Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
roy270
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 19 apr 2010 22:37 Onderwerp: Dreigend ontslag na echtscheiding |
|
|
Beste forumleden,
Een familielid heeft al meer dan 15 jaar een contract als oproepkracht bij een v.o.f. De eigenaren van deze v.o.f. gaan scheiden. De man wil daarbij met de zaak verder gaan, de vrouw stopt
De man is aan het bekijken of hij met de zaak in de huidige vorm verder kan gaan, maar zegt dat dat twijfelachtig is en mogelijk zou voor mijn familielid WW aangevraagd moeten worden. Nou vraag ik mij af of hij hard kan maken dat er een noodzaak tot ontslag is, aangezien de vrouw enkel een zeer beperkte administratieve functie verrichtte en het betreffende familielid directe uren maakt en per uur opbrengst genereert. Er van uitgaande echter dat hij hard kan maken dat er een goede bedrijfseconomische reden aan het ontslag ten grondslag ligt, op welke rechten zou mijn familielid zich dan kunnen beroepen?
En waar moet op gelet worden in de aanloop naar een eventuele ontslagprocedure?
Bij voorbaat dank voor jullie reacties |
|
|
|
 |
WimWest
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 20 apr 2010 6:34 Onderwerp: |
|
|
Ten eerste is bij een arbeidsovereenkomst van 15 jaar of langer een wettelijke opzegtermijn van minimaal vier maanden. Dit wordt ook door het UWV aangehouden als fictieve opzegtermijn, indien er sprake is van een schadevergoeding bij direckte ontbinding via de kantonrechter.
Ten tweede is er een arbeidsovereenkomst en moet de werkgever aantoonbaar maken, dat er een zwaarwegend belang is voor dit ontslag. Door de lange duur van de arbeidsovereenkomst zal door de rechter het rechtsvermoeden worden toegepast dat het aantal uren van arbeidsovereenkomst gelijk is aan het aantal uren die gebruikelijk werden gewerkt. Dus het begrip "oproepkracht" bestaat niet in het BW als werknemer volgens een arbeidsovereenkomst.
Ontslag via het UWV duurt relatief lang, daarom kiezen veel werkgevers voor de ontbinding via de kantonrechter. Daar staat dan wel een schadevergoeding tegenover in de meeste gevallen volgens de kantonrechtersformule.
Via het UWV is het mogelijk om achteraf een rechtzaak aan te spannen tegen de werkgever wegens kennelijk, onredelijk ontslag en een schadevergoeding daarvoor claimen, welke dan weer berekend wordt volgens de XYZ-formule. Deze formule staat nu ter discussie, dus zekerheid daarover is niet aan te geven. |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|