|
Auteur |
Bericht |
Azijn
Leeftijd: 68 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 12 mei 2010 17:08 Onderwerp: Gedaagde of gemachtigde niet verschenen |
|
|
Op de zitting is, conform de inleidende dagvaarding, gedaagde of gemachtige niet verschenen. Vanuit de zaal stond iemand op en zei door de gemachtigde van de gedaagde gemachtigd te zijn. Een schriftelijk volmachtigd had deze persoon niet. Dit is toch verstek laten gaan? Is er iemand hiermee bekend? Ik procedeer in persoon. |
|
|
|
 |
lawyer
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 629
|
Geplaatst: wo 12 mei 2010 17:20 Onderwerp: |
|
|
Azijn schreef: | Op de zitting is, conform de inleidende dagvaarding, gedaagde of gemachtige niet verschenen. Vanuit de zaal stond iemand op en zei door de gemachtigde van de gedaagde gemachtigd te zijn. Een schriftelijk volmachtigd had deze persoon niet. Dit is toch verstek laten gaan? Is er iemand hiermee bekend? Ik procedeer in persoon. |
Volgens art. 80 lid 2 Rv kan de kantonrechter van een gemachtigde die geen advocaat is verlangen dat deze een schriftelijke volmacht overlegt. Is deze volmacht er niet, dan wordt inderdaad verstek verleend. Een "gemachtigde van een gemachtigde" klinkt naar mijn mening dusdanig vaag, dat in dat geval zeker naar een schriftelijke volmacht gevraagd zal worden.
Het verstek kan overigens gezuiverd worden totdat vonnis is gewezen (art. 142 Rv). |
|
|
|
 |
Azijn
Leeftijd: 68 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 12 mei 2010 17:50 Onderwerp: |
|
|
lawyer schreef: |
Volgens art. 80 lid 2 Rv kan de kantonrechter van een gemachtigde die geen advocaat is verlangen dat deze een schriftelijke volmacht overlegt. Is deze volmacht er niet, dan wordt inderdaad verstek verleend. Een "gemachtigde van een gemachtigde" klinkt naar mijn mening dusdanig vaag, dat in dat geval zeker naar een schriftelijke volmacht gevraagd zal worden.
Het verstek kan overigens gezuiverd worden totdat vonnis is gewezen (art. 142 Rv). |
In ieder geval heb ik daarna schriftelijk de kantonrechter gevraagd hiermee rekening te houden. Een uitspraak / instructie zal over 8 weken komen. Ik ben zeer benieuwd hoe de kantonrechter deze manouvre heeft opgevat. |
|
|
|
 |
|