|
Auteur |
Bericht |
swy
Leeftijd: 33 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 14 jun 2010 12:57 Onderwerp: Delen van kosten bouw schutting in achtertuin en wanbetalers |
|
|
Wij hebben een achtertuin die grenst aan die van de buren, dus is het wel zo logisch om de kosten voor de bouw van een schutting op te delen. Ieder zo'n 100 euro. De buren bleven maar niet mee te betalen aan de bouw, uiteindelijk hebben wij het voor hen voorgeschoten en zouden zij het later terugbetalen. Het is al bijna een half jaar geleden en nog steeds hebben we geen cent gezien. Wij hebben een brief geschreven waarin wij ze dringend verzoeken om terug te betalen; geen antwoord noch betaling. Vervolgens heeft mijn vader ze er mee geconfronteerd, maar zij antwoordden met "dat is onzin", en zo is mijn vader als een leugenaar afgeschilderd. Het gaat ons nu niet meer om alleen 100 euro maar ook om het feit dat zij ons als leugenaars afschilderen.
Zou iemand mij kunnen helpen met deze wanbetalers? |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: di 15 jun 2010 16:04 Onderwerp: |
|
|
Artikel 5:49 BW
Een scheidsmuur kan afgedwongen worden van de buren. Iedere buur draagt evenredig in de kosten bij, tenzij deze absurd hoog zijn.
Een bedrag van € 100 lijkt me alleszins redelijk. Mits je buren niet zeer slecht bedeeld zijn, moeten ze gewoon betalen. Al dan niet een afspraak is dus niet van belang. Ze hoeven het niet toegezegd te hebben. De buren zijn dus wettelijk verplicht om bij te dragen. |
|
|
|
 |
swy
Leeftijd: 33 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 15 jun 2010 19:09 Onderwerp: |
|
|
De buren hebben voor hun deel van de materiaalkosten betaald maar niet hun deel van de kosten mbt de bouw van de schutting (arbeidskosten).
Mijn buren zijn denk ik alles behalve slecht bedeeld. Het vervelende is dat er geen bewijs is dat zij niet hebben betaald, noch bewijs dat zij wel hebben betaald, het is zeg maar een soort ja/nee-spel geworden (ja, je hebt nog niet betaald; nee, dat is niet waar). Het is nu hun woord tegen het onze, omdat wij de afspraak niet zwart op wit hebben. Met welke regel/wet kan ik deze wanbetalers aanspreken? Zonder dat het een "ja/nee-spel" wordt? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: di 15 jun 2010 21:30 Onderwerp: |
|
|
Er is geen regel of wet die bewijsproblemen oplost. Er is ook geen regel of wet die maakt dat onwillige buren vanzelf gaan toegeven.
Gelet op het bedrag heeft het ook geen zin om hier een procedure voor aan te spannen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Alfatrion
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 16 jun 2010 7:43 Onderwerp: |
|
|
De bewijslast voor de betaling zal bij de buren liggen. _________________ Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill |
|
|
|
 |
Laurens02
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 467
|
Geplaatst: wo 16 jun 2010 10:40 Onderwerp: |
|
|
Dat het geen zin heeft om een procedure op te starten lijkt me wat boud - het is een kantonzaak (dus geen advocaat nodig) en de bewijspositie is tamelijk eenvoudig: er is een scheidsmuur geplaatst, TS heeft hiervoor kosten gemaakt (ik neem aan dat TS bonnetjes / factuur nog heeft) en de buren kunnen niet bewijzen dat ze betaald hebben. Veroordeling ligt voor de hand, proceskosten zijn voor de buren.
"Geen zin" lijkt me dus wat vergaand, hoewel "over the top" of "de moeite niet waard" bepleitbaar zijn. Neem aan dat je dat bedoelde bona fides  _________________ È meglio una mano dal giudice, che un abbraccio dall'avvocato. |
|
|
|
 |
|