|
Auteur |
Bericht |
Jet
Leeftijd: 62 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 14 aug 2011 21:00 Onderwerp: |
|
|
sjaanzwaan schreef: | Jet schreef: |
Laat me raden...
Nooit de fout van de winkelier/monteur zeker. |
in dit geval niet de eigenaar noch de winkelier maar de monteur die het verschil tussen links en rechts niet kent
of niet heeft opgelet bij het aanleggen van de warm en koud water leiding
dus zeker geen fout van de winkelier
en zeker niet van de service monteur
wel dom dat de opdrachtgever het zwart heeft laten uitvoeren en dus geen cliam kan doen bij de oorspronkelijke monteur |
Gezien deze opmerking:
Quote: | maar laat mij raden
jullie zijn gezakt
zo niet meld even bij welk advocaten kantoor jullie werken dan weet nederland dat zij die niet moeten nemen
wedden dat de rekening betaald is Cool |
reageerde ik cynisch. Maar dat viel je niet op zeker  |
|
|
|
 |
sjaanzwaan
Leeftijd: 62 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): LOI
|
Geplaatst: zo 14 aug 2011 21:19 Onderwerp: |
|
|
Jet schreef: |
Gezien deze opmerking:
Quote: | maar laat mij raden
jullie zijn gezakt
zo niet meld even bij welk advocaten kantoor jullie werken dan weet nederland dat zij die niet moeten nemen
wedden dat de rekening betaald is Cool |
reageerde ik cynisch. Maar dat viel je niet op zeker  |
euhh nee dat is mij dan ontgaan het stukje cynisch dat is ook niet mijn sterkste kant
logica daarintegen wel
jammer dat de starter van deze thread nooit het einde erop heeft geknalt
maar zoals ik al zei "wedden dat de rekening betaald is"
mischien ook wel even leuk om hierin te verwijzen naar een bouwnorm
de standaard is namelijk links warm rechts koud
als hier geen norm voor zou wezen en er lopen 10 loodgieters op een bouwput van 250 woningen dan kun je je wel voorstellen dat het een zooitje wordt
badkamer monteur ?
keuken monteur ?
ik denk dat ze dan gillend weglopen
mijn 2 cent voor readers
denk goed na en denk niet in je voordeel maar denk eerlijk
hier is de boosdoener zwart werken geweest _________________ ' ' |
|
|
|
 |
Yetl
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvU
|
Geplaatst: zo 14 aug 2011 21:43 Onderwerp: |
|
|
sjaanzwaan schreef: |
dat is mooi en zeker politiek correct geantwoord daar moet je zeker wel ervaring voor hebben om zo te antwoorden
maar goed zoals ik al eigenlijk aangeef hoef je echt geen wizzz te zijn om dit al van mijlen af aan te zien komen en direct weten dat als de warm en koud omgedraaid zitten dat de boel fout is en niet is te verhalen op de leverancier van een kraan |
Dat hangt er dus maar vanaf. Is de monteur ongevraagd langsgekomen dan ligt dat heel anders dan dat iemand een garantieverzoek doet. De totstandkoming van een en ander is juridisch dus relevant... het is dus niet gek dat op een juridisch forum ook dat formele aspect wordt besproken. Daar mag je allerlei neerbuigende dingen over zeggen, maar dat zegt meer over u dan over de inhoud van de discussie. _________________ Messenger at Arms |
|
|
|
 |
MarijnP
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 321
|
Geplaatst: zo 14 aug 2011 22:57 Onderwerp: |
|
|
@Sjaanzwaan: het is natuurlijk prima dat je je vraagtekens zet bij antwoorden die hier gegeven worden, ook al ben je niet juridisch onderlegd. Maar als je zo hoog van de toren blaast als jij doet en vervolgens uit je post blijkt dat je niet echt begrijpt waar het om draait, sta je natuurlijk wel een ietsjepietsje voor lul.
Ik zou dus wat inbinden als ik jou was. Of je kan, en dat is misschien nog wel de optie, het beantwoorden overlaten aan mensen die na het afronden van de basisschool wel verder hebben geleerd. |
|
|
|
 |
sjaanzwaan
|
Geplaatst: di 16 aug 2011 0:54 Onderwerp: |
|
|
MarijnP schreef: | @Sjaanzwaan: het is natuurlijk prima dat je je vraagtekens zet bij antwoorden die hier gegeven worden, ook al ben je niet juridisch onderlegd. Maar als je zo hoog van de toren blaast als jij doet en vervolgens uit je post blijkt dat je niet echt begrijpt waar het om draait, sta je natuurlijk wel een ietsjepietsje voor lul.
Ik zou dus wat inbinden als ik jou was. Of je kan, en dat is misschien nog wel de optie, het beantwoorden overlaten aan mensen die na het afronden van de basisschool wel verder hebben geleerd. |
als ik zo je reactie lees heb jij in iedergeval niet de basis school afgemaakt
en als je een beetje beter leest dan zie je dat ik zeker wel weet waar dit om draait
maar goed als je de basis school niet afmaakt valt het lezen uiteraard zwaar
ik blijf bij mijn standpunt in deze
en dat is dat iedereen kan aanzien komen dat als leidingwerk verkeerd zit er geen schuldvraag bij een leverancier van een kraan gelegt kan worden
dat de leverancier een monteur langstuurd is heel gewoon die komt kijken of zijn geleverde waar defect is
en zoals ik in het kort stelde
leverancier fout = leverancier betalen
leverancier niet fout = leverancier niet betalen
tip voor MarijnP
Hans Anders 2 voor de prijs van 1 wil ook wel eens helpen
mmm waar zou je nu garantie op hebben op de betaalde of op de gratis bril  _________________ ' ' |
|
|
|
 |
MarijnP
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 321
|
Geplaatst: di 16 aug 2011 1:13 Onderwerp: |
|
|
Quote: | en als je een beetje beter leest dan zie je dat ik zeker wel weet waar dit om draait |
Niet dus. Lees de posts van Yetl nog maar eens door, dan zul je zien dat het interessante aspect van deze casus niet de schuldvraag (zoals jij het noemt) betreft. Dat het verkeerd monteren van de kraan niet aan de winkel kan worden toegerekend is eigenlijk nooit een punt van discussie geweest.
Probeer nu zelf maar te achterhalen waar de discussie wel over ging (goed lezen!). |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: di 16 aug 2011 9:51 Onderwerp: |
|
|
MarijnP schreef: | Probeer nu zelf maar te achterhalen waar de discussie wel over ging (goed lezen!). |
Extra gratis bonus tip voor sjaanzwaan.
Stel dat jij eens een keer te weinig werk hebt. Er komt dus geen geld binnen, maar jouw vrouw en kindjes willen wel graag brood op de plank. Dan moet je gewoon langs al jouw klanten van het afgelopen jaar gaan en de boel controleren. Als het allemaal "gewoon" in orde is, dan stuur je ze vervolgens een factuur voor het feit dat je langs bent gekomen.
Wellicht helpt dit voorbeeld je bij het beantwoorden van de vraag van MarijnP. _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
sjaanzwaan
|
Geplaatst: zo 28 aug 2011 10:48 Onderwerp: Re: Voorrijkosten na garantie verzoek |
|
|
er zijn natuurlijk mensen die niets van forums snappen zoals MarijnP
(wat je ze niet kwalijk kunt nemen als ze nooit in de wereld komen en alleen op een zolderkamertje zitten en proberen een boek te lezen over rechten maar waarvan de materie te zwaar is gezien de lagere school niet is afgerond)
dus lees eerst nog maar eens de thread van de starter dan begrijp je mischien waar dit over gaat
ik heb juist gereageerd omdat er zulke onzin wordt uitgekraamd waardoor consumenten op het verkeerde been worden gezet en hoge kosten op hun hals halen
ik blijf bij mijn standpunt dat de client moet betalen en zijn argumenten zoals hij ze aangeeft geen reden zijn om niet te betalen
DENNIS79 schreef: |
Stel dat jij eens een keer te weinig werk hebt. Er komt dus geen geld binnen, maar jouw vrouw en kindjes willen wel graag brood op de plank. Dan moet je gewoon langs al jouw klanten van het afgelopen jaar gaan en de boel controleren. Als het allemaal "gewoon" in orde is, dan stuur je ze vervolgens een factuur voor het feit dat je langs bent gekomen.
DENNIS79 |
Prachtig voorbeeld alleen slaat dit helemaal nergens op
client heeft zelf gebelt en aangegeven dat er iets niet correct functioneert
hierop is correct gehandelt door de leverancier cq fabrikant
nogmaals mochten deze niet correct reageren dan hebben de rechtsbijstand verzekeringen weer een feesie
en ja als mijn klanten mij zouden bellen dan ga ik langs en als het mijn fout is dan zijn alle kosten voor mij
moet ik de fout van derde partijen oplossen dan is het vrij simpel en zijn de kosten niet voor mij
deze zullen zij dan moeten verhalen op de derde partij mits zij deze wel in de gelegenheid gesteld hebben om de fout te herstellen
hebben zijn niet het bedrijf in de gelegenheid gesteld om de fout te herstellen dan wordt het lastig de kosten te verhalen
het is triest gesteld met de mensen hier ik hoop niet dat dit onze toekomstige advocatuur wordt
dan wordt emigreren toch wel heel aantrekkelijk  _________________ ' ' |
|
|
|
 |
Jet
Leeftijd: 62 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 28 aug 2011 11:18 Onderwerp: Re: Voorrijkosten na garantie verzoek |
|
|
sjaanzwaan schreef: | ]het is triest gesteld met de mensen hier ik hoop niet dat dit onze toekomstige advocatuur wordt
dan wordt emigreren toch wel heel aantrekkelijk  |
Ik zeg... DOEN  |
|
|
|
 |
LM
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 28 aug 2011 17:54 Onderwerp: |
|
|
Mijn indruk is dat het niet billijk is dat de leverancier hier voor opdraait. Bij mij roept het op dat TS de fout van de installateur probeert af te wentelen op de leverancier.
1. De garantiebepalingen zeggen waarschijnlijk wie opdraait voor voorrijkosten (wat daar gaat het over). Normaal gesproken kosten inderdaad voor leveranciers als de fout bij hen ligt en kosten voor consument als de fout daar ligt.
2. Vervolgens meldt TS de storing en maakt geen bezwaar tegen de komst van een monteur die werd aangekondigd. TS dacht dat dit "service" was, maar het is m.i. pleitbaar dat de winkel dit heeft opgevat als een beroep op de garantie. Als blijkt dat de fout niet bij de leverancier ligt, worden voorrijkosten dan terecht in rekening gebracht. De vraag is nu nog waar dat uurtarief voor gerekend werd. Vermoedelijk is dit het standaardtarief dat gerekend wordt voor het storingsonderzoek. In dit geval (gelet het factuurbedrag) betrof het kennelijk kleine storing en is de fout direct hersteld en zijn geen extra uren in rekening gebracht voor het herstel. Zou dit wel het geval zijn dan lijkt mij dat TS een punt heeft, althans zodra de monteur na zijn standaard onderzoek niet eerst met TS de resultaten heeft besproken, waarna eventueel de opdracht tot reparatie kan volgen. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: zo 28 aug 2011 19:13 Onderwerp: |
|
|
Het gaat er hier om hoe precies het gesprek is verlopen. Als TS heeft mogen begrijpen dat de leverancier iemand gratis zou laten komen kijken, dan is TS niets verschuldigd. Er waren hier als ik de situatie goed begrijp ook geen algemene voorwaarden van toepassing of iets dergelijks. Garantiebepalingen over service aan huis zijn er niet; er is slechts een onderdeel gekocht.
Verder wist de monteur kennelijk bij aankomst al voor 95% zeker wat het probleem was. Dat had ook telefonisch kunnen worden afgehandeld. Het is onredelijk om iemand op deze manier volkomen onnodig voorrijkosten aan te smeren. Uiteindelijk belde TS duidelijk niet om iemand langs te laten komen (installatie deed hij zelf / liet hij zelf uitvoeren), maar om te vragen of het misschien een bekend probleem was.
Van een onrechtmatige daad zoals werd gesuggereerd is hier natuurlijk geen sprake. TS heeft ook geen schade geleden. De vraag is of de winkel een rechtsgrond heeft om betaling van die 130 euro te vorderen.
Aan de manier van reageren door sjaanzwaan kunnen beter maar helemaal geen woorden (of leestekens!) vuilgemaakt worden. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
LM
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 28 aug 2011 19:57 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Garantiebepalingen over service aan huis zijn er niet; er is slechts een onderdeel gekocht. |
Is een kraan een onderdeel? Betreft een product dat normaliter dusdanig geïnstalleerd wordt dat je dit niet zomaar even weer meeneemt naar de winkel als het defect blijkt te zijn, dus zijn er in de garantiebepalingen wellicht (net als bij bijv. wasmachines) voorwaarden opgenomen over reparatie aan huis. Mee eens dat de inhoud van het gesprek bepalend is, maar als dit niet duidelijk wordt zal teruggevallen worden op de algemene bepalingen. Hoe dan ook is m.i. niet vanzelfsprekend - mits niet expliciet gemeld - dat een bedrijf gratis een monteur stuurt die de klacht komt onderzoeken en vervolgens niets in rekening brengt als blijkt dat de klacht door de consument zelf veroorzaakt is. Gelet het factuurbedrag neem ik aan dat dit voorrijkosten + kosten onderzoek zijn. Of dit veel of weinig is, is weer een andere discussie.
Aanvulling: zie hier bijv. de standaardvoorwaarden van GROHE (reparatie aan huis valt hieronder)
http://www.grohe.nl/nl/service/garantie/p/85_79715.html
en deze nog:
Voor onze dienstverlening hanteren wij de regels zoals die gelden conform onze garantievoorwaarden. Dit betekent dat als het een productfout betreft en er een servicemonteur ingezet wordt, er in het eerste jaar na aankoop geen kosten in rekening worden gebracht. In het tweede tot en met het vijfde jaar worden alleen de voorrijkosten berekend. Als het geen productfout betreft, worden de kosten van het bezoek, de arbeid en eventuele materialen wel aan de opdrachtgever doorberekend. De tarieven daarvoor zijn:
Voorrijden: € 48,50 incl. BTW
Arbeid : € 52,00 incl. BTW per uur. Berekening per eenheid van 6 minuten. |
|
|
|
 |
MarijnP
|
Geplaatst: zo 28 aug 2011 20:18 Onderwerp: |
|
|
Nou nou Sjaanzwaan, ik moet zeggen dat je me wel een beetje teleurstelt. Dennis en ik nemen de moeite je iets duidelijk te maken en je wat te leren, maar in je reactie herhaal je slechts hetgeen dat je in al je eerdere posts ook al stelde. Had je daar nou bijna 2 weken de tijd voor nodig?
Overigens, ik woon inderdaad op een zolderkamer. Dat heb je dan wel weer goed gezien! |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: ma 29 aug 2011 10:13 Onderwerp: Re: Voorrijkosten na garantie verzoek |
|
|
sjaanzwaan schreef: | DENNIS79 schreef: | Stel dat jij eens een keer te weinig werk hebt. Er komt dus geen geld binnen, maar jouw vrouw en kindjes willen wel graag brood op de plank. Dan moet je gewoon langs al jouw klanten van het afgelopen jaar gaan en de boel controleren. Als het allemaal "gewoon" in orde is, dan stuur je ze vervolgens een factuur voor het feit dat je langs bent gekomen. |
Prachtig voorbeeld alleen slaat dit helemaal nergens op
client heeft zelf gebelt en aangegeven dat er iets niet correct functioneert
hierop is correct gehandelt door de leverancier cq fabrikant
|
Dat is nu precies de vraag die uiteindelijk behandeld werd. Heeft de leverancier wel correct gehandeld?
Juridisch gezien kun je pas factureren als er een verbintenis daartoe bestaat. Die verbintenis in casu zal er op basis van een overeenkomst moeten zijn. Die overeenkomst komt tot stand op basis van een aanbod en aanvaarding daarvan, en sowieso op basis van wil en verklaring.
In eenvoudige taal: Voor beide partijen moet duidelijk zijn wat er nu precies is afgesproken en wat de gevolgen daarvan zijn, anders is er geen overeenkomst en ook geen rechtsgrond om te factureren.
Als de leverancier niet op enige manier duidelijk heeft gemaakt dat er mogelijk kosten verbonden zijn aan een onterechte garantieclaim, dan is er eenvoudigweg geen grond om te factureren. _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
|