Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 23 aug 2025 0:46
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Besluit Awb
Moderators: Michèle, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
LisaS

Leeftijd: 35
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): 

BerichtGeplaatst: wo 02 jun 2010 12:55    Onderwerp: Besluit Awb Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Ik zit in het eerste jaar van HBO rechten.
Ik heb het nu over besluit Awb.

Ik heb een paar vragen in mijn werboek staan die ik niet snap.

Vraag 1:Welke van de volgende overheidshandeling is geen besluit in de zin van de Awb?
A. Mondelinge toezegging van een wethouder van de gemeente B aan dirckxx dat hij een bouwvergunning zal krijgen.
B. De door het vollege van burgermeester en wethouders van de gemeente b aan dirckx verleende bouwvergunning
C. De beleidsregel van de staatssecretaris van justitie inzake de verwijdering uit nederland van uitgeprocedeerde asielzoekers.
D. De vasstelling door de gemeenterraad van de gemeente B inzake de bestemming van het tot de gemeente behorerdende grondgebied(bestemmingsplan)

Vraag 2: Welke van de onderstaande overheidsbeslissingen is geen besluit in de zin van Awb?
A: gemeentelijke parkeerverordening
B: Art.310 van Wetboek van Strafrecht
C: Het besluti tot verlening van een subsidie aan een voetbalvereniging
D. De aankoop van een kantoorpand door het college van burgemeester en wethouders.

Volgens mijn werkboek moet ik de volgende vereisten aflopen om te kijken of er sprake is van een besluit:
- Schriftelijk
- Beslissing
- Rechtshandeling
- Bestuursorgaan
- Publiekrechtelijk

Conclusie:
Vraag 1:
Ik zal dus bij veel van de antwoorden denken dat het geen besluit is.
Bij antwoord A is het niet schriftelijk, dus voldoet niet aan alle eisen. Bij antwoord B is het een beschikking. Bij antwoord C weet ik het niet. En antwoord D voldoet wel aan alle eisen.

Vraag 2:
Bij vraag twee zou ik denken dat zowel B als D geen besluit is. Bij B wordt er niet voldaan aan alle eisen en bij D ook niet. Bij D is er lijkt mij sprake van een privaatrechtelijke handeling in plaats van een publiekrechtelijke handeling.

Ik weet ook dat er een verschil is tussen besluit van algemene strekking(bas) of beschikking.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
DENNIS79

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: wo 02 jun 2010 14:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een beschikking is een besluit, een besluit is niet zonder meer een beschikking.

Bij A is het ook maar de vraag of één wethouder als bestuursorgaan aangemerkt mag worden.
BG

BG

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: wo 02 jun 2010 14:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als het de wethouder van Bouwen en Stenen is... Overigens wil mondeling niet zeggen dat er geen sprake kan zijn van een besluit. In spoedeisende gevallen kan er ook een mondeling besluit worden afgegeven (in casu betwijfel ik dat).

Wellicht moet je ook nog wat lezen over avv's. Dat onderdeel mis je nog.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 02 jun 2010 15:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een mondeling besluit is geen besluit in de zin van de Awb. Er zal een specifieke wettelijke basis in de bijzondere wetgeving nodig zijn voordat een mondelinge uitlating als besluit zal gelden.

BG

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: wo 02 jun 2010 15:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bona fides: indien daarna een schriftelijke bevestiging volgt, kan de mondelinge beslissing wel als besluit worden aangemerkt (T&C verwijst naar ABRvS 17-12-1991, AB 1992, 550 dit ging over een straatverbod, in Van Wijk/Konijnenbelt wordt hierover ook iets opgemerkt). Ik neem aan dat dit een uitzonderlijke situatie is geweest, maar daardoor vraag ik me wel af of het volstaat om louter te concluderen: mondeling, dus geen besluit en verder niets op te merken over optie A.
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: wo 02 jun 2010 15:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

LisaS schreef:
A. Mondelinge toezegging van een wethouder van de gemeente B aan dirckxx dat hij een bouwvergunning zal krijgen.

Belangrijke elementen aan deze handeling zijn volgens mij:
- mondeling (niet schriftelijk)
- toezegging (niet beslissing, maar belofte)
- een wethouder (niet college)
- krijgen van vergunning (niet vergunning zelf)

Het lijkt mij daarom overduidelijk dat er geen sprake is van een besluit in de zin van de Awb.

Dat onder voorwaarden bepaalde mondelinge mededelingen als besluit aangemerkt kunnen worden lijkt me alleen mogelijk als de enkele wethouder spreekt namens het college, daarmee ook gelijk de vergunning afgeeft, dus de voorwaarden meedeelt waaronder de vergunning in stand blijft.
cia76

cia76

Leeftijd: 89
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: wo 02 jun 2010 18:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eén enkele wethouder is in ieder geval geen (bevoegd) bestuursorgaan. En de mondelinge beslissing is op zichzelf niet gelijk te stellen met een schriftelijke beslissing. Alle overige opties voldoen m.i. aan de criteria voor besluit. De criteria voor een besluit zijn:

Schriftelijke beslissing
Door een bestuursorgaan
Van publiekrechtelijke aard
Gericht op rechtsgevolg.
Sanderdh

Leeftijd: 42
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: do 03 jun 2010 13:31    Onderwerp: Re: Besluit Awb Reageer met quote Naar onder Naar boven

1.

A.) Zoals je zelf al aangeeft is dat mondeling en dus geen besluit.
B.) Is een besluit
C.) Is geen besluit want beleidsregels zijn in principe voor intern gebruik. Dus dit lijkt mij niet van publiekrechtelijke aard en dus geen beslissing.
D.) Wel een besluit; Voldoet aan alle eisen want het is publiekrechtelijk en er verandert wat in de wereld van het recht (wijziging bestemmingsplan). Alhoewel ik dat wel een lastige vind Wink

2.

A.) Is een besluit
B.) Is geen beluit, let goed op de uitzondering in art 1:1 lid 2 Awb. De wetgevende macht wordt niet als bestuursorgaan aangemerkt. Kan dus geen besluit zijn.
C.) Deze vraag is slecht geformuleerd want er zijn ook privaatrechtelijke instanties die subsidies verstrekken (stichtingen e.d.). Zolang je niet weet wie een subsidie verstrekt kan je geen antwoord geven.
D.) Dit is inderdaad een privaatrechtelijke handeling maar waar de Awb wel van toepassing op is (niet relevant hier) omdat de gemeente een a-orgaan is.

Succes en laat even weten of alles klopt.

Overigens is het handig om bij dit soort vragen systematisch te werk te gaan. Ik weet niet of jullie dit ook moeten doen maar wij moesten alle eisen bij langs (van 1:3 AWB) en beredeneren of er sprake is van een bestuursorgaan en daar gaat nogal wat tijd inzitten.
cia76

cia76

BerichtGeplaatst: vr 04 jun 2010 7:06    Onderwerp: Re: Besluit Awb Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sanderdh schreef:
1.
.........
C.) Is geen besluit want beleidsregels zijn in principe voor intern gebruik. Dus dit lijkt mij niet van publiekrechtelijke aard en dus geen beslissing.

Een beleidsregel wordt vastgesteld ten behoeve van het gebruik van een bevoegdheid door een bestuursorgaan. Dit is dus zeker wel publiekrechtelijk van aard. Zie ook artikel 1:3 lid 4 Awb. Ik neem aan dat je na lezig hiervan overtuigd bent dat het een besluit betreft. Ook artikel 8:2 aanhef en onder a geeft een aanwijzing dat de vaststelling van een beleidsregel een besluit betreft. (Wanneer een beleidsregel geen besluit zou zijn was -nog afgezien van de in dat geval verwarrende formulering - deze bepaling immers overbodig geweest)

Sanderdh schreef:

