Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Outstanding С...
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu za 11 mei 2024 15:59
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Verwarring door domeinnaam
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ronnyvanhaften



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 3


BerichtGeplaatst: ma 05 apr 2010 21:10    Onderwerp: Verwarring door domeinnaam Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste forumleden,

Hopelijk heb ik dit bericht op het juiste forum geplaatst.
Anders excuses hiervoor.

2 jaar geleden ben ik voor mijzelf begonnen met

Partyservice De Liemers
website: www.partyservicedeliemers.nl

De werkzaamheden omvatten de verzorging van barbecues, catering en de verhuur van partyaccessoires en attracties. (vastgelegd bij KvK)

Vorig jaar zomer heeft er in mijn vestigingsplaats een slager twee domeinnamen aangemaakt met de volgende namen:

www.cateringdeliemers.nl & www.bbqdeliemers.nl


Deze websites zijn verwarrend voor mogelijke klanten die op zoek zijn naar mijn bedrijf. Pas heb ik een klant aan de lijn gehad welke op zoek was naar mijn bedrijf maar door de verwarrende naam de bestelling heeft geplaatst bij deze slagerij.

Kan iemand mij hier antwoord op geven of dit zomaar mag? En welke actie ik hierop kan ondernemen.

Alvast bedankt voor jullie moeite...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 05 apr 2010 23:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De Liemers lijkt me de plaatsaanduiding. Aan de overeenkomst op dat punt kun je geen rechten ontlenen. Blijft over "partyservice" tegenover "catering" en "bbq". Ik zie geen probleem.

Je kunt ook niet optreden tegen www.avdeliemers.nl, www.ontdekdeliemers.nl, www.bibliotheekdeliemers.nl, etc.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ronnyvanhaften



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 3


BerichtGeplaatst: di 06 apr 2010 2:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat betreft De Liemers dat is inderdaad een aanduiding voor een regio.

Zo is er bijvoorbeeld rijschool De Liemers, muziekschool De Liemers etc.

Echter Partyservice De Liemers heeft als bedrijfsactiviteiten, bekend bij de KvK catering, barbecueservice, verhuur etc.

Dus de naam De Liemers is ergens al wel gekoppeld aan catering etc.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 06 apr 2010 2:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, maar je kunt concurrentie binnen je regio niet verbieden.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: di 06 apr 2010 8:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Concurrentie niet, maar twee dezelfde bedrijven in dezelfde branche in dezelfde regio mogen geen verwarrend veel gelijkende handelsnaam voeren. En handelsnamen hoeven geen onderscheidend vermogen te bezitten.

Het is dus zeker niet gezegd dat als er een Partyservice De Liemers is, een concurrent Catering De Liemers mag starten. De namen zijn beiden juridisch erg zwak maar niet zo zwak dat ik meteen de claim zou afwijzen. Partyservice en catering ligt erg dicht bij elkaar, de kans op verwarring lijkt me zeker aanwezig.
_________________
ICT-jurist, blogger en octrooigemachtigde ~ Partner bij ICTRecht.nl ~ Beheerder www.iusmentis.com
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 06 apr 2010 10:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arnoud Engelfriet schreef:
Partyservice en catering ligt erg dicht bij elkaar, de kans op verwarring lijkt me zeker aanwezig.

Dicht bij elkaar? Het enige verband is dat deze twee woorden op dezelfde branche duiden. Het andere bedrijf zou dan geen enkele naam mogen gebruiken die beschrijvend is voor zijn activiteiten.

Ik geloof wel dat er kans op verwarring is, maar dat komt dan doordat beide bedrijven voor een naam zonder onderscheidend vermogen hebben gekozen.

Art. 5 Handelsnaamwet verbiedt het een handelsnaam te voeren die reeds door een ander rechtmatig werd gevoerd of van diens handelsnaam slechts in geringe mate afwijkt (en gelet op de aard en vestigingsplaats van ondernemingen voor verwarring kan zorgen). Er ljkt me geen sprake van een geringe afwijking: partyservice tegenover catering / bbq.

edit: of bedoel je dat een partyservicebedrijf en een cateringbedrijf gelijksoortige bedrijven zijn, en dat het gemeenschappelijke "De Liemers" ervoor zorgt dat de namen "slechts in geringe mate" van elkaar afwijken?
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: di 06 apr 2010 11:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
edit: of bedoel je dat een partyservicebedrijf en een cateringbedrijf gelijksoortige bedrijven zijn, en dat het gemeenschappelijke "De Liemers" ervoor zorgt dat de namen "slechts in geringe mate" van elkaar afwijken?

Dat, plus het feit dat consumenten "partyservice" en "catering" zullen opvatten als dezelfde soort diensten. Wat is partyservice anders dan catering?
_________________
ICT-jurist, blogger en octrooigemachtigde ~ Partner bij ICTRecht.nl ~ Beheerder www.iusmentis.com
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
ronnyvanhaften



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 3


BerichtGeplaatst: di 06 apr 2010 11:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Catering geeft een specifiek onderdeel aan van de partyservice.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 06 apr 2010 18:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arnoud Engelfriet schreef:
bona fides schreef:
edit: of bedoel je dat een partyservicebedrijf en een cateringbedrijf gelijksoortige bedrijven zijn, en dat het gemeenschappelijke "De Liemers" ervoor zorgt dat de namen "slechts in geringe mate" van elkaar afwijken?

Dat, plus het feit dat consumenten "partyservice" en "catering" zullen opvatten als dezelfde soort diensten. Wat is partyservice anders dan catering?

Maar concurrentie is niet illegaal, en vertellen wat je doet ook niet. Catering is een heel ander woord dan partyservice.

Zijn "catering" en "partyservice" volgens jou woorden in slechts in geringe mate afwijken (zoals bedoeld in art. 5 Hnw)?

Volgens mij gaat het in art. 5 Hnw niet om de vraag of twee woorden vrijwel hetzelfde betekenen, maar of de twee woorden vrijwel hetzelfde woord zijn. Rekenmachine en calculator hebben precies dezelfde betekenis, maar wijken in (veel) meer dan geringe mate van elkaar af. Of zie ik dit verkeerd?
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 08 apr 2010 0:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Even constructief: uit de bovenstaande discussie blijkt dat er discussie mogelijk is over de vraag of je kunt optreden tegen die slager. Je zou het dus kunnen proberen.

Op grond van de Handelsnaamwet optreden doe je door een verzoekschrift op grond van art. 6 Handelsnaamwet in te dienen bij de kantonrechter.

Voor strijd met de Handelsnaamwet is het trouwens ook nodig dat de domeinnaam wordt gebruikt als handelsnaam. Als de domeinnaam slechts doorlinkt naar de eigenlijke website is dat volgens bepaalde uitspraken niet het geval.

Verder kun je hier een kijkje nemen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Dennis Wijnberg



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 5


BerichtGeplaatst: ma 17 mei 2010 21:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heb je al contact opgenomen met de betreffende domeinnaamhouder? Wat is zijn intentie geweest voor het registreren? Heeft hij er ook een belang bij dat de verwarring wordt voorkomen?

Zorg dat je dit niet telefonisch doet, maar het liefst gewoon per brief ofzo. Als je de antwoorden dan even goed bewaard. Een slager is geen jurist. Als hij per ongeluk te eerlijk is, heb je misschien een verklaring te pakken waaruit blijkt dat ze hem niet ter goeder trouwe hebben geregistreerd.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds