangesproken. Dit klemt te meer nu gedaagde een twee jaar durende training zou krijgen, terwijl zij nog geen twee volle maanden in dienst was.

6 Dat betekent dat de overige stellingen en weren van partijen onbesproken kunnen blijven en dat de vordering van eiseres moet worden afgewezen.

7 Gelet op de afloop van het geding dient eiseres de proceskosten gevallen aan de zijde van gedaagde te dragen. (Salaris gemachtigde ƒ 1000. Red.)

BerichtGeplaatst: do 04 aug 2011 22:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hartelijk dank voor uw snelle antwoord.
Ze zit inderdaad niet meer in haar proeftijd nu ik er goed over nadenk,alleen loopt haar contract af en dit is diverse malen verlengt.
De voorwaarden waar ze voor getekend heeft zijn:

A De medewerker betaalt de vergoeding terug als de studie niet met succes wordt afgerond.Indien de medewerker voortijdig stopt met de studie,tijdens de studie uit dienst treedt of het diploma binnen redelijke tijd niet behaalt,dient hij/zij de berekende dan wel de ontvangen vergoedingen terug te betalen.

B Indien de medewerker binnen twee jaar na het behalen (afronding) van het diploma ontslag neemt bij drogisterij ......... ,moeten de kosten die vergoed (berekend) zijn,naar rato worden terug betaald.Dit wil zeggen dat bij ontslagname binnen een jaar na afronding 2/3 van de kosten moet worden terugbetaald en dat bij ontslagname binnen twee jaar na afronding 1/3 van de kosten moet worden terugbetaald.

gr. adri
DrogisterijAcademy

Leeftijd: 58
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: ma 08 aug 2011 11:34    Onderwerp: Reactie Drogisterij Academy BV Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hierbij onze reactie op dit topic, waarin ook Drogisterij Academy wordt genoemd.

Allereerst is de zaak een kwestie van de werkgever en de werknemer. Als opleidingsinstituut hebben wij onze dienst geleverd, gefactureerd en betaald gekregen.

Dhr. Van Pelt heeft ons inderdaad gebeld met het verzoek tot teruggave van het cursusgeld. Hij deed zich daarbij voor als de werkgever. Dat bleek toen wij uiteindelijk uit coulance aanboden de examenkosten terug te storten. Meneer wilde toen een ander rekeningnummer opgeven dan het rekeningnummer waarvanaf betaald is. Daarop hebben we contact gehad met de werkgever en toen kwam de aap uit de mouw.

Op grond hiervan heeft ondergetekende, directeur van Drogisterij Academy BV, deze toezegging ingetrokken.

De dochter van de heer Van Pelt is niet eind 2010 gevraagd door haar baas, want wij hebben de opleiding al naar haar verzonden op 9 september 2010.

Mevrouw heeft nauwelijks studie-inspanning verricht (alleen in oktober en november 2010, daarna helemaal niet meer!!!!!). De doorlooptijd voor de totale opleiding drogist bedraagt zo'n 9 maanden (3 modules van elk circa 3 maanden, inclusief het Pharmacon examen).

Wellicht hebben de ontbrekende studie-inspanning en het niet verlengen van het contract met elkaar te maken? Je mag als werkgever toch van je personeel een gedegen inzet verwachten als de werkgever een fors bedrag in je opleiding investeert? Bij normale studie-inspanning had deze mevrouw allang drogist kunnen zijn.

Een lange studieduur heeft tot gevolg dat het lesmateriaal niet meer 100% geschikt is t.o.v. de exameneisen. Daarom hebben we uit coulance de eerste module van deze mevrouw al een keer kosteloos geupdated.

Ter info: bij inschrijving en door het feitelijke gebruik van het cursusmateriaal wordt akkoord gegaan met onze cursusvoorwaarden (zie www.drogisterijacademy.nl). Hierin is onder andere geregeld dat de cursus automatisch eindigt als de cursist 3 maanden geen enkele studie-inspanning heeft gepleegd, tenzij de cursist verzoekt de opleiding op 'on hold' te zettten. Dit is in dit geval niet gebeurd.

Omdat je aan 1 module niks hebt bieden wij uitsluitend de volledige opleiding drogist aan. Af en toe komt het voor dat een ontevreden cursist van een ander opleidingsinstituut switcht naar onze opleiding. In zo'n geval berekenen wij uiteraard alleen de modules waarvoor deze cursist nog niet is geslaagd.

Er is over deze zaak nog veel meer te vertellen, maar ik wil het toch afsluiten met de uitnodiging dat mevrouw alsnog deze waardevolle opleiding bij ons afmaakt. Drogist is een mooi beroep met toekomst.

Hans de Graaf
Drogisterij Academy BV
ad12345

BerichtGeplaatst: ma 08 aug 2011 22:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In de eerste plaats heb ik mij nooit als werkgever of als medewerker voor gedaan.

In diverse telefoon gesprekken met dhr. van de Werken werd op een gegeven moment voor gesteld om de examen kosten terug te betalen en dit werd aan de boekhouding door gegeven,na weer 2 weken wachten en nog geen reactie maar weer gebeld.
De baas van het bedrijf is er niet of deze krijg je niet te spreken ,maar nu dhr Schepers van de boekhouding aan de telefoon.
Ik weet ervan maar er ik moet het overleggen geef me u nummer en email maar dan hoort u ervan.
Van dhr Schepers kreeg ik de volgende emails :

1

Geachte heer Van Pelt,

Zoals afgesproken heb ik overleg gehad met Drogisterij Sebas.

Zij willen hun medewerking verlenen. Wij gaan een creditfactuur aanmaken en aan Drogisterij Sebas betaalbaar stellen.

Graag ontvang ik van u een schriftelijk (eventueel per email) verzoek tot het restitueren van de examenkosten voor 3 examens.

Met vriendelijke groet,

Luc Schepers

Boekhouding – Drogisterij Academy

T: 0592 - 377280

F: 0592 - 377283

Deze mail heb ik ver zonden

Geachte Heer Schepers,

Zoals reeds afgesproken met dhr. v.d. Werf verzoek ik u om de examen kosten
terug te storten,wegens verandering van werk.
zie de bijlage voor de factuur.

gr. Adri van Pelt

Antwoord
2

Geachte heer van Pelt,

Helaas moet ik u mededelen dat onze directie niet akkoord gaat met restitutie van examenkosten.

Deze beslissing is genomen naar aanleiding van de voorstelling van feiten zoals deze door u zijn gegeven.

Het feit dat u de indruk heeft gewekt dat u in dezen als werkgever bent opgetreden namens Drogisterij Sebas,

en ook niet de moeite hebt genomen dit beeld bij ons weg te nemen, heeft onze directie doen besluiten om de gemaakte afspraak ongedaan te maken.

Met vriendelijke groet,

Luc Schepers

Boekhouding – Drogisterij Academy

T: 0592 - 377280

F: 0592 - 377283

Er is dus contact geweest met de werkgever maar hier werd verteld dat ik de cursus heb betaald en daar war de kous mee af bij de Drogisterij Academy .

groeten Adri van Pelt
bona fides

BerichtGeplaatst: di 09 aug 2011 0:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zie ook geen reden waarom het opleidingsinstituut de opleidingskosten zou moeten terugbetalen.

Verder begrijp ik nu niet meer hoe het zit. Zouden de kosten van de opleiding voor de werkgever zijn (waarbij dan is afgesproken dat de werknemer onder bepaalde voorwaarden een deel zou moeten terugbetalen), of zijn alle kosten al vanaf het begin door de werknemer betaald?

BerichtGeplaatst: di 09 aug 2011 0:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alle kosten zijn door de werkgever betaald in een keer betaald en er is nooit over gesproken om het eventueel in gedeelte te doen.
Ze heeft onder voorwaarden getekend zoals ik hier boven heb beschreven.

Omdat ze waarschijnlijk zonder werk zou komen is ze van werkgever veranderd en heeft ze de cursus terug betaald aan de werkgever.

Dit heb ik ook zo uitgelegd aan drogisterij accademy en deze wilde mij wel de kosten voor het examen terug betalen en ik heb toen gevraagd om dit op mijn rekening te storten.

Dit was niet mogelijk om dat degene die betaald en een btw nr. heeft ook het geld terug ontvangt.
De oude werkgever wilde hier aan mee werken zo blijk ook uit de email
maar ineens heeft men zich bedacht.

gr. adri
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds