Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Discovering Co...
Afstuderen - v...
Boetes CJIB ni...
na-risico verz...
Arno van Kesse...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 22 dec 2025 22:28
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

aangeboden salaris lager dan in vacature
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
NdB

Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: wo 30 jun 2010 11:19    Onderwerp: aangeboden salaris lager dan in vacature Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Ik heb een korte vraag. Ik heb gesolliciteerd op een vacature en ben hiervoor aangenomen. Tijdens mijn arbeidsvoorwaarden gesprek wordt mij nu ineens een veel lager salaris geboden dan in de vacature is aangemerkt als minimaal salaris.

Mag zoiets? En kan ik bepaalde rechten ontlenen aan de vacature?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: wo 30 jun 2010 12:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goede vraag. Ik weet het antwoord niet, maar je kunt natuurlijk wel altijd niet akkoord gaan met het gebodene.
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
NdB

Leeftijd: 47
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: wo 30 jun 2010 12:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank je voor je reactie. Ik zou inderdaad niet akkoord kunnen gaan, maar dan heb ik natuurlijk geen baan.

Ik voel me daardoor toch wat in de hoek gedrukt. Ik wil de baan wel graag dus durf niet goed fel in te gaan tegen het aanbod.
maartjedevries

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): HZu

BerichtGeplaatst: wo 30 jun 2010 13:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens wordt een vacaturetekst juridisch niet gezien als een concreet aanbod maar als een uitnodiging om in gesprek te gaan en daarna eventueel in onderhandeling te treden. (kan een afgestudeerde jurist dit bevestigen?)

Daarom is het heel goed mogelijk dat de werkgever bij de salarisonderhandelingen een lager salaris aanbiedt. Je hebt nu de mogelijkheid om hierover te onderhandelen, de meeste werkgevers lopen niet direct weg als je beargumenteert waarom jij denkt dat je een hoger salaris zou moeten krijgen. Dat in de advertentie een hoger bedrag staat is denk ik geen goed argument, maar wel als je bijvoorbeeld al veel ervaring hebt op een specifiek belangrijk onderdeel van de vacature of vaardigheden hebt die erg goed van pas komen bij het beroep.

Als het salaris niet omhoog kan kun je het nog hebben over secundaire arbeidsvoorwaarden, reiskostenvergoeding, representatievergoeding, auto van de zaak etcetera.
MSN messenger
DENNIS79

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: wo 30 jun 2010 16:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vraag me af of dat aanbod zo vrijblijvend is als door iemand zojuist gesteld is. Ik denk niet dat dat op voorhand waar is!

Dat wil overigens niet zeggen dat een werkgever nooit lager mag bieden dan hetgeen in de vacaturetekst staat. Maar als de werkgever het netjes speelt dan heeft hij daar een goede verklaring voor.

Normaal gesproken stelt een werkgever bepaalde functie-eisen. Bijvoorbeeld over opleiding en ervaring. Als je dara nou niet aan voldoet, maar de werkgever denkt toch dat je dan in die functie kan "groeien", is het gerechtvaardigd om je in een "aanloopschaal" aan te nemen, ofwel een lager loon te bieden.

Anders is het, als jij kan aantonen dat jij volledig aan de functie-eisen voldoet. In dat geval heb je naar mijn mening "gewoon" recht op het aangeboden minmum salaris.
Matthijs

Matthijs

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 30 jun 2010 16:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik moest inderdaad ook meteen denken aan de uitnodiging tot onderhandeling. De vacature zal ook niet concreet genoeg zijn geweest om als aanbod te gelden, dat door aanvaarding in een overeenkomst uitmondt. Dit o.a. omdat er ws. een minimum en een maximum is aangegeven.

Heb je al aangekaart dat het salaris niet conform de advertentie is?
IDH

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: vr 02 jul 2010 16:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er is juridisch geen enkele grond om een hoger salaris te eisen, enkel omdat zulks zou zijn voorgehouden in de vacature.

Wel is natuurlijk frappant dat nu lager wordt geboden. je kunt niet anders dan de incongruentie aan de werkgever voor houden. Als hij weigert het salarisniveau gelijk te trekken, kun je weigeren de baan te accepteren of alsnog akkoord gaan met het mindere.

Notabene: Als het - in de vacature - genoemde salaris is gebaseerd op een CAO, sta je sterker, mits de CAO van toepassing is op je arbeidsrelatie. In dat geval zou je aanspraak kunnen maken op betreffend minimum.

Notabene II: Dit 'grapje' wordt vaak uitgehaald in de zorg. Twee functies overlappen elkaar bijna volledig, doch liggen qua 'schaal' behoorlijk uit elkaar. Het grote verschil is dat bij de ene functie wel onregelmatige werktijden gelden en bij de andere niet. De vacature vermeldt het salaris dat bij de hoogste schaal hoort. Partijen overleggen, waarna de werknemer wordt voorgehouden dat hij niet onregelmatig hoeft te werken. Er wordt niet met de werknemer overlegd waarom dit gegeven relevant zou zijn. Nadien wordt de werknemer toch ineens ingedeeld in een lagere schaal. Nadat de werknemer verhaal zoekt, krijgt hij de reactie: "Maar u wilde toch niet onregelmatig werken?"
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds