|
Auteur |
Bericht |
Nickk
Leeftijd: 53 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 17 mei 2010 18:58 Onderwerp: Overeenkomt via Internet? |
|
|
Voor mijn bedrijfje heb ik regelmatig mensen die ik inhuur. Hiervoor gebruik ik een standaard overeenkomst van opdracht en aan het eind van het jaar vul ik het IB47 formulier in ivm de uitbetalingen. Ik heb een afspraak met de belastingdienst dat er in het geval zoals omschreven geen arbeidsrelatie bestaat. Het probleem is echter het administratieve aspect; iedere keer moeten de mensen die ik inhuur zo'n overeenkomst tekenen. Is het juridisch gezien mogelijk dit te automatiseren waarbij een persoon bijvoorbeeld via Internet op akkoord klikt, zijn gegevens intikt, en aanvinkt dat hij akkoord is met de overeenkomst? |
|
|
|
 |
IDH
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 17 mei 2010 20:21 Onderwerp: |
|
|
een overeenkomst is vormvrij. Je kunt dus zelfs mondeling iets overeenkomen. Nadien ondervind je waarschijnlijk echter een probleem op het moment dat je de inhoud van het overeengekomene moet bewijzen, bij onderlinge onenigheid.
Via internet kun je een overeenkomst opstellen, die voorzien van een digitale ondertekening als voldoende zou kunnen gelden voor de totstandkoming van een opdrachtrelatie. Let wel op dat je werkt met schermen die onmogelijk weg te klikken zijn, behoudens indien op akkoord wordt geklikt. Zulks zou bijvoorbeeld ook moeten gelden voor je algemene voorwaarden.
Je moet je overigens altijd afvragen wie de overeenkomst digitaal ondertekent. Een B.V. kan bijvoorbeeld enkel worden vertegenwoordigd door haar statutair bestuurder dan wel door een gevolmachtigde. Wat als de secretaresse - zonder volmacht -op akkoord klikt en de statutair bestuurder hier geen weet van heeft en zich vervolgens op het standpunt stelt dat er geen overeenkomst tot stand is gekomen. In rechte kun je je dan alsnog beroepen op de schijn van vertegenwoordigingsbevoegdheid, maar dit kan behoorlijk omslachtig worden. Bovendien bestaat de kans dat het mislukt. Eén en ander had simpelweg kunnen worden voorkomen door de statutair bestuurder een handtekening te laten zetten.
Het voorgenoemde zou je nog kunnen opvangen door het 'akkoord' gepaard te laten gaan met vermelding van naam en functie (alsmede de opmerking dat de overeenkomst enkel akkoord mag worden verklaard door de vertegenwoordigingsbevoegde). In het laatste geval heb je overigens weer een probleem als het statutair bestuur uit meerdere bestuurders bestaat die enkel gezamenlijk bevoegd zijn. In dat geval moeten ze samen op akkoord klikken (meerdere vingers op 1 muisknop? ) Ook in dat geval zou natuurlijk 1 bestuurder namens het gehele bestuur gevolmachtigd kunnen worden om akkoord te geven, maar dat moet dan weer apart worden vermeld, bij voorkeur met een als bijlage gevoegde volmacht.
Indien er voorts digitale problemen zijn waardoor de overeenkomst inhoudelijk afwijkt van hetgeen je voor ogen hebt, bestaat er een kans dat één en ander in rechte ten nadele van jou wordt uitgelegd, behoudens evidente fouten. Jij bent immers degene die het systeem heeft opgezet. Persoonlijk ben ik dan ook geen fan van dit soort structuren. Haastige spoed....etc. Better be safe than sorry. |
|
|
|
 |
Nickk
Leeftijd: 53 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 18 mei 2010 16:28 Onderwerp: |
|
|
Bedankt! Geheel duidelijk! |
|