|
Auteur |
Bericht |
Safex
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 22 jun 2010 21:55 Onderwerp: Bevoegdheid school |
|
|
Hallo allemaal,
ik zit met een aantal vragen met betrekking tot de bevoegdheden van een middelbare school.
1. Heeft een school het recht om leerlingen te verbieden om buiten het school terrein in een bepaald gebied te komen? (bijv. een straat door een woonwijk waar leerlingen overlast zouden veroorzaken door te vervuilen, een speeltuin). ik kan mij voorstellen dat dit tegen de vrijheid van beweging oid is, maar hoe is dit af te wegen tegen de plicht van een school om geen overlast te veroorzaken in de omgeving?
2. In hoeverre werken de bevoegdheden van een leerkracht/decaan door tijdens schooluren buiten school terrein?
3. mag een kledingstuk 'verboden' worden op basis van een mogelijke dubbelzinnige opvatting? ( het betreft hier een T-shirt met de tekst Cock of the year wat je kan opvatten als haan maar ook als mannelijk geslachtsdeel)
4. mogen docenten c.q. de onderwijs instelling niet bij wetverboden goedereren (GSM, MP3 speler etc.) vorderen, voor een periode langer dan het einde van de schooldag?
Ik hoop dat iemand zo vriendelijk is de tijd te nemen om deze vragen te beantwoorden, aangezien ik met de middelen die ik als leek heb niet ver kom aangezien ik geen juridische prudentie kan vinden over deze onderwerpen
MVG Jelle |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 23 jun 2010 0:41 Onderwerp: |
|
|
Een school mag regels stellen, zolang ze maar niet volstrekt onzinnig zijn en voldoende duidelijk kenbaar worden gemaakt. Vrijheid van beweging en meningsuiting zijn leuk en goed, maar:
- als je niet meer leerplichtig bent is het jouw keuze om nog naar school te gaan;
- als je nog wel leerplichtig bent is dat precies de reden waarom je je, binnen redelijke grenzen, hebt te houden aan de regels van de school. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 23 jun 2010 0:42 Onderwerp: |
|
|
(dubbele post gewist) _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |