|
Auteur |
Bericht |
CJM
Leeftijd: 58 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: ma 03 mei 2010 19:36 Onderwerp: C.A.O. regeling, of wettelijke regeling? |
|
|
Op mijn werk zijn er contracten met bedrijven die voor ons bepaalde werkzaamheden uitvoeren, bijvoorbeeld een schoonmaakbedrijf, een catering bedrijf en ook bedrijven waar wij onder contract personeel van inlenen. Wij willen deze contracten gaan stroomlijnen, waarbij ook bepaalde contracten opnieuw aanbesteed zullen worden.
Ik heb gezien dat in bepaalde C.A.O's geregeld is, dat bij opnieuw aanbesteden van zulke contracten het bedrijf dat het nieuwe contract krijgt verplicht is het personeel van het oude bedrijf dat (een bepaalde tijd) op de locatie werkzaam is een arbeidscontract aan te bieden.
Nu kwam een collega vandaag bij mij dat iemand hem had gezegd dat het personeel dat deze "personeelsovername" bij wet geregeld is en ook geldt, als er niets in de C.A.O. geregeld is.
Weet iemand hier misschien of dit inderdaad in een wet geregeld is, en zo ja waar?
Alvast bedankt. |
|
|
|
 |
IDH
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 04 mei 2010 22:24 Onderwerp: Re: C.A.O. regeling, of wettelijke regeling? |
|
|
Zeer summier:
Er kan in deze sprake zijn van 'overgang van onderneming', als bedoeld in artikel 7:662 e.v. BW. Betreffende wetgeving is een implementatie van EG richtlijnen. (Even googlen en de onderscheidenlijke richtlijnen komen naar boven). Er is zowel jurisprudentie op nationaal als op internationaal niveau (Hof van Justitie EG) die het leerstuk van 'overgang van onderneming' behandelt ten aanzien van het oversluiten van - met name - schoonmaakactiviteiten naar een nieuwe opdrachtgever. |
|
|
|
 |
CJM
Leeftijd: 58 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: wo 05 mei 2010 10:04 Onderwerp: |
|
|
Ik heb deze vraag ook voorgelegd aan onze legal afdeling, die inderdaad ook noemen dat er sprake kan zijn van "overgang van onderneming". Waarbij het de vraag is wat precies onder een "onderneming" verstaan wordt. Zij gaan verder uitzoeken of de betreffende contracten als "onderneming" gedefinieerd kunnen worden.
In ieder geval, bedankt voor je reactie. |
|
|
|
 |
|