|
Auteur |
Bericht |
Kokopelli
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): LOI
Berichten: 16
|
Geplaatst: vr 30 apr 2010 22:18 Onderwerp: Verplicht tot herhaling van gesprekken? |
|
|
Als een werknemer herhaaldelijk op gesprek moet komen bij zijn werkgever en ongenuanceerde verwijten te horen krijgt, is hij dan verplicht om steeds weer deze gesprekken aan te gaan? Anders gezegd: is een werknemer gerechtigd om zijn werkgever duidelijk te maken niet langer gediend te zijn van gesprekken waarin zijn integriteit ter discussie staat, zonder dat er feiten zijn? Kan een werkgever op zijn beurt deze weigering aanmerken als het niet opvolgen van een opdracht? |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: ma 03 mei 2010 10:36 Onderwerp: |
|
|
Alles hangt af van de redelijkheid. Werknemer en werkgever dienen namelijk een goed werknemer en goed werkgever ten opzichte van elkaar te zijn. Echter de redelijkheid wordt niet gekwantificeerd in de wet, dus zal altijd naar het oordeel van de rechter worden bepaald. |
|
|
|
 |
IDH
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 56
|
Geplaatst: di 04 mei 2010 23:00 Onderwerp: |
|
|
De praktijk is simpel. De werknemer die weigert om het gesprek aan te gaan met zijn werkgever, obstrueert de mogelijkheid om tot een oplossing in der minne te komen. Zulks zal ten nadele van de werknemer worden uitgelegd indien in rechte de ontbinding van de arbeidsovereenkomst wordt verzocht. Alsdan zal natuurlijk ook aan bod kunnen komen, dat er ongefundeerde beschuldigingen zijn geuit. Veelal ligt met name dit punt van de discussie beduidend genuanceerder dan het standpunt dat de werknemer als waarheid aanneemt. De werkgever zal ongetwijfeld een eigen lezing hebben. Het is daarom altijd verstandig om de gesprekken onverkort voort te zetten, doch nadrukkelijk (schriftelijk) te wijzen op het feit dat men zich niet herkent in de geuite verwijten en evenmin tot op heden enige vorm van onderbouwing heeft verkregen, ongeacht dat zulks is verzocht.
Het voordeel van voornoemde strategie is dat in rechte zal kunnen worden onderbouwd dat de werknemer geen mogelijkheden heeft gehad om zijn gedrag/functioneren te verbeteren. Hem was immers niet duidelijk wat hem werd verweten en op de verzoeken van de werknemer is nooit enige verduidelijking verschaft. Wel is overduidelijk dat de werknemer de situatie zeer serieus heeft genomen en dat zijnerzijds alle bereidheid bestond om zich - indien nodig - aan te passen.
Het gevolg: de beëindiging (ontbinding) van de arbeidsovereenkomst komt er in rechte niet door of alleen met een relatief hogere ontbindingsvergoeding. |
|
|
|
 |
|