|
Auteur |
Bericht |
BertPleizier
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 08 jul 2010 21:25 Onderwerp: MP3-speler gaat na 16 maanden kapot |
|
|
Ik heb in januari 2009 een MP3-speler gekocht van bijna 200 euro. Een week of 6 geleden (mei 2010) begon het apparaatje kuren te vertonen. Begin juni ging hie niet meer aan of uit en daarmee was hij definitief kapot.
In een brief naar de verkoper begin juni heb ik geschreven dat ik als consument en koper van een dergelijk apparaat mag verwachten (bijna 200 euro) dat het langer dan 12 maanden (dat was de garantie) mee gaat.
De verkoper heeft een brief gestuurd waarin hij aangeeft dat het apparaat eerst onderzocht moest worden door een reparateur. Twee weken geleden heb ik het MP3-spelertje weggebracht en vandaag kreeg ik te horen dat de reparatiekosten 160 euro zijn vanwege een hardwaredefect buiten de garantie.
Deze reparatiebrief heb ik verstuurd naar de verkoper. In de bijgevoegde brief vraag ik om een oplossing van zijn kant.
Hoe moet ik dit nu verder afhandelen? De wet schrijft dat een apparaat dat net buiten de garantie valt nog wel degelijk goed moet functioneren. Ik ben alleen bang dat het telkens met een reatietijd van 10 werkdagen een hele langzame correspondentie gaat worden over en weer. Ik moet nu weer 10 dagen wachten en de reactie van de verkoper zal natuurlijk zijn dat hij zich kan vinden in het antwoord van de reparateur. Hoe moet ik dan verder handelen? |
|
|
|
 |
maartjedevries
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HZu
|
Geplaatst: do 08 jul 2010 23:38 Onderwerp: |
|
|
In principe moet de verkoper het apparaat binnen een redelijke termijn ofwel repareren ofwel met een andere optie komen. Dat kan zijn ontbinding van de overeenkomst of een vervangend apparaat.
Je zou in een vervolg aan kunnen geven dat je verwacht dat het probleem binnen 2 weken verholpen is en zoniet dat je dan een andere oplossing dan reparatie verwacht. |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: vr 09 jul 2010 7:23 Onderwerp: |
|
|
En als de verkoper blijft weigeren, kun je (laten) dagvaarden. Is de verkoper bij een geschillencommissie aangesloten, dan kun je het daar proberen. |
|
|
|
 |
BertPleizier
|
Geplaatst: vr 09 jul 2010 10:25 Onderwerp: |
|
|
Welke kosten zijn verbonden aan dagvaarden? Zijn die kosten voor mij?
De winkel waar de MP3-speler is gekocht zit door heel Nederland, dus ik zal eens kijken waar ze bij aangesloten zijn. |
|
|
|
 |
pacta sunt servanda
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 805
|
Geplaatst: vr 09 jul 2010 11:49 Onderwerp: |
|
|
Lopen we nu niet te hard van stapel? Ik zie nergens dat TS aangeeft dat de verkoper niet tegemoet wil komen. Er is zelfs nog geen aanwijzing dat de verkoper ergens in tekort gaat schieten.
Wat je moet doen is gewoon het antwoord afwachten. Ben je het niet eens met het antwoord dan kun je ook vragen om een keer een gesprek te voeren over een oplossing, dat gaat veel sneller dan steeds een brief schrijven. Mocht je tot een oplossing komen, schrijf die dan op zodat dat vast staat.
EDIT: alleen typefoutje gewijzigd. _________________ ~Tempora mutantur, et nos mutamur in illis~ |
|
|
|
 |
BertPleizier
|
Geplaatst: vr 09 jul 2010 13:02 Onderwerp: |
|
|
Maar het kan geen kwaad een stap vooruit te denken . |
|
|
|
 |
Alfatrion
|
Geplaatst: di 13 jul 2010 22:59 Onderwerp: |
|
|
De bewijs ligt bij de consument, daar het gebrek zich na acht maanden heeft voort gedaan. Dit kan anders zijn als de garantie door de winkelier zelf is gegeven.
Deze bewijslast houd in dat je moet aantonen dat het product ondeugdelijk is. Daar heb je m.i. niet aan voldaan door te bewijzen dat het product stuk is en de gemiddelde levensduur een stuk langer is.
Kosten van een dagvaarding zijn iets van 80 euro, maar daar komen nog andere kosten bij. De tegenpartij zal zich vast laten vertegenwoordigen en als je verliest moet je daar een groot deel van betalen. Denk ergens tussen de 250 en 1000 euro in totaal. Als je wint en je laat vertegenwoordigen kun je waarschijnlijk niet alle kosten vergoed krijgen. _________________ Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill |
|
|
|
 |
|