IchBinKunstJeSuisArt
Leeftijd: 33 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvA
|
Geplaatst: wo 30 jun 2010 14:05 Onderwerp: In de zeik genomen door je bedrijf.. |
|
|
Hoi,
Ik heb een vraagje. Een vriend van mij is leerling kok. Hij doet een BBL- opleiding en word momenteel vier dagen per week in de praktijk opgeleid, dat doet hij nu ongeveer 2 jaar.
Hij werkt 4 tot 6 dagen in de week en dan vaak zo'n 12 tot 14 uur per dag, reken maar uit hoeveel dat is, en hij krijgt 38 uur uitbetaald. In zijn contract is dat ook aangegeven en die heeft hij getekent dus dan heb ik nog zoiets van goed, dat is zijn eigen schuld. Alhoewel ik betwijfel of dat uberhaupt wel mag. Daarnaast klopt er nooit ook maar iets van zijn loonstrookjes en krijgt hij ze pas mee naar heel veel zeuren, soms ook helemaal niet of een maand later, ook zijn vakantiegeld is nog niet uitbetaald en dat moest al in mei, ze hebben hem wijsgemaakt dat het wel goed komt en dat je het tot drie maanden later mag uitbetalen, is dat wel waar? Hij vraagt er telkens om en steeds zeggen ze dat hij nog maar "ff moet wachten."
Als laatste is zijn contract twee maanden geleden afgelopen en is hij daar nog steeds in dienst, hij zegt dat het stilzwijgend verlengt word als ze je na je contract nog maar 1 dag laten werken, daar weet ik verder vrij weinig van. Maar hij kreeg na heel veel zeuren een contract aangeboden waar ook helemaal niks van klopte, dus heeft hij gevraagt om een nieuw contract, ze zeiden steeds teken het nou maar dan zijn we van het gezeik af maar hij heeft dat uiteraard niet gedaan.
Nu wilt hij juridische stappen ondernemen, heeft hij een poot om op te staan of niet? En ik hoop ook heel erg op antwoorden op de rest van mijn vragen!
Alvast heel erg bedankt.. |
|