|
Auteur |
Bericht |
Philkiel
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 18 mei 2010 16:35 Onderwerp: Eigendomsrechten hoe en wat? |
|
|
Hallo,
Ik heb even een korte vraag en deze is als volgt:
Ongeveer 3 maanden geleden zijn mijn vriendin en ik uit elkaar gegaan en alles is netjes verdeeld binnen een week. Nu na 3 maanden begint zij over een gezamelijke aankoop van toen der tijd 250 euro en wilt de helft daarvan terug, 125 euro dus. (Inmiddels is het voorwerp sterk in waarde gedaald).
Nu is mijn vraag: heeft zij hier nogsteeds recht op, het voorwerp staat al die tijd namelijk gewoon bij mij in huis..
Met vriendelijke groet,
Phil Kiel |
|
|
|
 |
pacta sunt servanda
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 805
|
Geplaatst: di 18 mei 2010 16:51 Onderwerp: |
|
|
M.i. heeft ze geen recht meer op het toenmalige bedrag maal de helft. Dan zou het namelijk erg makkelijk zijn wanneer je uit elkaar gaat om bijvoorbeeld de helft van een toen aangekochte auto te claimen die al 15 jaar oud is en met touwtjes aan elkaar hangt. Dat zaou een lucratieve scheiding kunnen worden voor de één.
Volgens mij dient de feitelijk boedel te worden verdeeld en niet eerdere uitgaven. _________________ ~Tempora mutantur, et nos mutamur in illis~ |
|
|
|
 |
Philkiel
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 18 mei 2010 16:57 Onderwerp: |
|
|
Dus dat wilt zeggen dat ze nog wel steeds recht heeft op de helft van de waarde nu? |
|
|
|
 |
Laurens02
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 467
|
Geplaatst: di 18 mei 2010 20:01 Onderwerp: |
|
|
Het lijkt mij vooral afhankelijk van wat jullie destijds hebben afgesproken. Als ik je bericht goed lees, is in de betreffende week wederzijds het een en ander afgewogen en hebben jullie afspraken gemaakt over wie wat mag houden en wat de een evt nog aan de ander betaalt daarvoor. Als duidelijk bedoeld is om alles eens en voor altijd te verdelen, kan ze hier in principe niet op terug komen. Alleen als je eigenlijk zelf ook wel wist (of had moeten weten) dat ze dit object niet meenam in de afspraken (bijvoorbeeld: er waren drie objecten, twee van 50 en één van 250 euro, en ieder nam één object van 50 euro 'and that's that'), kan ze er nog enige aanspraak op maken.
Als ze ergens recht op zou hebben, komt het inderdaad aan op (de helft van) wat nu een redelijke prijs voor het object zou zijn.
(ik ga ervan uit dat het gaat om alleen feitelijk samenwonen, geen officiële burgerlijke staat) _________________ È meglio una mano dal giudice, che un abbraccio dall'avvocato. |
|
|
|
 |
|