Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 25 jul 2025 2:18
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

politieverhoor
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
vincie50

Leeftijd: 75
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: wo 26 mei 2010 23:32    Onderwerp: politieverhoor Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben door een politieagent uitgenodigd voor een verhoor als verdachte .
In de brief staat alleen een verwijzing naar een wet.

Ik heb dan ook de volgende vragen:
1) Hoe concreet moet de agent aangeven van welk delict ik wordt verdacht. Is een verwijzing naar een wet voldoende of moet dat veel concreter bijv. artikelnummer c.q. delictsomschrijving ?
2) Moeten zij aangeven op grond van welke feiten en omstandigheden het vermoeden van een strafbaar feit is gebaseerd.

3) Hoe concreet moet het redelijk vermoeden worden onderbouwd.

Mag ik verlangen dat ik eerst antwoord krijg op bovenstaande vragen alvorens ik in ga op de uitnodiging om verhoord te worden.

4) ben ik überhaupt wel verplicht in te gaan op de uitnodiging van de politieagent voor een verhoor.

Ook vragen zij zonder motivering allerlei schriftelijke stukken. Ben ik verplicht die mee te nemen c.q. te verstrekken.

alvast bedankt

Vincie
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 26 mei 2010 23:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op een uitnodiging hoef je niet in te gaan. Er zijn dan ook geen regels waar zo'n uitnodiging aan moet voldoen. Ga je niet in op de uitnodiging en gaat het om een voldoende ernstig delict, dan kan de politie je aanhouden voor een verhoor. Een aanhouding gebeurt uiteraard zonder je voorafgaand in te lichten over het precieze delict en de beschikbare bewijsmiddelen.

Leeftijd: 52

BerichtGeplaatst: vr 28 mei 2010 10:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er zijn wat recente ontwikkelingen n.a.v. het Salduz arrest. Dit heeft geleid tot een aanwijzing van het OM die sinds mei 2010 van kracht is.

( http://www.om.nl/algemene_onderdelen/uitgebreid_zoeken/@153073/aanwijzing_5/ )

Wettelijk gezien zijn er geen voorschriften t.a.v. een schriftelijke uitnodiging. Uit deze aanwijzing volgt wel dat in de uitnodiging kenbaar gemaakt moet worden:

- of je als getuige of als verdachte wordt gehoord;
- indien verdachte, van welk strafbaar feit je wordt verdacht;
- indien verdachte moet je erop gewezen worden dat je vooraf - voor
eigen rekening - een raadsman kan raadplegen;
- mocht men het voornemen hebben om je na aankomst op het bureau
aan te houden, dat moet dit ook gemeld worden in de brief.

NB: het is een aanwijzing van het OM, voornoemde punten vloeien dus niet rechtstreeks voort uit de wet. In hoeverre het niet naleven van deze punten consequenties heeft zal moeten worden afgewacht.

Dat de politie vooraf niet te uitvoerig gaat vertellen waarvan iemand wordt verdacht is om tactische redenen goed te begrijpen. Minimaal moet men jouw vertellen van welk feit (dat wil zeggen artikel) je wordt verdacht.

Je bent niet verplicht om op een uitnodiging te verschijnen. Het is normaliter wel de vriendelijke manier om een verdachte te horen en wordt in de regel alleen ingezet als men een aanhouding niet proportioneel vindt of niet mogelijk is. Een aanhouding buiten heterdaad is namelijk niet voor alle strafbare feiten mogelijk. Uiteraard kan deze aanhouding dan alsnog volgen als iemand geen gevolg geeft aan een uitnodiging.

Mijn advies zou zijn, bel degene bij wie je je moet melden en vraag van welk feit je wordt verdacht, overweeg of vooraf overleg met een raadsman zinvol is (kost wel geld!) en ga op de uitnodiging in. Je kunt er altijd voor kiezen om vervolgens te zwijgen. Je hoeft geen antwoord te geven op de vragen. Je kunt ze ook wijzen op deze aanwijzing en verzoeken om een nieuwe uitnodiging conform de aanwijzing (tenminste als deze uitnodiging niet al verstuurd werd voordat de aanwijzing van kracht werd)
NickV

Leeftijd: 38
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: za 29 mei 2010 17:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op basis van het zwijgrecht hoef je volgens mij geen schriftelijke stukken beschikbaar te stellen.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 29 mei 2010 18:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het zwijgrecht ziet niet op stukken waarvan bekend is dat de verdachte erover beschikt.

Leeftijd: 52

BerichtGeplaatst: za 29 mei 2010 19:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een verdachte kan - bijzondere wetgeving daargelaten, zoals bijv. de AWR - niet worden verplicht om stukken ter inbeslagname uit te leveren.

Wel is er de bevoegdheid om een plaats binnen te treden (politie) of te de plaats (ovj) / woning (rc) te doorzoeken om zo te documenten zelf te vinden.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds