Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Verslaafde ex gedetineerden moeten verplicht begeleid wonen? |
Ja |
|
100% |
[ 2 ] |
Nee |
|
0% |
[ 0 ] |
Daar laat ik mij niet over uit |
|
0% |
[ 0 ] |
|
Totaal aantal stemmen : 2 |
|
Auteur |
Bericht |
Teleurgesteld
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 23 apr 2010 9:25 Onderwerp: Komt dit nog ooit goed? |
|
|
Mijn zus is in december 2009 vrijgekomen nadat ze 15 maanden gedetineerd was. Voordat ze gedetineerd was gebruikte ze bruin en wit, zat ze in de (straat)prostitutie en had ze al twee keer eerder een gevangenis van binnen gezien. Aanvankelijk was het de bedoeling dat ze begeleid ging wonen in een project, maar madam beloofde gouden bergen, ze wilde niks meer met drugs te maken hebben, wilde met onze moeder op vakantie gaan in Spanje etc. Onze moeder vond het idee dat haar dochter in een woonvorm weer moest leren deelnemen aan de maatschappij bepaald ook niet zitten, en heeft haar zolang in huis genomen. Samen met haar vriend hebben ze een eigen woning voor haar geregeld, uitkering aangevraagd etc.
Toen madam nog verslaafd was, leerde ze een (voor ons) een toffe gozer kennen, die echt werkelijk alles voor haar overhad, en nog steeds heeft. Deze man maakte iedere maand geld naar over in de bajes, nam alles mee wat ze wilde invoeren etc. Echter op een bepaald moment heeft zij de relatie verbroken, en niks meer van zich laten zien of horen. Naar eigen zeggen kwam dat omdat haar einddatum in zicht kwam, en ze hiervan best wel nerveus werd, en het erg druk kreeg met de TR-training (Terugdringen Recidive), assertiviteitstraingen etc.
Eén dag na zijn verjaardag stond ze opeens onaangekondigd bij hem aan de deur, en hebben ze het een en ander uitgepraat. Ze wilde graag weer contact hebben, maar kwam niet bij hem op bezoek als hij niet verhuisde. Hij woonde midden in een grote drugsbuurt, en dat was nou juist iets dat zij wilde vermijden. Tenslotte is deze man dan verhuisd, iets dat hij sowieso al van plan was, nadat er drie keer in één jaar tijd bij hem was ingebroken. Hij vond een woning die gelegen is in een heel andere stad, en toevallig ook de nieuwe woonplaats is van mijn zus. Toen hij de preciese ligging van deze nieuwe woning wist, bleek dat precies aan de achterkant te zijn van de woning van mijn zus. Een afstand van nog geen 100 meter.
Vanaf het moment dat mijn zus de sleutel heeft van haar woning is ze meteen, met alleen een tweepersoons luchtbed vertrokken naar haar woning. Daar had ze alleen een oude dressoir, en televisie staan. Vanaf dat moment is het weer goed mis aan het gaan. Hoewel ze twee jaar verplicht reclasseringstoezicht heeft, is ze alweer volop aan het basen. Terwijl ze rondloopt met een kaartje van haar reclasseringsmedewerkster met daarop de punten waar ze op moet letten om niet terug in verval te vallen. Vanaf dat moment ligt er ook dag- nacht een Marokkaans vriendje van haar in huis, waarmee ze naar nu blijkt een relatie mee heeft. Deze knul is psychisch ook niet helemaal in orde, snuift ook en ze heeft naar eigen zeggen heel wat met hem te stellen, maar verder zegt ze “ik laat me er niet over uit”.
Ze gaat wel trouw (ten minste daar gaan we vanuit) twee keer per week haar methadon ophalen (15 mg), en komt ze andere afspraken na. Echter, 14 april had ze een afspraak met haar reclasseringspersoon, maar die heeft ze gewoon aan de deur laten staan. Ze was ook telefonisch onbereikbaar voor de reclassering en dit heeft ertoe geleid dat ze nu de eerste, en tevens allerlaatste waarschuwing heeft gekregen. Van haar ex-vriend, waarmee ze best een goed contact heeft, hoor ik dat de rolluiken van haar woning de hele dag gesloten zijn, en dat ze ontzettend veranderd is. Eerst verklaart ze geen relatie met die Marokkaanse jongen te hebben, en dat het slechts een vriend van haar is, maar waar ze wel af en toe mee n…kt Terwijl ze met haar ex nog nooit echt sex heeft gehad. Hij heeft zoiets van dat zijn dingen die vanzelf komen, terwijl zij zegt dit juist heel belangrijk te vinden in een relatie. Hieruit mag je dus concluderen dat ze hem gewoon misbruikt heeft, en hem alleen nodig heeft gehad voor een slaapplek, warme douche en eten. Op een bepaald moment vraagt hij het op de man af aan die jongen, die meteen toegeeft een relatie met haar te hebben, waarop ze eerst beweert dat dit nieuw voor haar is, en later alsnog toegeeft.
Haar “ex” heeft tegenover mij verklaard haar duizend nieuwe vrienden te gunnen, en dat hij niet het recht heeft om jaloers te zijn. Hierin kan ik hem geen ongelijk geven. Immers, dagelijks worden duizenden relaties verbroken, en kunnen beide partners toch goede, tot zeer goede vrienden van elkaar blijven. Zo zijn ze samen onlangs de hele dag op stap geweest om vloerbedekking, behang etc voor haar woning uit ze zoeken, en een koelkast en gasfornuis te kopen. Hiervoor had mijn zus een lening gekregen van 2300 euro. Hiervan is alleen het behang, het vinyl voor in de woning, de koelkast en gasfornuis betaalt. Alles bij elkaar zo’n 1000 euro. Net in die periode kreeg ze ook haar uitkering overgemaakt, maar het geld was binnen één week al weer op. Goed, de huur is betaald, en Ziggo is betaald. Maar de rest van het geld is ook op. Maar geen bankstel enzovoort in huis. Ja, van haar ex heeft ze de oude eethoek gekregen met vier stoelen omdat hij een nieuwe heeft gekocht die beter past bij zijn meubels in zijn nieuwe flat.
De dealer ziet haar ex iedere dag een keer of zes voorbij lopen als hij toevallig uit het raam kijkt. Hoewel hij vermoedt dat dit vaker zal zijn, want hij kijkt niet constant uit het raam natuurlijk. Eergisteren was ze nog bij haar ex geweest, en had ze in een envelopje wat spul achtergelaten om te bewaren, maar gisteren belde ze hem alweer op om het langs te brengen, want ze kon niet wakker worden.
Wij gunnen onze zus zeker een nieuwe vriend, haar ex ook. Dat deze van Marokkaanse afkomst is, is haar eigen keus, en respecteren wij ook. Alleen wij maken ons zorgen. De hele dag zijn de rolluiken dicht, zowel voor- als achterom. Dit menneke gebruikt ook (snuiven), heeft bovendien psychische klachten en heeft daar medicijnen voor. Alleen de combinatie van coke en alcohol zijn nu eenmaal bepaald niet de juiste ingrediënten. Hij gaat een paar dagen weg als het geld op is. Hierop zegt mijn zus dat hij er niet tegen kan als hij geen geld heeft, omdat hij haar dan niet kan ondersteunen… (normaal als je van iemand houdt, blijf je elkaar toch ook trouw in mindere tijden? Dan laat je je partner toch niet alleen?) Van hem is bekend dat hij in de ziektewet zit, en iedere week 200 euro krijgt. Dit laatste vinden wij allemaal een ontzettend vaag verhaal, maar meneer ligt tot middag in bed, maar geeft wel aan snel weer te willen gaan werken. Een gesprek voeren gaat moeilijk, want halverwege kapt hij het gesprek gewoon af, en wil hij er niks meer over horen. Mijn zus was van de week even een paar uurtjes bij haar ex, daar rookt ze dan rustig een base, helpt hem met opruimen en inrichten van zijn woning etc. Vooral het feit dat ze bij hem gaat opkoken en roken verbaasd ons. Maar toen ze thuis kwam had hij wel een lang gezicht en was het kermis.
Wij zijn nu bang dat ze binnenkort haar woning kwijt zal raken als dit zo doorgaat, want inmiddels heb ik al geruchten uit de buurt gehoord dat mensen uit haar flat klagen dat een man die bekend staat als dealer regelmatig uit haar voordeur komt gelopen, en haar woning dan gelijk associëren als drugspand. Ook haar vergeten afspraak met de reclassering ziet mijn moeder als eerste teken dat ze gewoon alles aan haar laars is aan het lappen, en gewoon weer op de oude toer verder gaat. Haar ex, die eerst net zoals wij zo trots als een pauw op haar was, weet het ook allemaal niet meer, en zegt regelmatig dat die jongen zo snel als mogelijk weg moet bij haar, omdat hij voelt dat deze haar in zijn macht is aan het nemen. Iets dat ik wel kan beamen, vooral gezien zijn psychische klachten.
Zij heeft een WWB-uitkering, roept altijd heel hard "ik schrijf niemand bij mij in, ook hem niet". Hij heeft (zo zegt hij zelf) een uitkering volgens de ziektewet. Waar wij en haar ex zo bang voor zijn is dat er straks iemand is die haar gaat verlinken, en zo haar uitkering verspeeld. Dat verlinken hoeft dat niet zo 123 te maken hebben met het feit dat beiden een uitkering hebben, maaral was het vanwege vermeende drugsoverlast. Verder is mijn vraag: ziet de reclassering niet dat ze weer gebruikt? Cocaïne gebruik is toch aantoonbaar zichtbaar, en het niet nakomen van een afspraak moet toch gezocht worden in het vermoedden dat ze weer gebruikt. Immers haar criminele feiten waarvoor ze gestraft is, waren allen drugsgerelateerd (gebruik en strafbare feiten om het gebruik te kunnen bekostigen).
Wie herkent dit beeld, en kan ons advies geven?
Laatst aangepast door Teleurgesteld op di 27 apr 2010 21:19, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
Milos
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvU
|
Geplaatst: vr 23 apr 2010 14:48 Onderwerp: |
|
|
Het is mij wel een bekend verhaal. Pasklaar advies kan ik je helaas niet geven. Of de reclassering wel of niet ziet dat iemand gebruikt is moeilijk te zeggen. Het ligt eraan of ze bloed/urine testen bij haar afnemen. Als zoiets bij de reclassering wordt gevorderd, dan is er snel achter te komen. Voor dat je sporen ziet van drugsgebruik kan soms heel lang duren.
De sitauatie van jouw zus is voor jou en ook voor haar niet prettig, maar je kan weinig doen. Het enige wat je zou kunnen doen is misschien toch eens contact opnemen met het maarschappelijk werk of met haar reclasseringsbegeleider. Zolang zij verder geen gevaar voor zichzelf of haar omgeving is is een opname vrij moeilijk. Dit omdat je zus meerderjarig is.
Het is een rot situatie, maar een verslaafde is vrij moeilijk om te helpen. Zo iemasnd moet zelf de moet hebben om met de verslaving te stoppen en te willen afkicken. Zolang zij geen probleem ziet is het er ook niet zeg maar. Ik kan je alleen maar heel veel sterkte wensen en heel veel kracht in deze moeilijke tijd. |
|
|
|
 |
Teleurgesteld
|
Geplaatst: vr 23 apr 2010 17:00 Onderwerp: |
|
|
Milos schreef: |
De sitauatie van jouw zus is voor jou en ook voor haar niet prettig, maar je kan weinig doen. Het enige wat je zou kunnen doen is misschien toch eens contact opnemen met het maarschappelijk werk of met haar reclasseringsbegeleider. Zolang zij verder geen gevaar voor zichzelf of haar omgeving is is een opname vrij moeilijk. Dit omdat je zus meerderjarig is.
|
Allemaal leuk en wel, maar zelf contact opnemen met de reclassering is dat niet zich op glad ijs begeven? Ik ben op de rechtbank geweest toen ze moest voorkomen, en daar hoorde ik de rechter voorlezen uit de rapportage die reclassering had gemaakt: ze zou geen middel schuwen om aan het middel te komen, schendt alle gemaakte afspraken, vormt een gevaar voor zichzelf en de samenleving etc. Ik wil best bellen met de reclassering, en vragen of ze meer gericht op middelengebruik willen gaan controleren, maar ik wil absoluut niet dat mijn naam dan genoemd wordt.
Haar ex loopt al langer rond met het plan om de reclassering in te schakelen, en die erop te wijzen dat haar vriend, die trekt van het UWV al sinds dat ze zelfstandig woont bij haar inwoont. Niet om rancune te nemen op haar, maar puur omdat hij ook gebruikt, en hij zich enorme zorgen maakt, en bang is dat ze weer de fout in zal gaan. Hij heeft haar al gewaarschuwd dat ze moet oppassen, en wat de gevolgen kunnen zijn, maar liefde maakt blind zeg maar...
Hij geeft nog steeds als een vriend ontzettend veel om haar, en gunt haar een andere vriend. Zelf zegt mijn zus: "Ik kan niet met hem leven, maar ik kan ook niet zonder hem". Waarmee ze bedoeld; zijn meer dan goede karakter, en begrip. Maar de klik is er gewoon niet (meer). Of dat komt omdat hij helemaal niets gebruikt.... |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: vr 23 apr 2010 21:53 Onderwerp: |
|
|
Wat zuur is dit alles! Maar ja, het hoort bij verslavingsproblematiek.
Wat ik je wilde vragen: is je zus als onderdeel van de straf verplicht reclasseringstoezicht opgelegd of onderhoudt zij vrijwillig het contact met de reclassering? _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Teleurgesteld
|
Geplaatst: vr 23 apr 2010 22:50 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | Wat zuur is dit alles! Maar ja, het hoort bij verslavingsproblematiek.
Wat ik je wilde vragen: is je zus als onderdeel van de straf verplicht reclasseringstoezicht opgelegd of onderhoudt zij vrijwillig het contact met de reclassering? | Citaat uit haar vonnis:
T.a.v. feit 1 primair, feit 2, feit 3 subsidiar:
Gevangenisstraf voor de duur van 3 maanden met aftrek overeenkomstig artikel 27 Wetboek van Strafrecht waarvan 1 maand voorwaardelijk met een proeftijd van 2 jaren stelt als bijzondere voorwaarde dat verdachte zich tijdens de proeftijd moet gedragen naar de voorschriften en aanwijzingen die worden gegeven door of namens de Reclassering; draagt deze reclasseringsinstelling op om aan verdachte hulp en steun te verlenen bij de naleving van deze voorwaarden.
Hierbij moet worden opgemerkt dat ze ten tijde van deze veroordeling al gedetineerd zat voor (medeplichtigheid) autodiefstal, tanken zonder te betalen en diefstal met geweld. Hiervoor had ze 15 maanden gekregen, en bovenstaande straf kreeg ze er later nog eens bij voor het veroorzaken van een ernstig ongeluk met letsel met een gestolen auto. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: za 24 apr 2010 16:36 Onderwerp: |
|
|
Dan zit je in een spagaat.
Wat je kunt doen is contact opnemen met de reclassering en ze vragen wat hun voorschriften nu eigenlijk zijn. Ik vermoed dat ze dit zullen afwijzen met een beroep op privacy van je zus. Maar je kunt je zorgen uiten over de situatie. Het "gevaar" is dat daar een negatief vervolg voor je zus aan komt en dat dat de familiebanden zal kunnen verbreken. Je zou met je zus kunnen bespreken dat je je zorgen maakt om haar en dat je van plan bent deze stap te nemen.
Het alternatief is dat je niets doet en je je zus maar haar gang laat gaan en haar de shit in laat draaien. Dat is heel hard, maar soms is het niet anders. Dan is het gewoon wachten op een nieuwe veroordeling en dan bestaat de kans dat ze de ISD-maatregel krijgt opgelegd en gewoon twee jaar gedetineerd zal zijn. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Teleurgesteld
|
Geplaatst: di 27 apr 2010 21:17 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | Dan zit je in een spagaat.
Wat je kunt doen is contact opnemen met de reclassering en ze vragen wat hun voorschriften nu eigenlijk zijn. Ik vermoed dat ze dit zullen afwijzen met een beroep op privacy van je zus. Maar je kunt je zorgen uiten over de situatie. Het "gevaar" is dat daar een negatief vervolg voor je zus aan komt en dat dat de familiebanden zal kunnen verbreken. Je zou met je zus kunnen bespreken dat je je zorgen maakt om haar en dat je van plan bent deze stap te nemen.
Het alternatief is dat je niets doet en je je zus maar haar gang laat gaan en haar de shit in laat draaien. Dat is heel hard, maar soms is het niet anders. Dan is het gewoon wachten op een nieuwe veroordeling en dan bestaat de kans dat ze de ISD-maatregel krijgt opgelegd en gewoon twee jaar gedetineerd zal zijn. |
Vandaag heb ik contact gehad met haar reclasseringsmedewerker. Zij heeft vorige week een aantal keren bij haar aan de deur gestaan zonder resultaat, en ook nam ze de telefoon niet op. Zelfs als wij haar wilde bellen gebeurde er niks. Met haar contactpersoon heb ik afgesproken dat we vanaf nu met elkaar in contact blijven, want dat leek haar de beste manier om toch nog grip op haar te houden, want ze is heel hard bezig om haar woning en uitkering op het spel te zetten.
Omdat haar reclasseringsmedewerker ervan bewust is dat het mij absoluut erop gericht is haar ten gronde te helpen, maar eerder haar te helpen, maar desnoods met harde hand, hebben we afgesproken dat we vanaf nu regelmatig overleg houden, daar wij (haar familie) haar eerder te spreken krijgt dan zij. Omdat er van haar kant vermoeddens waren dat ze weer gebruikte, heeft ze opdracht gegeven een UC af te nemen, en hier was zuslief behoorlijk van geschrokken, maar was naar eigen zeggen te weinig urine en had ze er nog een beetje water bijgedaan (stom, stom, stom).
Zo had ze ook haar bedenkingen bij een jongen die ze in een café in de stad had leren kennen. Intussen weten wij, dat deze jongeman als sinds ze de woning heeft betrokken, bij haar in huis is, en slechts vier dagen niet aanwezig is geweest. Hij zit in de ziektewet, en voor ons is dit al genoeg om ons nog meer zorgen te maken, want dit is in feite regelrecht fraude wat ze pleegt. Haar reclasseringsmedewerkster zei mij dat ze het vermoedden had dat er iemand in huis aanwezig was, waarvan zij de aanwezigheid niet mag weten. Dit omdat ze opeens koffie in de keuken moest drinken, staand, want in de woonkamer lag er iemand te slapen, of bij andere bezoeken kwam ze eveneens niet verder dan de keuken.
Uiteraard hebben we allebei verzocht absolute geheimhouding te bewaren, om zo te voorkomen dat de pleuris uitbreeekt. |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|