Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 16 aug 2025 12:03
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Delen van kosten bouw schutting in achtertuin en wanbetalers
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
swy

Leeftijd: 33
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: ma 14 jun 2010 12:57    Onderwerp: Delen van kosten bouw schutting in achtertuin en wanbetalers Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wij hebben een achtertuin die grenst aan die van de buren, dus is het wel zo logisch om de kosten voor de bouw van een schutting op te delen. Ieder zo'n 100 euro. De buren bleven maar niet mee te betalen aan de bouw, uiteindelijk hebben wij het voor hen voorgeschoten en zouden zij het later terugbetalen. Het is al bijna een half jaar geleden en nog steeds hebben we geen cent gezien. Wij hebben een brief geschreven waarin wij ze dringend verzoeken om terug te betalen; geen antwoord noch betaling. Vervolgens heeft mijn vader ze er mee geconfronteerd, maar zij antwoordden met "dat is onzin", en zo is mijn vader als een leugenaar afgeschilderd. Het gaat ons nu niet meer om alleen 100 euro maar ook om het feit dat zij ons als leugenaars afschilderen.
Zou iemand mij kunnen helpen met deze wanbetalers?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
DENNIS79

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: di 15 jun 2010 16:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Artikel 5:49 BW

Een scheidsmuur kan afgedwongen worden van de buren. Iedere buur draagt evenredig in de kosten bij, tenzij deze absurd hoog zijn.

Een bedrag van € 100 lijkt me alleszins redelijk. Mits je buren niet zeer slecht bedeeld zijn, moeten ze gewoon betalen. Al dan niet een afspraak is dus niet van belang. Ze hoeven het niet toegezegd te hebben. De buren zijn dus wettelijk verplicht om bij te dragen.
swy

Leeftijd: 33
Geslacht: Vrouw

BerichtGeplaatst: di 15 jun 2010 19:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De buren hebben voor hun deel van de materiaalkosten betaald maar niet hun deel van de kosten mbt de bouw van de schutting (arbeidskosten).
Mijn buren zijn denk ik alles behalve slecht bedeeld. Het vervelende is dat er geen bewijs is dat zij niet hebben betaald, noch bewijs dat zij wel hebben betaald, het is zeg maar een soort ja/nee-spel geworden (ja, je hebt nog niet betaald; nee, dat is niet waar). Het is nu hun woord tegen het onze, omdat wij de afspraak niet zwart op wit hebben. Met welke regel/wet kan ik deze wanbetalers aanspreken? Zonder dat het een "ja/nee-spel" wordt?
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 15 jun 2010 21:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er is geen regel of wet die bewijsproblemen oplost. Er is ook geen regel of wet die maakt dat onwillige buren vanzelf gaan toegeven.

Gelet op het bedrag heeft het ook geen zin om hier een procedure voor aan te spannen.

Alfatrion

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: wo 16 jun 2010 7:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De bewijslast voor de betaling zal bij de buren liggen.

Leeftijd: 38
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: wo 16 jun 2010 10:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat het geen zin heeft om een procedure op te starten lijkt me wat boud - het is een kantonzaak (dus geen advocaat nodig) en de bewijspositie is tamelijk eenvoudig: er is een scheidsmuur geplaatst, TS heeft hiervoor kosten gemaakt (ik neem aan dat TS bonnetjes / factuur nog heeft) en de buren kunnen niet bewijzen dat ze betaald hebben. Veroordeling ligt voor de hand, proceskosten zijn voor de buren.

"Geen zin" lijkt me dus wat vergaand, hoewel "over the top" of "de moeite niet waard" bepleitbaar zijn. Neem aan dat je dat bedoelde bona fides Wink
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds