|
Auteur |
Bericht |
kerstboom
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA):
|
Geplaatst: vr 21 mei 2010 7:37 Onderwerp: verjaring? |
|
|
Goedemorgen ik zit zit met een probleem misschien weet iemand hoe dit kan zitten.
Ik heb in mei 2010 op een dagvaarding gekregen (a.s. juni 2010).
In maart 2007 had ik een bos bloemen gekocht via internet en (stom en dom enz ik weet het) niet betaald wegens slordigheid mijnerzijds.
Nu staat er op de dagvaarding dat er een laatste brief en aankondiging rechtsmaatregelen in juni 2007 naar mij zijn verstuurd. Ik weet het niet zeker meer maar volgens mij heb ik daarna nooit meer wat ontvangen. (Hoort dat dan ook niet in de brief te staan eigenlijk?) Het gehele bedrag komt nu neer op zo 200 euro. Hierbovenop zullen dan nog de proceskosten etc komen.
Maar volgens mijn informatie is deze vordering inmiddels verjaard. Het is toch een consumentenkoop, die vordering verjaart toch na twee jaar? Of is mijn informatie niet goed? Alvast bedankt voor het meedenken. Vriendelijke groetjes, kerstboom |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1828
|
Geplaatst: vr 21 mei 2010 8:04 Onderwerp: |
|
|
Die informatie lijkt mij niet juist. Rechtsvorderingen tot nakoming en rechtsvorderingen tot betaling verjaren na 5 jaar nadat de vordering opeisbaar is geworden (deze termijn kan tussentijds uiteraard nog gestuit worden). De vordering is dus nog niet verjaard. (3:307 en 3:308 BW) |
|
|
|
 |
Laurens02
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 467
|
Geplaatst: vr 21 mei 2010 10:06 Onderwerp: Re: verjaring? |
|
|
kerstboom schreef: | Goedemorgen ik zit zit met een probleem misschien weet iemand hoe dit kan zitten.
Ik heb in mei 2010 op een dagvaarding gekregen (a.s. juni 2010).
In maart 2007 had ik een bos bloemen gekocht via internet en (stom en dom enz ik weet het) niet betaald wegens slordigheid mijnerzijds.
Nu staat er op de dagvaarding dat er een laatste brief en aankondiging rechtsmaatregelen in juni 2007 naar mij zijn verstuurd. Ik weet het niet zeker meer maar volgens mij heb ik daarna nooit meer wat ontvangen. (Hoort dat dan ook niet in de brief te staan eigenlijk?) Het gehele bedrag komt nu neer op zo 200 euro. Hierbovenop zullen dan nog de proceskosten etc komen.
Maar volgens mijn informatie is deze vordering inmiddels verjaard. Het is toch een consumentenkoop, die vordering verjaart toch na twee jaar? Of is mijn informatie niet goed? Alvast bedankt voor het meedenken. Vriendelijke groetjes, kerstboom |
Je bent goed geïnformeerd, de vordering tot betaling van de koopprijs verjaart in geval van consumentenkoop na verloop van 2 jaar, zo schrijft art. 7:28.
Het is dan wel belangrijk dat het inderdaad om consumentenkoop gaat: heb je de bloemen in de uitvoering van een beroep of bedrijf gedaan (bijvoorbeeld voor de zieke secretaresse van je eenmanszaak) dan gaat dit artikel niet op (even los van de vraag of de wederpartij dat hard kan maken).
De termijn van 2 jaar begint opnieuw te lopen door aanmaning, in dit geval dus juni 2007. Als er daarna inderdaad geen brieven meer zijn verstuurd (hetgeen kennelijk door de wederpartij ook wordt gesteld) dan is de vordering verjaard. In je verdedigende stuk (conclusie van antwoord) moet je je beroepen op de verjaring.
Een verjaarde vordering moet je moreel gezien wel betalen, maar dat kan niet bij de rechter worden afgedwongen. De rechter zal de vordering afwijzen. _________________ È meglio una mano dal giudice, che un abbraccio dall'avvocato. |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1828
|
Geplaatst: vr 21 mei 2010 22:09 Onderwerp: Re: verjaring? |
|
|
Laurens02 schreef: |
Je bent goed geïnformeerd, de vordering tot betaling van de koopprijs verjaart in geval van consumentenkoop na verloop van 2 jaar, zo schrijft art. 7:28.
| Aah die had ik gemist! |
|
|
|
 |
|