|
Auteur |
Bericht |
GerbenR
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 10 nov 2010 15:20 Onderwerp: Hoe moet je bewijzen dat je online iets niet besteld hebt? |
|
|
Mijn vrouw wordt al een half jaar belaagd door een incasso-buro.
Zij zou online kleding hebben besteld bij H&M. Echter weet zij van niets en heeft dus ook geen bestelling geplaatst.
Ook hebben we nooit een pakketje van H&M mogen ontvangen. Via H&M krijgt ze geen informatie omdat schijnbaar haar geboortedaum daar niet overeenkomt met wat zij aangeeft. Het incassoburo heeft wel de nodige informatie gegeven over de bestelling. Het gaat om maten kleding welke niet in ons huis voorkomen.
Gisteren heeft ze een brief van het incassoburo gekregen dat ze nog 1 dag de tijd krijgt het bedrag over te maken anders komt het voor de kantonrechter. Het incassoburo geeft aan geen enkel bewijs te hebben dat het pakketje bezorgd is maar ze hebben wel bewijs dat zij online de bestelling geplaatst zou hebben echter willen ze dat bewijs niet afgeven.
Hiermee wllen ze duidelijk maken dat zij geen poot heeft om op te staan en dat zij moet zien aan te tonen dat ze de bestelling niet gedaan heeft...
Dit klinkt mij heel erg vreemd in de oren....
Wat moet ik doen (of juist niet doen)
Gerben. |
|
|
|
 |
NickV
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: wo 10 nov 2010 17:34 Onderwerp: |
|
|
In principe is het zo dat diegene die iets stelt dat ook moet bewijzen. Op welke wijze zou zijn overeengekomen wat er betaald moet worden en wanneer? Meestal betaal je online via IDEAL of wordt een acceptgiro meegestuurd. Als er een acceptgiro is meegestuurd moeten zij bewijzen dat het pakketje is overgekomen. Ook hebben ze een zorgplicht voor het transport tot het door de postbode is afgegeven (artikel 7:11 BW). Dit is natuurlijk alleen het geval als er daadwerkelijk een overeenkomst zou zijn.
Als ik alles zo lees zou ik nogmaals bij de H&M dan wel de deurwaarder om het bewijs van bestellen, zoals logboeken van het ip adres ten tijde van bestelling, te overhandigen. Anders zou je het desnoods via de Wbp kunnen aanvragen (http://www.cbpweb.nl/Pages/inf_va_inzage_persoonsgegevens.aspx). Mocht dat niet baten dan maak je m.i. een goede kans tijdens een rechtszaak. |
|
|
|
 |
Ruby
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 14 nov 2010 15:01 Onderwerp: |
|
|
Ik heb hier exacht hetzelfde meegemaakt ook met de H en M.. Ook ben ik ruim een jaar belaagd door een incasso bureau. Het gebruikte e mail adres was al jaren niet meer in gebruik door mij. Ook de maten kwamen totala niet overeen met welke er in ons huishouden werd gedragen. Ook het geleverde pakket kon men niet aantonen wie dat in gebruik/ ontvangst heeft genomen. Maar ik heb er nooit voor getekend.
Ik heb een paar keer een hele boze brief gestuurd aan het incasso bureau en uiteindelijk gedreigd dat als ze nu niet stopte met mij te benaderen, dat ik aangifte ging doen bij de politie van stalking. Ik heb niets meer gehoord van dit incasso bureau. |
|
|
|
 |
LV
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 19 nov 2010 21:05 Onderwerp: |
|
|
Idd, H&M zal moeten bewijzen dat jij besteld en zij geleverd hebben. Mocht tot dagvaarding overgegaan worden, dat zal voor de kantonrechter zijn en in een dergelijke procedure mag je jezelf vertegenwoordigen, volhouden dat je niets besteld en niets ontvangen hebt en H&M vooral uitnodigen tot bewijslevering. Niet vergeten de kantonrechter te vragen om H&M te veroordelen in de kosten van de procedure en bewaar je reacties richting het incassobureau;) |
|
|
|
 |
|