Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Force justice ...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 02 aug 2025 22:48
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Inbeslagname rijbewijs van een niet ingezetene nederlander
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
renervb

Leeftijd: 62
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: wo 23 jun 2010 11:43    Onderwerp: Inbeslagname rijbewijs van een niet ingezetene nederlander Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben 10 dagen geleden vanwege een snelheidsovertreding mijn rijbewijs kwijt geraakt en inmiddels is het voor 4 maanden ingevorderd waarna een beslissing zal worden genomen. Ik ben een nederlander woonachtig in de verenigde arabische emiraten waar ik tevens over een geldig rijbewijs beschik. Met dit rijbewijs kan ik in alle landen een auto huren maar ik vraag me af of ik nu met dit rijbewijs in Nederland mag rijden. Wellicht kan iemand mij dit zeggen of heeft iemand hier ervaring mee?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Nemine contradicente
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: wo 23 jun 2010 12:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat is niet toegestaan.
Het gaat niet om specifiek dit rijbewijs wat u is ingenomen, maar waar dat rijbewijs voor staat.
U is de rijbevoegdheid ontzegd wat betekent dat het bewijs dat u mag rijden is ingenomen. Strikt genomen had de politie al uw rijbewijzen kunnen c.q. moeten innemen.
Het gaat er om dat u de rijbevoegdheid is ontzegd, ergo u mag niet (meer) rijden.

NB: dit is het verkeerd sub-forum voor dit soort vragen.
renervb

Leeftijd: 62
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: wo 23 jun 2010 12:38    Onderwerp: Ingevorderde Rijbewijs Reageer met quote Naar onder Naar boven

In beginsel heeft U gelijk daar strikt genomen er geen bewijs is om te mogen rijden.
Volgens mij mag iemand in alle landen rijden met uitzondering van
Nederland. Er zijn nog geen afspraken binnen de EU laat staan daar buiten inzake dit soort gevallen waardoor iemand met een ander geldig rijbewijs overal zou kunnen rijden zo lang de verzekering dit niet uitsluit uiteraard. Verder zou het zelfs zo kunnen zijn dat iemand met een rijbeijs uit een ander land ook in Nederland mag rijden mits voldaan aan alle eisen zoals onder andere een geldige verzekering.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Nemine contradicente
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: wo 23 jun 2010 12:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nog even gegoogled en kwam net de volgende bijdrage op een forum tegen
Quote:
Inderdaad kan een buitenlands rijbewijs wel ingevorderd worden (dat is inderdaad niet hetzelfde als intrekken of ongeldig verklaren), maar buiten Nederland heeft dat geen rechtskracht. De enige uitzondering is als het buitenlandse rijbewijs van iemand is die in Nederland woont. Een immigrant die nog enige tijd met zijn vreemde rijbewijs mag rijden. Dán wordt het buitenlandse rijbewijs met een Nederlands rijbewijs gelijkgesteld.

Als een buitenlands rijbewijs (van een niet-ingezetene) wordt ingevorderd, kan de betrokkene over de grens weer gewoon achter het stuur kruipen. Hij rijdt dan niet zonder rijbewijs (rijbevoegdheid), maar kan alleen het document niet tonen. Dat is juridisch niet hetzelfde.
Andersom: als een Nederlander (beter gezegd: Nederlands ingezetene) zijn rijbewijs in het buitenland moet inleveren, en vervolgens in Nederland
achter het stuur kruipt, kan hij niet gepakt worden wegens het rijden zonder rijbewijs (een feit dat zwaar wordt zwaar aangerekend en ook grote problemen kan opleveren met de verzekering), maar slechts wegens het niet op eerste vordering behoorlijk ter inzage geven van het document (wat slechts als een heel licht vergrijp wordt gezien: in Nederland 60 euro boete [feitcode K150c]). Maak je tegen die boete bezwaar bij de officier van Justitie op grond van het feit dat het document in het buitenland op het politiebureau ligt, dan is het beleid dat dat bezwaar gehonoreerd wordt en de boete geschrapt. De buitenlandse invordering van een in dat buitenland vreemd rijbewijs heeft alleen in het desbetreffende buitenland rechtskracht en niet in Nederland, en de gevolgen mogen zich dan ook niet tot in Nederland uitstrekken (overmachtssituatie, ook al heeft de betrokkene er misschien zelf schuld aan), is de redenering. Daar werkt de Nederlandse justitie niet
aan mee.
Europese harmonisatie van de regels op dit punt en wederzijdse erkenning van elkaars rijbewijsinvorderingen bij vreemde rijbewijzen is er nog niet.
Het komt me vreemd voor maar het zou kunnen kloppen. (Vooral omdat de desbetreffende auteur de correcte feitcode aanhaalt wat vrij specifieke informatie is).
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds