|
Auteur |
Bericht |
Danijel
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvA
|
Geplaatst: wo 09 jun 2010 9:16 Onderwerp: Letter of Credit |
|
|
Hallo allemaal,
Ik heb binnenkort een tentamen en heb een aantal oefentoetsen verkregen. Probleem is echter dat ik in mijn boeken op sommige vragen geen antwoord kan vinden, en op het internet ook niet. Vandaar dat er hier misschien mensen zijn die mij kunnen helpen. Het zijn in totaal 10 vragen en 80% moet ik correct hebben. 4 van de 10 vragen weet ik geen antwoord op. Het is een herkansing dus grote kans dat we dit tentamen weer zullen krijgen aangezien de leraar behoorlijk lui is. Vorige keer had ik een 3.4 en dit is het laatste dat ik moet halen voor mijn propedeuse dus ik hoop echt dat jullie mij kunnen helpen bij het invullen van mijn oefententamen Het gaat om het volgende:
Opdracht 1
Compufast in Nederland koopt een partij laptops bij Computerfun in Japan. De verkoper staat er op dat betaling plaatsvindt met gebruikmaking van documenten en wel tegen een letter of credit. De laptops worden geleverd, inclusief alle overeengeko-men en voorgeschreven documenten, maar blijken niet conform de overeengekomen specificaties te zijn. Compufast ziet wel mogelijkheden de computers te verkopen, maar tegen een lagere prijs en wil daarvoor een korting van Computerfun. Daartoe wil Compufast een deel van het overeengekomen aankoopbedrag achterhouden. Computerfun stelt dat wel is voldaan aan de specificaties en wil volledig betaald worden.
1. Wie bepaalt/bepalen welke documenten voor een letter of credit vereist zijn?
2. Kan Compufast (een deel van de) betaling inhouden? Wat zou Compufast daarvoor moeten ondernemen en bij wie?
3. Wat kan Computerfun doen om te zorgen dat de claim van Compufast de be-taling niet kan tegenhouden?
Opdracht 5
Kopersparadijs B.V. is een marktachtige winkel met een shop-in-shop formule, waar-bij alle shops eigendom van Kopersparadijs zelf zijn. Voor consumenten lijken de verschillende shops echter concurrerend. Kopersparadijs betrekt zijn (food en non-food) producten van over de gehele wereld. Kopersparadijs heeft dochteronderne-mingen in Duitsland (Kaufparadies Gmbh) en Frankrijk (Prixparadis S.A.). Import ver-loopt altijd via de Nederlandse B.V. die doorverkoopt aan de dochters.
1. Kopersparadijs B.V. wil na de import in Nederland de producten die van buiten de EU komen vrij binnen Europa kunnen verhandelen zonder verdere douane-formaliteiten. Aan welke voorwaarden moet Kopersparadijs dan minimaal vol-doen?
2. In een aantal gevallen koopt Kopersparadijs B.V. voor zijn food grondstoffen in niet EU-landen die na bewerking in Nederland als producten over de vestigin-gen in Nederland, Duitsland en Frankrijk verspreid worden. De tarieven op sommige grondstoffen zijn hoger dan die op het gereed product. Hoe kan Ko-persparadijs toch zorgen dat geen hoger tarief dan voor het gereed product verschuldigd is?
Opdracht 7
Albert Vonk heeft een uitvinding gedaan die hij om massa- en productietechnische redenen niet zelf wil exploiteren. Hij wil echter wel meedelen in de opbrengsten, die vanwege de verkoop over de gehele wereld, zeer aanzienlijk kunnen zijn. Hij denk er daarom over de exploitatie te laten geschieden door het verlenen van een beperkt aantal licenties onder Nederlands recht. Bij de antwoorden moet zoveel mogelijk naar de betreffende wetteksten verwezen worden.
1. Aan welke voorwaarde moet Albert Vonk zelf voldoen alvorens hij licenties kan verlenen?
2. Wanner heeft een licentie een rechtsgevolg?
3. Hoe wordt de licentiehouder beschermd?
Opdracht 10
Na een aantal jaren voorspoedig gedraaid te hebben wordt de B.V. van Fred door sterke concurrentie van kapitaalkrachtige grote marktpartijen minder winstgevend en op een gegeven moment zelfs verlieslatend. Klanten worden met lage prijzen wegge-lokt en zijn beste medewerkers lopen over naar concurrenten. De betalingsmoeilijk-heden zijn ernstig. Dit leidt tot de volgende vragen:
a. Welke acties zijn mogelijk en welke actie raad jij Fred aan (motiveren)?
Een faillissement van het bedrijf van Fred blijkt onafwendbaar. Dit leidt tot de volgen-de vraag:
b. wat is de rangorde van crediteuren bij een faillissement? |
|
|
|
 |
BG
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1134
|
Geplaatst: wo 09 jun 2010 9:22 Onderwerp: |
|
|
De meeste vragen komen mij echt voor alsof die in de boeken staan. Bij vraag 1, 5 en 7 is telkens de eerste vraag een pure theoretische vraag waar je rijtjes met vereisten moet noemen. Vraag 7 is m.i. zelfs in het geheel puur kennis opdreunen. Ik zou je aanraden toch je boeken eens open te slaan. _________________ Mine! |
|
|
|
 |
Danijel
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvA
|
Geplaatst: wo 09 jun 2010 9:45 Onderwerp: |
|
|
Dat heb ik gedaan maar ik kan het echt nergens vinden. Ik heb naast een wettekstenboek het boek Hoofdlijnen Nederlandsrecht en that's it. Ik studeer Commerciële Bedrijfseconomie en heb recht gekozen als bijvak.
Misschien denken jullie dat ik het te veel moeite vind om mijn boek open te slaan maar dit is niet het geval. Als jullie mij niet kunnen helpen aan antwoorden op deze vragen vanwege deze reden begrijp ik dat, maar misschien dat jullie dan titels van boeken hebben voor mij waar dit wel instaat? Dan kan ik deze misschien lenen in de Bibliotheek en deze vragen zelf beantwoorden.
Groeten,
Danijel |
|
|
|
 |
|