D.) Wel een besluit; Voldoet aan alle eisen want het is publiekrechtelijk en er verandert wat in de wereld van het recht (wijziging bestemmingsplan). Alhoewel ik dat wel een lastige vind Wink

Klopt, dat is een besluit. Waarom lastig? Het is schriftelijk de gemeenteraad is een orgaan van de gemeente die daarvoor bevoegd is (een bestuursorgaan dus, die een op rechtsgevolg gericht besluit kan nemen en dat ook doet bij door vaststelling van het bestemmingsplan). Dat vaststelling van een bestemmingsplan publiekrechtelijk van aard is en gericht is op rechtsgevolg lijkt me ook duidelijk.
Sanderdh

Leeftijd: 42
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: vr 04 jun 2010 15:42    Onderwerp: Re: Besluit Awb Reageer met quote Naar onder Naar boven

cia76 schreef:
Sanderdh schreef:
1.
.........

Een beleidsregel wordt vastgesteld ten behoeve van het gebruik van een bevoegdheid door een bestuursorgaan. Dit is dus zeker wel publiekrechtelijk van aard. Zie ook artikel 1:3 lid 4 Awb. Ik neem aan dat je na lezig hiervan overtuigd bent dat het een besluit betreft. Ook artikel 8:2 aanhef en onder a geeft een aanwijzing dat de vaststelling van een beleidsregel een besluit betreft. (Wanneer een beleidsregel geen besluit zou zijn was -nog afgezien van de in dat geval verwarrende formulering - deze bepaling immers overbodig geweest)

Sanderdh schreef:

Klopt, dat is een besluit. Waarom lastig? Het is schriftelijk de gemeenteraad is een orgaan van de gemeente die daarvoor bevoegd is (een bestuursorgaan dus, die een op rechtsgevolg gericht besluit kan nemen en dat ook doet bij door vaststelling van het bestemmingsplan). Dat vaststelling van een bestemmingsplan publiekrechtelijk van aard is en gericht is op rechtsgevolg lijkt me ook duidelijk.

Ik meen mij te herinneren dat beleidsregels puur voor intern gebruik zijn, maar ik heb niet verder gekeken dan mijn neus lang is en het staat inderdaad in de AWB. Ik denk ook dat ik weet waardoor het kwam, had te maken met bezwaar/beroep.

Wat betreft 2e gedeelte: Het is niet echt lastig want zoals ik al beredeneerde is het gewoon een besluit. Maar lijkt mij lastig omdat dit type vraag niet makkelijk is voor 1e jaars HBO. Althans dat is mijn veronderstelling Wink
cia76

cia76

BerichtGeplaatst: za 05 jun 2010 8:43    Onderwerp: Re: Besluit Awb Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sanderdh schreef:

Ik meen mij te herinneren dat beleidsregels puur voor intern gebruik zijn, maar ik heb niet verder gekeken dan mijn neus lang is en het staat inderdaad in de AWB. Ik denk ook dat ik weet waardoor het kwam, had te maken met bezwaar/beroep.

Interne nota's die worden gebruikt om het gedrag van een overheid zo consistent mogelijk te laten zijn, hebben die eigenschap die jij zegt. Maar beleidsregels, die gepubliceerd moeten worden willen ze de status van beleidsregel verkrijgen, hebben een zekere externe werking. Ik kan me daarom niet vinden in het standpunt dat beleidsregels voor puur intern gebruik zijn. Dit is niet juist.

Sanderdh schreef:

Wat betreft 2e gedeelte: Het is niet echt lastig want zoals ik al beredeneerde is het gewoon een besluit. Maar lijkt mij lastig omdat dit type vraag niet makkelijk is voor 1e jaars HBO. Althans dat is mijn veronderstelling Wink

Dat zou kunnen ja.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 05 jun 2010 12:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een beleidsregel in de zin van de Awb is een besluit in de zin van de Awb. Niet iedere beleidsregel is een beleidsregel in de zin van de Awb (en idem voor besluiten).

In de vraag van TS zal met beleidsregel een beleidsregel in de zin van de Awb worden bedoeld.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds