|
Auteur |
Bericht |
joostduhoux
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 24 jun 2010 14:02 Onderwerp: Ondeugdelijke aanschaf motor op marktplaats |
|
|
Goedendag
via marktplaats heb ik onlangs bij een particulier een motor gekocht. De desbetreffende particulier heeft de motor op 7 maart jl. bij een dealer gekocht maar maakte er toch te weinig gebruik van. De motor viel op het moment van koop nog onder de garantieperiode die de dealer heeft verschaft.
Ik was dolblij met mijn 1e motor en heb tijdens de koop niets kunnen constateren wat duidt op een ondeugdelijk product, mede daar ik niet veel verstand heb van motoren.
Na een check bij een (echte) dealer blijkt er van alles mis mee te zijn en is het niet een motor als nieuw zoals vermeld in de advertentie. Zonder de motor uit elkaar te halen waren er al ruim 10 gebreken, laat staan wat er gebeurt wanneer deze uit elkaar wordt gehaald. Zo lijkt het een schadegeval, missen er diverse boutjes en is er met de kmstand gerotzooid. Momenteel onverantwoord om mee door te rijden.
Ik weet dat er bij particulieren weinig te verhalen valt via MP, echter speelt de dealer een dubieuze rol in dit verhaal en heeft de verkoper mij een ondeugdelijk product verkocht
Kan ik de koop nog terugdraaien? Hoe sterk sta ik hier?
Met vriendelijke groet,
Joost |
|
|
|
 |
pacta sunt servanda
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 805
|
Geplaatst: do 24 jun 2010 15:50 Onderwerp: |
|
|
Je staat erg sterk juridisch gezien.
M.i. heb je twee keuzes.
1. Je ontbindt de koopovk met de particulier (schriftelijk) en je eist je geld terug. Het probleem dat je met deze optie krijgt is dat de particulier gewoon nee zegt, of waarschijnlijk nog wat ergers. Afhankelijk van de prijs die je hebt betaald voor de motor kan het zinvol zijn om naar de rechter te stappen om te laten vaststellen dat de overeenkomst is ontbonden en dan hopen dat de particulier zich schikt.
Wat misschien wel kan werken is de particulier uit te leggen dat hij hetzelfde kan doen bij de dealer.
2. Je beroept je op je garantie, want garantie krijg je op het product en niet op de persoon, en vraagt om reparatie.
Sowieso lijkt het zinvol om de vorige eigenaar zo snel mogelijk in te lichten om te 'proeven' hoe diegene ermee omgaat. _________________ ~Tempora mutantur, et nos mutamur in illis~ |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: do 24 jun 2010 16:19 Onderwerp: |
|
|
Ik deel de mening van de voorgaande spreker niet. Als koper heb je altijd een onderzoeksplicht en juist wanneer de verkoper geen professionele partij is, weegt die onderzoeksplicht zwaarder. |
|
|
|
 |
starter
Leeftijd: 57 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 24 jun 2010 19:33 Onderwerp: |
|
|
@StevenK:
En dat snap ik niet. Je hebt toch ook zoiets als dwaling (bw 6:228)?
Overigens stel je nu dat een onderzoeksplicht zwaarder weegt als je het produkt van een niet professionele koper koopt.
In mijn topic (http://rechtenforum.nl/forum/thread/title/koop+occasion+ontbinden%3F%3F/t/29193/?sid=cc679a2675c56036971d34c634ee619d) geef je hierin geen nuance aan.
Dus: als ik een produkt bij een professionele verkoper koop dan weegt de onderzoeksplicht niet zo zwaar als andersom??
Dat is voor deze topicstarter wel belangrijk te weten...lijkt mij... |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: do 24 jun 2010 21:09 Onderwerp: |
|
|
Klopt: je onderzoeksplicht is gericht op de redelijke verwachtingen die je had mogen hebben, mede op basis van de mededelingen van de verkoper. Bij een professionele verkoper mag er in de regel op vertrouwen dat zijn mededelingen deskundig zijn en niet alleen 'naar beste weten', terwijl bij een niet-professionele verkoper je er rekening mee moet houden dat het geen deskundige is. |
|
|
|
 |
starter
Leeftijd: 57 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 24 jun 2010 21:43 Onderwerp: |
|
|
Dan is de volgende vraag: in hoeverre kun je de koop (laten) ontbinden?
En op welk moment is er sprake van dwaling door de verkopende partij (dat lijkt mij in deze situatie van motorverkoop van toepassing)? |
|
|
|
 |
pacta sunt servanda
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 805
|
Geplaatst: vr 25 jun 2010 8:43 Onderwerp: |
|
|
@StevenK: in hoeverre denk jij dat het mogelijk moet zijn voor de vorige eigenaar om de koop tussen hem en de dealer te ontbinden? Daar zit je wel met een professionele partij.
Je hebt inderdaad wel gelijk m.b.t. de onderzoeksplicht van de TS. Maar hoe zwaar telt het feit dat de motor net daarvoor van de dealer is gekomen? _________________ ~Tempora mutantur, et nos mutamur in illis~ |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
|
Geplaatst: vr 25 jun 2010 9:31 Onderwerp: |
|
|
pacta sunt servanda schreef: | @StevenK: in hoeverre denk jij dat het mogelijk moet zijn voor de vorige eigenaar om de koop tussen hem en de dealer te ontbinden? Daar zit je wel met een professionele partij.
Je hebt inderdaad wel gelijk m.b.t. de onderzoeksplicht van de TS. Maar hoe zwaar telt het feit dat de motor net daarvoor van de dealer is gekomen? |
De eerste koper heeft met garantie bij een professional verkocht. Achteraf blijkt het apparaat heel erg niet-conform te zijn. Dat is een goede grond voor ontbinding. |
|
|
|
 |
|