Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Force justice ...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 03 aug 2025 0:03
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wanprestatie en ontbinding
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
VBF

Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: di 22 jun 2010 13:09    Onderwerp: Wanprestatie en ontbinding Reageer met quote Naar onder Naar boven

NOTE: indien je niet alles wilt lezen, de vragen (zie onderstreepte stukken) kunnen waarschijnlijk ook apart beantwoord worden.

Hallo,

Momenteel zit ik in de propedeuse fase (HBO, niet rechten). Ik ben in februari ingestroomd (eerst MBO gedaan) dus het een half jaar van recht moeten missen.
Hierdoor zit ik met een probleem. De casus is als volgt:

(Ik moet advies geven aan Wijnhandel S)

Afnemer X is achterstallig met de betaling van een door u gestuurde factuur d.d. 18 juli 2009, groot € 18.000,-. Het betreft een partij wijn uit Spanje, die al deels is doorgeleverd aan klanten.

Leveringsvoorwaarden: Wijnhandel S behoudt het eigendom van de geleverde goederen totdat de volledige koopsom door de afnemers is betaald.

Vraag 1:
Kan Wijnhandel S de koopovereenkomst met X ontbinden; zo mogelijk gekoppeld aan een vergoeding voor de geleden schade?

Mijn antwoord (in het kort)

Uit de overeenkomst vloeien verbintenissen voort. Namelijk het leveren van goederen (al gedaan door S) en het betalen van de geldsom (nog niet gebeurd door X).
Dit is een toerekenbare tekortkoming in de nakoming (van een verbintenis van een overeenkomst), er is dus sprake van wanprestatie.
Iedere toerekenbare tekortkoming in de nakoming van een verbintenis verplicht de schuldenaar de schade die de schuldeiser daardoor leidt te vergoeden (art. 6:74 BW).

Je hebt dan 3 vrije keuzes
Ontbinding / vervangende schadevergoeding / nakoming
(kan in combinatie met aanvullende schadevergoeding)

Ik had:

Ontbinding is mogelijk omdat:
a) het een wederkerige overeenkomst betreft (beide partijen hebben een verbintenis op zich genomen ter verkrijging van een door de andere partij te verrichten daartegenoverstaande prestatie),
b) er sprake is van een tekortkoming (de verbintenis is opeisbaar en de prestatie blijft uit),
c) de tekortkoming de ontbinding rechtvaardigt (tekortkoming is van grote betekenis) en
d) er verzuim optreed ingevolge artikel 83 letter a BW.

Ontbinding heeft tot gevolg dat partijen van hun verbintenissen worden bevrijd (art. 6:271 BW). Maar er is al gepresteerd. Ontbinding heeft geen terugwerkende kracht (art. 6:269 BW). De bedoeling van ontbinding is dat de overeenkomst en alle gevolgen daarvan ongedaan worden gemaakt, hierdoor heeft iedere partij die een prestatie heeft ontvangen (in casu: X), de verplichting om deze prestatie na ontbinding ongedaan te maken. Het ongedaan maken is in casu bemoeilijkt door het feit dat een deel van de wijn al is door verkocht aan klanten.
Er zal op X, indien ontbinding gevorderd wordt, een wettelijke ongedaanmakingsverplichting rusten (art. 6:271 BW). X zal aan u het eigendom van de nog niet verkochte wijnen moeten verschaffen door deze wijnen aan u terug te geven.

Maar hoe moet dat met de doorgeleverde goederen?
Je kunt niet ontbinding vorderen voor de goederen die op voorraad liggen, en dan vervangende schadevergoeding voor de goederen die al verkocht zijn.

Kan de aanvullende schadevergoeding (die je vordert samen met ontbinding) de al geleverde goederen vergoeden (samen met rente en incassokosten)?

Vraag 2: Kan S de betreffende partij wijn revindiceren? (maak onderscheid tussen de doorgeleverde wijn aan klanten en de wijn die nog bij X op voorraad is)

Mijn antwoord: (van deze stof helemaal geen kaas gegeten, beetje op internet gezocht)

Gewoonlijk gaat het recht van eigendom over indien goederen worden verkocht. Door de door u gestelde leveringsvoorwaarden (S behoudt het eigendom van de geleverde goederen totdat de volledige koopsom door de afnemer is betaald) is dit niet van toepassing. U heeft na verkoop van de goederen nog steeds het eigendom, omdat X nog niet heeft betaald. Omdat u nog het eigendom heeft van de partij wijn, kunt u de wijn die nog op voorraad staat bij X revindiceren (art. 5:2 BW).
De wijn die al doorgeleverd is aan klanten kunt u niet revindiceren. De klanten die de wijn kochten bij X waren te goeder trouw ten tijd van de koop en zijn dus eigenaar geworden van deze goederen (art. 3:118 juncto art. 3:119 lid 1 BW), u kunt deze goederen niet revindiceren.

Ik weet niet of de benoemde artikelen kloppen (3:118 en 3:119) voor de onderbouwing, en of het inderdaad juist is (dat ze de goederen niet kunnen revindiceren die al doorverkocht zijn).

Alvast bedankt voor het doorlezen!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
VBF

BerichtGeplaatst: wo 23 jun 2010 11:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Even aangepast, de vragen zijn (waarschijnlijk) ook afzonderlijk te beantwoorden (zonder de casus / mijn antwoord te kennen). Het is dus niet nodig om alles te lezen!
VBF

BerichtGeplaatst: wo 23 jun 2010 16:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij heb ik de antwoorden.
De aanvullende schadevergoeding vergoed ook de producten die al doorgeleverd zijn.

Revindicatie kan wel op de goederen die nog op voorraad zijn (want X is beschikkingsonbevoegd, er werd niet voldaan aan de overdrachtsvereisten).
Revindicatie kan niet op de doorverkochte producten worden toegepast omdat deze aanspraak kunnen maken op derdenbescherming.
John Locke

John Locke

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UL

BerichtGeplaatst: za 26 jun 2010 6:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zou zeggen als antwoord op vraag 1:

- de nakoming is blijvend onmogelijk (want de wijn is al doorgeleverd)
- ontbinden kan volgens 6:265 BW (toerekenbaarheid is trouwens volgens dat art. niet nodig)
- verzuim is hierbij niet nodig

Schadevergoeding lijkt me mogelijk op grond van 6:74 BW aangezien het niet-nakomen toerekenbaar is. Verzuim is ook hier niet mogelijk.

Het lijkt me wel dat het of schadevergoeding is of ontbinding, maar dat weet ik niet zeker..
Laurens02

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: zo 27 jun 2010 11:09    Onderwerp: Re: Wanprestatie en ontbinding Reageer met quote Naar onder Naar boven

VBF schreef:
de schade die de schuldeiser daardoor leidt

ij Wink

VBF schreef:

a) het een wederkerige overeenkomst betreft (beide partijen hebben een verbintenis op zich genomen ter verkrijging van een door de andere partij te verrichten daartegenoverstaande prestatie),
b) er sprake is van een tekortkoming (de verbintenis is opeisbaar en de prestatie blijft uit),
c) de tekortkoming de ontbinding rechtvaardigt (tekortkoming is van grote betekenis) en

Ik zie in de casus geen concrete aanwijzingen dat er inderdaad een fatale termijn gold. Vollediger zou zijn om bij d) aan te geven [jouw antwoord], mits in de factuur een fatale termijn genoemd is; ontbreekt deze, dan is ontbinding mogelijk nadat ingebrekestelling conform art. 6:82 lid 1 zonder resultaat is gebleven.
[edit] zoals John Locke al zegt: verzuim is bij 3:265 geen vereiste. Wel voor de schadevergoeding![/edit]

VBF schreef:

Ontbinding heeft tot gevolg dat partijen van hun verbintenissen worden bevrijd (art. 6:271 BW). Maar er is al gepresteerd. Ontbinding heeft geen terugwerkende kracht (art. 6:269 BW).

Er zal op X, indien ontbinding gevorderd wordt, een wettelijke ongedaanmakingsverplichting rusten (art. 6:271 BW). X zal aan u het eigendom van de nog niet verkochte wijnen moeten verschaffen door deze wijnen aan u terug te geven.

Kan de aanvullende schadevergoeding (die je vordert samen met ontbinding) de al geleverde goederen vergoeden (samen met rente en incassokosten)?

Ik denk van niet, het vergoeden van de geleverde goederen is juist het hoofdonderdeel van de ongedaanmakingsverplichting. De aanvullende schadevergoeding staat daar los van.

VBF schreef:
Omdat u nog het eigendom heeft van de partij wijn, kunt u de wijn die nog op voorraad staat bij X revindiceren (art. 5:2 BW).
De wijn die al doorgeleverd is aan klanten kunt u niet revindiceren. De klanten die de wijn kochten bij X waren te goeder trouw ten tijd van de koop en zijn dus eigenaar geworden van deze goederen (art. 3:118 juncto art. 3:119 lid 1 BW), u kunt deze goederen niet revindiceren.

Ik weet niet of de benoemde artikelen kloppen (3:118 en 3:119) voor de onderbouwing, en of het inderdaad juist is (dat ze de goederen niet kunnen revindiceren die al doorverkocht zijn).

Het antwoord is goed, maar je noemt inderdaad niet de goede artikelen. Probeer het eens met de artikelen 3:84 lid 1, 3:86 (en 3:92) en laat even zien hoe je op basis van die artikelen het antwoord opbouwt.

BerichtGeplaatst: di 29 jun 2010 20:09    Onderwerp: Re: Wanprestatie en ontbinding Reageer met quote Naar onder Naar boven

Laurens02 schreef:
VBF schreef:
de schade die de schuldeiser daardoor leidt

ij Wink

Inderdaad, lijdt! Sad Extra pijnlijk, ik probeer juist op mijn spelling te letten, mede door de afwezigheid van Nederlands lessen op het MBO zijn mijn taalvaardigheden niet verbeterd.

Laurens02 schreef:

VBF schreef:

Ik zie in de casus geen concrete aanwijzingen dat er inderdaad een fatale termijn gold. Vollediger zou zijn om bij d) aan te geven [jouw antwoord], mits in de factuur een fatale termijn genoemd is; ontbreekt deze, dan is ontbinding mogelijk nadat ingebrekestelling conform art. 6:82 lid 1 zonder resultaat is gebleven.
[edit] zoals John Locke al zegt: verzuim is bij 3:265 geen vereiste. Wel voor de schadevergoeding![/edit]

VBF schreef:

Ontbinding heeft tot gevolg dat partijen van hun verbintenissen worden bevrijd (art. 6:271 BW). Maar er is al gepresteerd. Ontbinding heeft geen terugwerkende kracht (art. 6:269 BW).

Ik denk van niet, het vergoeden van de geleverde goederen is juist het hoofdonderdeel van de ongedaanmakingsverplichting. De aanvullende schadevergoeding staat daar los van.

VBF schreef:
Omdat u nog het eigendom heeft van de partij wijn, kunt u de wijn die nog op voorraad staat bij X revindiceren (art. 5:2 BW).

Het antwoord is goed, maar je noemt inderdaad niet de goede artikelen. Probeer het eens met de artikelen 3:84 lid 1, 3:86 (en 3:92) en laat even zien hoe je op basis van die artikelen het antwoord opbouwt.

Het verzuim blijkt uit de factuur (staat betaling binnen 30 dagen op), hier vergeten te vermelden.
Had in de tussen tijd art. 3:84 al gevonden, maar deze stof hebben wij (volgens mij) niet behandeld (misschien in het eerste half jaar van de propedeuse). Mijn antwoord heb ik enigszins aangepast naar aanleiding van een vriend van een projectlid (studeert Rechten @ UvT), hij wees me ook op art. 3:84 en nog een aantal andere dingen. Verder ben ik maar eerst de opdrachten van recht na gaan kijken van de andere projectleden (een aantal foutjes gevonden).
Kijkend naar andere projectgroepen hebben wij (onze projectgroep) het veel uitgebreider uitgelegd. Sommige hadden maar 7 regels nodig!

Het project is inmiddels al ingeleverd en het oordeel krijg ik (als het goed is) maandag. Dan kan ik ook opheldering vragen omtrent de vraagstukken.

Erg bedankt voor de hulp!
Laurens02

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: wo 30 jun 2010 17:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Graag gedaan!

Laat a.u.b. nog even weten welke invulling je uiteindelijk aan de opdracht hebt gegeven en welke beoordeling / evt. commentaar je kreeg!

BerichtGeplaatst: wo 07 jul 2010 16:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maandag mijn punten opgehaald, de docent van recht was niet aanwezig dus ik kon geen vragen stellen. Het tentamen van recht / belastingrecht in ieder geval wel goed gemaakt!
Indien ik nog feedback krijg van de docent zal ik het t.z.t. nog wel laten horen.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds