|
Auteur |
Bericht |
Emely
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 12 jun 2010 12:27 Onderwerp: compensatieverlof. AUB met spoed |
|
|
Ik ben fulltime werkzaam als onderwijsbegeleider in het speciaal onderwijs. Mij is altijd verteld dat ik geen recht heb op ADV. de leerkrachten op onze school krijgen 12,5 ADV dagen. Leerkrachten en onderwijsbeleiders maken dezelfde uren, maar krijgen dus niet dezelfde ADV dagen. Omdat de onderwijsbegeleiders dit erg krom vinden, hebben ze dit meerdere malen aangekaard bij de teamleider en directie.
Twee jaar geleden toen we dit onderwerp weer eens ter sprake brachten) is ons aangeboden om extra ADV dagen te kopen ( salaris inleveren voor vrije dagen) en een aantal onderwijbegeleiders heeft dit ook gedaan. We moesten dit zelf betalen omdat we geen recht hadden op ADV.
Nu hadden we afgelopen maand een voorlichtingsavond over het jaartaakbeleid waarin ons werd verteld dat het ADV niet meer bestaat maar is vervangen door Compensatie verlof. Dit volgens de CAO die is ingegaan in 2006. Volgens deze CAO hebben alle fulltimers (dus ook onderwijsbegeleiders, dit stond duidelijk vermeld) recht op compensatie verlof (12,5 dagen)
Nu blijkt dus dat ik al 2 jaar betaal voor iets waar ik gewoon volgens de CAO recht op heb (sinds 2006) en daarvoor iets niet heb gekregen waar ik recht op had.
Uiteraard werd deze vraag voorgelegd aan de toespreker van deze avond.
Waarop een vaag antwoord kwam: maar is er toen der tijd wel voldaan aan de uren die je moet maken. En er werd snel overgegaan op een ander onderwerp. Achteraf vond ik dit antwoord nogal zwak, er is nog nooit bijgehouden (ook niet voor de leerkrachten) of er wel genoeg gewerkt werd om aanspraak te hebben op ADV. En is dus ook niet te bewijzen.
Niemand van de onderwijsbegeleiders (en leerkrachten) is ooit aangesproken wegens het te weinig maken van uren of geen van de onderwijsbegeleiders heeft ooit een taak geweigerd.
Nu vermoed ik dat toen ze ons (onderwijs assistenten) twee jaar geleden, vertelde dat we geen recht hadden op ADV, "vergeten" zijn ons mede te delen dat we wel recht hadden op compensatie verlof.
Mijn vraag na dit lange verhaal is:
- moet de school mij nu met terug werkende kracht mijn geld voor de gekochte dagen terug betalen.
- kan ik de niet ontvangen compensatie dagen (voordat ik ze kocht en dus ook niet gekregen heb) ook terug eisen?
Ik hoop dat jullie hier op willen reageren, ik ben geen lid van een vakbond en weet verder niet waar ik met deze vraag naar toe kan. |
|
|
|
 |
NinaW
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN
|
Geplaatst: za 12 jun 2010 16:06 Onderwerp: |
|
|
Je moet eerst goed voor jezelf uitrekenen of je ook daadwerkelijk teveel gewerkt hebt , en alleen als dat het geval is heb je recht op compensatieverlof.
Volgens de CAO-PO mag je 930 uur lesgeven (of in jou geval: leerling gebonden taken doen), als je in een schooljaar meer dan 930 uur leerlingebonden taken hebt gedaan heb je recht op compensatieverlof, anders niet. (Je kan ook met de 1659 uur rekenen die je op jaarbasis mag werken maar dat rekent vaak wat lastiger omdat het minder duidelijk is hoeveel tijd je aan andere taken kwijt bent.)
Voor leraren is het wat makkelijker uit te rekenen; die mogen 930 uur lesgeven terwijl de kinderen 1010 uur les moeten krijgen, die 80 uur die ze teveel les geven moet dus worden gecompenseerd. Hierbij moet je dus kijken naar het lesrooster van je school en je moet kijken met hoeveel werkweken jouw school rekent.
Als je part-time werkt wordt vaak je werktijdfactor een beetje opgehoogd zodat je niet meer teveel werkt en je dus geen recht op compensatieverlof meer hebt, je krijgt er dan immers wat extra salaris voor terug.
Sinds een paar jaar is de lumpsum-bekostiging in het PO ingevoerd, vanaf toen zijn scholen wat strenger gaan kijken of mensen eigenlijk wel recht hebben op compensatieverlof, ze kunnen het nu immers niet meer direct bij het ministerie declareren maar moeten het uit de eigen reserves betalen. |
|
|
|
 |
Emely
|
Geplaatst: za 12 jun 2010 18:54 Onderwerp: |
|
|
De onderwijsbegeleiders maken net zoveel leerling gebonden uren als de leerkrachten. Eigenlijk de onderwijsbegeleiders per dag een kwartier meer dan de leerkrachten (omdat wij eerder beginnen als de leerlingen op school komen en ze naar de klas begeleiden) verder maken we precies dezelfde uren. Wij werken van 8:00 tot half 5 en de leerkrachten 8:15 tot kwart voor 5. De leerlngen zijn op school van 8:00 tot 15 uur. wanneer de leerlingen in de klas zijn, zijn wij dat ook. Onder lestijd hebben wij geen taken buiten de klas. |
|
|
|
 |
Emely
|
Geplaatst: za 12 jun 2010 18:55 Onderwerp: |
|
|
Emely schreef: | De onderwijsbegeleiders maken net zoveel leerling gebonden uren als de leerkrachten. Eigenlijk de onderwijsbegeleiders per dag een kwartier meer dan de leerkrachten (omdat wij eerder beginnen als de leerlingen op school komen en ze naar de klas begeleiden) verder maken we precies dezelfde uren. Wij werken van 8:00 tot half 5 en de leerkrachten 8:15 tot kwart voor 5. De leerlngen zijn op school van 8:00 tot 15 uur. wanneer de leerlingen in de klas zijn, zijn wij dat ook. Onder lestijd hebben wij geen taken buiten de klas. |
ps Ik werk fulltime |
|
|
|
 |
Emely
|
Geplaatst: za 12 jun 2010 19:11 Onderwerp: |
|
|
Emely schreef: | Emely schreef: | De onderwijsbegeleiders maken net zoveel leerling gebonden uren als de leerkrachten. Eigenlijk de onderwijsbegeleiders per dag een kwartier meer dan de leerkrachten (omdat wij eerder beginnen als de leerlingen op school komen en ze naar de klas begeleiden) verder maken we precies dezelfde uren. Wij werken van 8:00 tot half 5 en de leerkrachten 8:15 tot kwart voor 5. De leerlngen zijn op school van 8:00 tot 15 uur. wanneer de leerlingen in de klas zijn, zijn wij dat ook. Onder lestijd hebben wij geen taken buiten de klas. |
ps Ik werk fulltime |
Er wordt gerekend met 39.2 werkweken en daarmee met 42,3 uur per week.
WTF vast 1.000
taakuren: 564
contacturen: 930
scholing 165
totaal 1659 |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: di 15 jun 2010 11:59 Onderwerp: |
|
|
Je zult eerst zeker moeten weten of je recht had op compensatieverlof. Indien je dezelfde uren werkt als een leerkracht betekent dat nog niet automatisch recht hebt op die compensatie. Juist omdat je ogenschijnlijk alleen uitgaat van les-uren, en niet de overige.
Ben je er echter zeker van dat je aan de grens komt van het aantal uren warabij je recht hebt op compensatieverlof, dan kun je met succes aanspraak maken op terugbetaling van hetgeen jij hebt betaald voor jouw compensatieverlof. Deze aanspraak verjaart na 5 jaar. Je zou er dus met terugwerkende kracht tot 2006 een beroep op kunnen doen. |
|
|
|
 |
|