Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
patje72
Leeftijd: 53 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 03 mei 2010 8:28 Onderwerp: Welke CAO??? |
|
|
Goedemorgen,
Ik wil graag weer eens terugkomen op het outsourcings geval ING > ATOS
De reden dat ik hier over begin is 5 mei, maar in principe is gewoon de vraag welke CAO nu geldig is.
Dit is het geval.
In 2007 zijn een aantal medewerkers naar ATOS gegaan met de wet Overgang van Onderneming. Hoe zit het nu met de CAO? ING heeft al lang afstand van ons gedaan en heeft dus weinig zin om zich er in te verdiepen, en ATOS wil natuurlijk al helemaal niet met de ING CAO te maken hebben.
Ik heb natuurlijk eerst flink rond gekeken op Internet en ik denk dat ik het weet, maar ik zou heel graag van jullie willen weten of ik het bij het rechte eind heb.
- In 2007 over gegaan en op dat moment had ATOS een CAO. Volgens mij blijft voor de ING medewerkers de ING CAO gelden totdat ATOS een nieuwe CAO afsluit of totdat ING een nieuwe CAO afsluit.
- Op het moment dat de ING CAO vervalt en ATOS geen nieuwe CAO heeft krijg je te maken met de "Nawerking" van de oude ING CAO, dus blijven die arbeidsvoorwaarden van kracht. Dus...in dit geval....5 mei een vrije dag in 2010
Dus even voor de duidelijkheid.
ING heeft natuurlijk inmiddels al lang een nieuwe CAO.
En ATOS dus niet. (wel bijna) |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 03 mei 2010 13:18 Onderwerp: |
|
|
Ik heb het niet helemaal uitgeplozen (dus misschien zit ik er naast), maar volgens mij is Hof Den Haag 16 februari 2007, LJN BA1512 het met je eens, zie rov. 3.2.4 en 3.2.5. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
IDH
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 04 mei 2010 22:47 Onderwerp: |
|
|
Bij overgang van onderneming gaan - kort en goed - ook rechten en plichten voortvloeiende uit de door de vervreemder toegepaste CAO over op de verkrijger.
Wat gebeurt er na de overgang?
Indien de CAO (van ING) is geïncorporeerd in de arbeidsovereenkomsten, zonder dat partijen zulks nadien hebben gewijzigd, blijft betreffende CAO van toepassing, ongeacht dat deze wellicht afloopt. Er is alsdan geen sprake van nawerking, maar simpelweg van incorporatie van de CAO-bepalingen in de arbeidsovereenkomst (vergelijk een bedrijfsreglement).
Stel dat er geen incorporatiebeding is. In dat geval eindigt de verplichting van ATOS om de CAO van ING toe te passen niet omdat de betreffende CAO afloopt. Nadien werken de CAO-bepalingen na (CAO nawerking). De verplichting een CAO toe te passen op basis van een overgang van onderneming eindigt, indien:
Partijen na de overgang gebonden raken aan een nieuwe CAO. Daartoe zou ATOS lid moeten zijn van de werkgeversorganisatie die een nieuwe CAO sluit, althans zelf een nieuwe CAO moeten sluiten met een of meerdere werknemersorganisaties, waarvan de werknemer lid is.
Partijen kunnen voorts - na de afloop van de CAO die ATOS diende toe te passen op grond van de overgang - andersluidende afspraken maken. Deze kunnen overeenkomen met een nieuwe CAO, maar dat hoeft niet.
In deze doet zich het probleem voor bij 'ongebonden werknemers' (werknemers die niet lid zijn van een CAO-sluitende werknemersorganisatie). Op basis van artikel 14 Wet CAO zal ATOS verplicht zijn om een nieuwe CAO ook op hen toe te passen. Ongebonden werknemers zijn echter niet verplicht om deze toepassing te accepteren. Alsdan gelden voor hen derhalve de 'oude' arbeidsvoorwaarden (met inbegrip van de oude CAO, waarvan de toepassing wel is geaccepteerd).
Notabene: Werknemers doen vaak een beroep op hun voormalige CAO met de argumentatie dat zij 'ongebonden werknemer' zijn en de toepassing van de nieuwe CAO niet hebben geaccepteerd. Hun instemming kan - hoewel de meningen zijn verdeeld - ook impliciet volgen uit het feit dat zij zich allerhande voordelen op basis van de nieuwe CAO hebben laten welgevallen. Wie de voordelen geniet, kan zich vervolgens niet op het standpunt stellen dat de nadelen niet gelden omdat deze niet zijn geaccepteerd. Zulks zou cherry-picking mogelijk maken, hetgeen niet de bedoeling is.
Bij het voorgaande ga ik er vanuit dat ATOS een eigen ondernemings-CAO zal sluiten, waardoor het leerstuk van de algemeen verbindend verklaring geen rol speelt. Anders wordt het namelijk ingewikkelder. |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|