|
Auteur |
Bericht |
mackie
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: za 13 mrt 2010 1:29 Onderwerp: Crucifix toegestaan als ketting op werk? |
|
|
Hallo allemaal, is het toegestaan in Nederland om op het werk met een crucifix te lopen als ketting? Alvast bedankt!
gr. mackie |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: za 13 mrt 2010 11:35 Onderwerp: |
|
|
Daar kun je nooit een ja of nee op zeggen, omdat dat van de omstandigheden van het geval afhangt. Denk bijvoorbeeld aan iemand die met machines werkt waar zo'n ding in kan vastlopen. Dan is het zeer terecht als het niet mag. Ook zijn er beroepen waarbij je je dient te onthouden van het tentoonspreiden van persoonlijke voorkeuren. Denk aan bijvoorbeeld rechters.
Kortom: je krijgt pas een concreter antwoord bij een concrete omschrijving van de situatie. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
mackie
|
Geplaatst: ma 15 mrt 2010 2:22 Onderwerp: |
|
|
@tiksimone, Ik werk in een magazijn. Ik ben orderpicker: ik moet dus medicijnen bij elkaar sorteren....verder geen gevaar volgens mij. Maar het was meer van....stel dat de werkgever/ baas zou zeggen dat hij het te storend vind om steeds naar een crucifix te moeten kijken. Heeft hij dan een punt of niet? Hangt het ook af van de grote van zo'n crucifix? Alvast bedankt!
gr. mackie |
|
|
|
 |
Arnoud Engelfriet
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1385
|
Geplaatst: ma 15 mrt 2010 9:30 Onderwerp: |
|
|
Dat je baas het 'storend' vindt, is geen reden om het weg te moeten halen. Het is iets persoonlijks, en zolang het niet belemmerend of hinderlijk is voor het werk, kan je baas er niets over zeggen. Simone's voorbeeld van de machines dus.
Als collega's het als storend ervaren, dan wordt het wellicht anders. Dan verstoor je de sfeer op het werk en dat kan reden zijn voor maatregelen. Geen ontslag, maar bv. de vraag om een iets kleinere variant te dragen of deze onder je shirt/jas te dragen. _________________ ICT-jurist, blogger en octrooigemachtigde ~ Partner bij ICTRecht.nl ~ Beheerder www.iusmentis.com |
|
|
|
 |
mackie
|
Geplaatst: do 06 mei 2010 13:51 Onderwerp: |
|
|
En hoe zit het als je via een uitzendbureau in dienst bij een bedrijf bent? Kunnen ze je dan zomaar ontslaan als je een crucifix of kruisje draagt? Ik las overigens net iets over Engeland.
"The rights of two Christians, however, who were fired for refusing to remove crucifixes while on the job, were not upheld. The two maintained, separately, that bans on crosses were discrimination against Christians while the rights of Muslims in religious dress are routinely upheld. Both lost their cases."
( http://www.catholic.org/international/international_story.php?id=36378 ) Vooral het laatste deel.
Is het in Engeland dan heel anders dan in Nederland? Zijn hier ook geen Europese richtlijnen/ wetten voor? Alvast bedankt!
gr. mackie |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 06 mei 2010 14:54 Onderwerp: |
|
|
Het is niet goed mogelijk om op basis van een paar losse voorbeelden, waarvan de precieze details onbekend zijn, een algemene conclusie te trekken. Hoe groot was dat kruis? Hing het in de soep die de man moest koken? We mogen ook wel aannemen dat een katholieke schrijfster die voor een katholieke website schrijft over rechten van homofielen, niet geheel objectief is.
edit: oeps, homofiel lijkt tegenwoordig al weer politiek incorrect te zijn. Wel, f*** it  _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
mackie
|
Geplaatst: do 06 mei 2010 15:01 Onderwerp: |
|
|
@Bonafides, dat is waar, maar ik doelde vooral op die voorbeelden. Dat zijn rechterlijke uitspraken en dus jurisprudentie als ik me niet vergis? Hoe zit het overigens met het voorbeeld van het uitzendbureau? Je werkt voor het uitzendbureau, niet voor het bedrijf waar je bent uitgezonden. Mag dat bedrijf je dan voor elke frats ontslaan?
gr. mackie |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 06 mei 2010 16:15 Onderwerp: |
|
|
Om de jurisprudentiële waarde van een rechterlijke uitspraak te kunnen inschatten moet je de tekst van die uitspraak bestuderen. Het enkele feit dat in een bepaald specifiek geval het dragen van een kruis niet was toegestaan zegt niets over andere gevallen.
Als die uitspraak zegt "een werkgever mag altijd het dragen van een kruis verbieden, dus nu ook", dan bevat die uitspraak de regel "een werkgever mag altijd het dragen van een kruis verbieden". Maar als de uitspraak zegt "onder deze specifieke omstandigheden had de werkgever het recht om het dragen van dat specifieke kruis te verbieden", dan kun je die uitspraak alleen toepassen op gevallen waarin dezelfde specifieke omstandigheden en hetzelfde specifieke kruis aan de orde zijn.
Met andere woorden: op basis van de informatie in die link kun je geen zinnige conclusie trekken, behalve dat het dragen van een kruis soms door de werkgever mag worden verboden.
Wat een inhurend bedrijf mag hangt af van het contract tussen dat bedrijf en het uitzendbureau. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
mackie
|
Geplaatst: do 17 jun 2010 19:55 Onderwerp: |
|
|
Hallo allemaal, zoals jullie wellicht hebben gehoord, is er een uitspraak gekomen in de zaak van Mickel Aziz. De tramconducteur bij de GVB van Amsterdam die tijdens het werk geen kruisje meer mocht dragen terwijl moslima's wel hoofddoeken mogen dragen. De rechter heeft uitspraak gedaan dat Aziz voortaan geen kruisje meer mag dragen. Mijn vraag is wat deze uitspraak voor gevolgen heeft voor andere beroepsgroepen? ( http://www.katholieknederland.nl/actualiteit/2010/detail_objectID711873_FJaar2010.html ).
Mag nu niemand een kruisje op het werk dragen of geldt dit alleen voor publieke beroepen? Alvast bedankt!
gr. mackie |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 17 jun 2010 20:00 Onderwerp: |
|
|
Zie wat ik eerder schreef. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
mackie
|
Geplaatst: do 17 jun 2010 21:01 Onderwerp: |
|
|
@Bonafides, ik studeer geen rechten, maar wat is dan eigenlijk de waarde van jurisprudentie als alle gevallen afzonderlijk moeten worden bekeken?
gr. mackie |
|
|
|
 |
BG
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1134
|
Geplaatst: do 17 jun 2010 21:11 Onderwerp: |
|
|
Indien de omstandigheden redelijk gelijk zijn dan kan de jurisprudentie richting geven. Met deze kwestie zijn er zoveel relevante factoren dat dit niet in één uitspraak te vatten is. Laat staan dat het gewenst is om zo'n maatschappelijk issue 'op slot' te zetten. _________________ Mine! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 17 jun 2010 23:10 Onderwerp: |
|
|
mackie schreef: | @Bonafides, ik studeer geen rechten, maar wat is dan eigenlijk de waarde van jurisprudentie als alle gevallen afzonderlijk moeten worden bekeken? |
Dat heb ik je uitgelegd. Zie mijn bericht van 6 mei 2010, 16:15.
Dezelfde regels kunnen onder andere omstandigheden tot andere uitkomsten leiden. Dat is niet vreemd maar een kwestie van gezond verstand.
De uitspraak van het Hof lijkt nog niet te zijn gepubliceerd, dus het is op dit moment niet te zeggen welke feiten en omstandigheden het Hof van belang heeft geacht. De kantonrechter lijkt het veiligheidsaspect belangrijk te hebben gevonden. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
pauluzz
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 19 jun 2010 22:16 Onderwerp: |
|
|
In het geval van het GVB gaat het niet om de crucifix maar om een ketting / halssierraad in het algemeen
Quote: | De kledinginstructie van GVB houdt onder meer in dat kettingen niet zichtbaar op de bedrijfskleding mogen worden gedragen. GVB wil daarmee een zakelijke, uniforme en professionele uitstraling van de bedrijfskleding bereiken. |
staat duidelijk in het regelement van het GVB dus in dit geval kunnen ze dit verbieden ongeacht wat er aan de ketting hangt.
Het verhaal van de hoofddoek is niet relevant aan dit geval, deze is ook aangepast aan het uniform van het GVB, het is haar dus ook niet toegestaan een andere te dragen, en nee inderdaad ook geen ketting omhangen.
Quote: | De hoofddoek, die uniformkleuren heeft en is voorzien van het GVB-logo, maakt onderdeel uit van de bedrijfskleding. De hoofddoek verstoort de zakelijke, uniforme en professionele uitstraling van de kleding niet |
Bijvoorbeeld: een orthodoxe jood zou wel een keppeltje in GVB kleuren mogen dragen maar geen ketting met een davidsster. |
|
|
|
 |
|