|
Auteur |
Bericht |
bboyapple
Leeftijd: 33 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 27 jul 2010 18:14 Onderwerp: Scooter ongeluk veroorzaakt door wegwerk obstakel |
|
|
Toen ik gister van mijn werk terug naar huis reed, werd ik een een stuk over een 80-weg geleid omdat ze hier aan het fietspad aant werken waren. Deze weg was tijdelijk een één richtings weg. In het midden hadden ze van die reflector paaltjes geplaatst, die op een betonnen blok staan. Nu lagen er plots 2 van die betonnen blokken met die paaltjes erop op mijn weghelft. De eerste zag ik aankomen, omdat de reflectoren nog een beetje zichtbaar waren, maar toen ik voor de eerste naar links uit wou wijken, klapte ik zo op de andere betonnen blok waarvan de reflectoren niet zichtbaar waren met een aardige snelheid. Ik ben van mijn scooter gevallen en rolde over het wegdek. Met mij is alles goed op een paar schrammetjes na, maar de scooter is er slecht aan toe. Omdat ik WA verzekerd ben, zal ik niets van mijn verzekering krijgen. Nu vroeg ik me af of er iemand is die ik hiervoor aansprakelijk kan stellen.
Groeten sc-jongen |
|
|
|
 |
BG
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1134
|
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: wo 28 jul 2010 11:11 Onderwerp: Re: Scooter ongeluk veroorzaakt door wegwerk obstakel |
|
|
bboyapple schreef: | Nu vroeg ik me af of er iemand is die ik hiervoor aansprakelijk kan stellen. |
In principe de wegbeheerder, maar ook degene die werkzaamheden uitvoert KAN aansprakelijk gesteld worden. De wegbeheerder is risicoaansprakelijk, en de uitvoerder schuldaanspraeklijk. Meeste kans heb je dus bij de wegbeheerder.
Indien echter de wegbeheerder aantoont dat hij voldoende heeft gewaarschuwd en het ongeluk alleen kon gebeuren als er niet aan de maximumsnelheid gehouden werd, dan ben je uiteraard zelf verantwoordelijk voor je eigen schade.
Foto's maken van de actuele situatie zal je daarbij kunnen helpen. |
|
|
|
 |
bboyapple
|
Geplaatst: do 29 jul 2010 12:51 Onderwerp: |
|
|
Ik heb zojuist de brief adhv de voorbeeldbrief opgesteld, en kwam hier tegen dat er een eventuele aangifte kon worden toegevoegd. Nu heb ik even het politie informatie nummer gebeld of dit in deze situatie nodig was. Deze mevrouw vertelde me dat ik hier geen aangifte van kan doen, en dat ik sowieso het wegenbeheer niet aansprakelijk kon stellen.
De mevrouw zelf kwam niet als de slimste over, en zelf betwijfel ik ook of het aansprakelijk stellen uberhaubt serieus word genomen zonder aangifte. Heb ik deze nodig of niet? |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: do 29 jul 2010 15:33 Onderwerp: |
|
|
Een aangifte bij politie is niet verplicht voor het aansprakelijk stellen. Een aangifte kan gelden als bewijs, maar foto's kunnen dat ook! Dus zoals reeds gezegd: Maak foto's van de onveilige situatie.
Uit nieuwsgierigheid:
Hoe hard reed je zelf ter plekke?
Wat was de maximaal toegestane snelheid?
Stonden er waarschuwingen voor obstakels?
Hoe ver stonden de obstakels van elkaar? |
|
|
|
 |
bboyapple
|
Geplaatst: do 29 jul 2010 15:37 Onderwerp: |
|
|
Vóór de eerste opstakel zal ik rond de 55 gereden hebben, en dan nog kunnen afremmen naar +-50 kmh. De toegestane snelheid voor bromfietsers was daar denk ik 45 of 50 kmh. Er stonden nergens waarschuwingsborden voor obstakels (normaal vormen dit ook geen obstakels, ze staan er juist om het een veilige rijbaan te maken). De obstakels horen denk ik 10 meter uit elkaar te staan, de twee die op mijn rijbaan om lagen zullen niet meer dan 2 meter van elkaar afgelegen hebben. Ik had op het moment niet de mogelijkheid om foto's te maken van de situatie, en de dag erna waren alle obstakels weer opgeruimd en terug gezet hoe ze hoorden te staan.
Zou iemand mij hier uit kunnen leggen hoezo de kans bestaat dat de wegbeheerder verantwoordelijk is voor de omgeduwde borden adhv een wetregel? |
|
|
|
 |
lawyer
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 629
|
Geplaatst: do 29 jul 2010 16:09 Onderwerp: |
|
|
bboyapple schreef: | De toegestane snelheid voor bromfietsers was daar denk ik 45 of 50 kmh. |
De toegestane maximumsnelheid zal sowieso niet hoger dan 45 kilometer per uur zijn geweest, gezien art. 20 van het RVV 1990. |
|
|
|
 |
BG
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1134
|
Geplaatst: do 29 jul 2010 18:26 Onderwerp: |
|
|
bboyapple schreef: |
Zou iemand mij hier uit kunnen leggen hoezo de kans bestaat dat de wegbeheerder verantwoordelijk is voor de omgeduwde borden adhv een wetregel? |
Ik heb het even niet paraat maar neem aan dat dit een risico-aansprakelijkheid is die is geregeld in het Burgerlijk Wetboek in 6:174 BW. _________________ Mine! |
|
|
|
 |
|