|
Auteur |
Bericht |
Nico1979
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 15 apr 2010 18:58 Onderwerp: Weigeringsgrond bouwvergunning |
|
|
Situatie:
Er is een aanvraag ingediend voor het oprichten van een bouwwerk, dat vanwege zijn hoogte in strijd is met het bestemmingsplan. Het college is bevoegd om ingevolge artikel 3.6-1c Wro ontheffing te verlenen van het bestemmingsplan (binnenplanse ontheffing) en het ambtelijk standpunt hieromtrent is positief (en bekend gemaakt aan aanvrager).
Vóór het opstarten van de planologische procedure is de aanvraag voorgelegd aan de welstandscommissie, die het plan negatief beoordeelde, vanwege de situering van het bouwwerk. Aanvrager is in de gelegenheid gesteld om de situering te wijzigen op de wijze zoals door de welstandscommissie is aangeraden, doch weigert dit.
Het college dient derhalve de aanvraag te af te wijzen.
Naar mijn mening kan het college de aanvraag afwijzen op grond van strijd met redelijke eisen van welstand, zonder dat wordt ingegaan op de strijd met het bestemmingsplan (waar het college in beginsel best bereid was om deze strijd weg te nemen middels het verlenen van ontheffing).
Is dit juist? |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: do 15 apr 2010 19:08 Onderwerp: |
|
|
Lijkt mij correct, maar als dan in bezwaar het welstandsaspect sneuvelt, hangt het college voor de hoogte. |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1831
|
Geplaatst: do 15 apr 2010 19:49 Onderwerp: |
|
|
Waarom niet beide gronden in de weigering noemen? |
|
|
|
 |
Nico1979
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 15 apr 2010 20:14 Onderwerp: |
|
|
Dat is inderdaad waar ik een beetje mee worstel: Een aanvraag om bouwvergunning moet, indien in strijd met het bestemmingsplan, worden aangemerkt als verzoek om ontheffing van dat bestemmingsplan.
Moet het college niet een besluit nemen op dit impliciete verzoek om ontheffing, alvorens te beslissen omtrent de bouwvergunning?
Als gezegd bestaan er geen bezwaren tegen het verlenen van ontheffing.
Motivering voor het afwijzen van het verzoek om ontheffing zou dan kunnen zijn dat het college in de regel geen medewerking verleend aan een planologische procedure voor een bouwwerk dat in strijd is met redelijke eisen van welstand. |
|
|
|
 |
Chocky
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 16 apr 2010 21:22 Onderwerp: |
|
|
Ik denk dat beide situaties juridisch gezien kunnen. In dit specifieke geval zou ik het echter logisch vinden om te weigeren vanwege strijd met redelijke eisen van welstand en niet te beslissen op het verzoek om ontheffing. Mocht het welstandsaspect in bezwaar sneuvelen dan kun je bij de beslissing op bezwaar alsnog besluiten om ontheffing te verlenen.
De welstandscommissie is van mening dat het bouwplan anders gesitueerd dient te worden. Een ontheffing voor de hoogte lijkt nu ambtelijk akkoord te zijn. Wordt een bouwwerk echter op een ander plaats gebouwd dan zal ook een nieuwe afweging gemaakt moeten worden ten aanzien van de ontheffing. Een ontheffing voor de hoogte wordt immers niet in zijn algemeenheid verleend maar voor een specifiek bouwwerk. |
|
|
|
 |
|